• Dessie

Astma på prematurer

Vår pojke, Nicklas, är född i v 32 + 6 så han är lite senare än er pojke.
    Nicklas har astma & allergi, men de sa på barnspecmottagningen att det beror på att jag har astma & allergi och inte på att han är prematur.

• Dessie

Nickes astma blir värst när han är förkyld men han regerar även med astma när han kommer i kontakt med pälsdjur, cigarettrök & starka dofter (precis som jag gör).
    Hur man ska anpassa sitt hem?! Vi släpper absolut inte in några pälsdur + folk får inte röka inne eller på vår balkong och ska vi använda parfym ngn ggn så går vi ut på balkongen och tar jättejättelite.
    Städar gör vi 1 ggn/vecka och det går bra, vädrar gör vi varje dag, byter lakan 1 ggn/vecka.
    När Nicklas fick diagnosen förkylningsastma sa de att han behöver inte utveckla allergi eller till vanlig astma - men han har gjort det.

Det går bra - han tar Bricanyl + kortison vid besvär så brukar det bli bättre.

Min bästa vän har 2 hundar - dom klarar både jag & Nicke rätt så bra.
    En annan kompis har 2 katter - där får både jag & Nicke allergibesvär efter 10 min.
    Vet ej om det beror på att hundkompisen är väldigt noga med att städa ordentligt innan vi kommer - hon verkligen storstädar från golv till tak.

Svar på tråden Astma på prematurer