• Stitchie

Astma på prematurer

Fick nu i veckan besked om att min lille son har fått astma. Han är född v. 28+7 och är nu nio månader. 63 cm och väger 6700.
    Är det några fler som fått prematurbarn med astma.
    Läkarna sa till mig att det beror på att han är för tidig och att hans lungor inte är "färdiga" som på de allra flesta prematurer. Han påstod att det var mycket vanligt på barn som är födda så tidigt. Någon mer med erfarenhet av detta. Jag är skräckslagen över om han ska börja utveckla allergi mot våra katter och hundar! Nu gör jag inget annat än städar och vädrar hela tiden.

• Svar på tråden Astma på prematurer
  • Dessie

Vår pojke, Nicklas, är född i v 32 + 6 så han är lite senare än er pojke.
    Nicklas har astma & allergi, men de sa på barnspecmottagningen att det beror på att jag har astma & allergi och inte på att han är prematur.

• Stitchie

Är det en svår astma din son har?, hur ska man anpassa sitt hem?
    Varken jag eller min sambo är allergiska eller har astma så det kommer av att hans lungor som inte är fullt utvecklade.
    Men jag vet ingenting om astma och på sjukhuset säger de bara att jag inte ska oroa mig.. men det gör jag ändå.
    Måste jag städa mer? är det något jag ska ta bort hemma som inte är bra för astmatiker?

• Dessie

Nickes astma blir värst när han är förkyld men han regerar även med astma när han kommer i kontakt med pälsdjur, cigarettrök & starka dofter (precis som jag gör).
    Hur man ska anpassa sitt hem?! Vi släpper absolut inte in några pälsdur + folk får inte röka inne eller på vår balkong och ska vi använda parfym ngn ggn så går vi ut på balkongen och tar jättejättelite.
    Städar gör vi 1 ggn/vecka och det går bra, vädrar gör vi varje dag, byter lakan 1 ggn/vecka.
    När Nicklas fick diagnosen förkylningsastma sa de att han behöver inte utveckla allergi eller till vanlig astma - men han har gjort det.

Det går bra - han tar Bricanyl + kortison vid besvär så brukar det bli bättre.

Min bästa vän har 2 hundar - dom klarar både jag & Nicke rätt så bra.
    En annan kompis har 2 katter - där får både jag & Nicke allergibesvär efter 10 min.
    Vet ej om det beror på att hundkompisen är väldigt noga med att städa ordentligt innan vi kommer - hon verkligen storstädar från golv till tak.

• Stitchie

vi får hålla tummarna för att det inte blir allergi av Filips astma..
    Katter ska visst vara mer allergiframkallande än hundar pga av deras stöv i pälsen.
    Hur gör du med dammsugande? Läste att man inte ska dammsuga med vanlig dammsugare för det rör om dammet, man ska ha en med speciellt filter så att det inte kommer ut några prtiklar i luften igen, eller våttorka.

• kroko

Min Joel som är 17 månader har förkylningsastma, han är född i v27. Han har även haft tendens att bli "väsig" vid ansträngning, men det har blivit bättre. Hans pappa hade också barnastma som växte bort, så läkaren på astmamottagningen trodde att han skulle ha fått det oavsett prematurfödseln. Vi har dock inte märkt att han reagerar på pälsdjur eller damm eller liknande, däremot är han mjölkallergisk men det blir han bara prickig av. Det tycks helt enkelt vara ansträning och infektioner som utlöser astman. Därför gör vi inget särskilt hemma, förutom vädrar sovrummet ordentligt varje dag. Städar normalt, träffar djur ibland men inte här hemma.

• Bekali

jodå min dotter fick då hon var 9 mån dubbelsidig lunginflammation och bronkit, förkylnings astma den växte dock bort på henne innan hon var 4 år så friskförklarades hon från sin astma, alltid kärnfrisk hon gick på dagis som alla andra och har inte varit mer sjuk än andra barn, idag är hon 11 år och rider, ingen astma trots att vi har det ärftligt då hennes pappa är extremallergisk....

man kanske ska säga än så länge... då hennes pappa utv sin astma och alergi då han kom upp i puberteten...

• Emje

Vår flicka född i v31 har oxå barnastma. Hon fick diagnosen vid 1 års ålder å läkarna menar att det är för att hon e prematur. Hon hade flera luftvägsinfektioner innan hon fick medicinering. Tyvärr så verkar hon reagera på åtminstone katter oxå. I pappren står det att hon har infektionsastma. Lycka till me Er son!

• zlitage

Hej! jag är själv född v.26 är 28 år idag. Jag har astma föddes med de men de finns även i släkten så jag kan inte säga om de beror på förtidigt född eller genetiskt. När jag blir förkyld så blir den värre o jag hade jätte mycke lunginflamation o luft vägsinfektioner som liten. Men utöver de har jag aldrig upplevt min astma som ett besvär eller jobbigt. Har alltid tagit mina medeciner o sportat mycke. bara man tar sina medeciner så kan man leva ett underbart o lyckligt liv. Lycka till ! :)

• Stitchie

Tack för allt stöd, det behövs..

Svar på tråden Astma på prematurer