• karmasus

Förlossning på UMAS, Malmö

Någon som fött på UMAS i Malmö? Hur upplevde du din förlossning? Fördelar? Nackdelar? Jag väljer mellan Malmö eller Lund. Vad rekommenderar du?

• Svar på tråden Förlossning på UMAS, Malmö
  • Annapannan

Fick vår lilla tjej 3 veckor för tidigt den 12 mars i år och jag har ENDAST positiva saker att säga om förlossningen och dess personal på UMAS! Dét är nästan så jag vill göra om det igen snart när jag tänker på hur engagerad och kompetent personal som fanns på plats!

Blev igångsatt och väl monitorerad pga min diabetes och större risk för att babyn skulle vara svagare. Det tog 16 h och 3 pass hann lösas av under tiden. Alla från usk, barnmorskor till läkare bemötte oss båda med sådan värme och förklarade allt bra för oss så trots att när bebban var i riskzonen emellanåt så kände vi oss lugna och införstådda i varför de gjorde si och så. De mätte verkligen upp till alla tänkbara förväntningar och läste av oss på ett proffsigt sätt. Även när man var som mest introvert läste de av de små tecknen man gjorde så att man kände sig väl omhändertagen. Maken kunde inte heller få bättre stöd.

Vår tjej hamnade på neonatal i korridoren bredvid och personalen från förlossningen kom o hälsade på oss samt frågade oss hur det var med oss när vi stötte på varandra efteråt. Något som oxå var väldigt skönt o pos överraskande.

Rummen är super tjusiga och stora och många har till o med balkong! Toa finns med dusch i rummet..

Men trots allt så är det personalens värme och proffsiga sätt som var helt ovärderligt! Idag skulle jag aldrig tveka över att välja KK på UMAS!

• karmasus

stort tack Annapannan - blir lugnare nu =)

• m1nn13

Jag födde på UMAS aug- 06. Det var totalt oplanerat, vi bor norr om Lund så det var där vi gjort studiebesök. Hade tom tänkt att jag var orolig för att bli skickad till Malmö eftersom det var så fullbelagt i somras i Lund. De skickade folk både till Malmö, Helsingborg och Köpenhamn, ryktades det!
    Och vad hände - jo, när jag ville komma in var det fullt i Lund. Men de ringde till Malmö och jag var välkommen där... jisses.. var ligger BB i Malmö... hur lång tid tar det att köra dit... hur ser det ut där... hade verkligen ångest i bilen.
    Men - jag har aldrig någonsin blivit så väl bemött inom sjukvården. Allt var verkligen bra. Hann med 3 olika barnmorskor under förlossningen (+ en extra som frågade om hon fick undersöka mig eftersom jag födde i ansiktsbjudning och det hade hon aldrig varit med om) och lika många USKor. Och 2 läkare. Alla var synnerligen kompetenta och trevliga. De gjorde verkligen min förlossning till en bra upplevelse och blir det fler barn vill jag föda i Malmö igen.

Visst, i Lund har de CD-spelare på rummen och egen dusch mm. Jag hade packat ner favvo-skivorna och trodde jag skulle lyssna på dem... men det var ärligt talat inget jag saknade när jag var i Malmö... jag menar, vem tänker på favvomusik när man föder barn?

Vi kom inte till Pat.hotellet utan hamnade på BB. Även här var personalen superproffsig och trevlig. T om maten var supergod tyckte jag. (och - de hade MJUKT papper på toa. Men det har kanske alla BB) Man fick verkligen all hjälp man behövde och blev trevligt bemött. Vad spelar det för roll att pappan fick åka hem och det var 3 andra nyförlösta i samma rum? Tiden står ju ändå stilla när man har en nyfödd bebis i famnen.

När de nu byggt om i Malmö är det bara att gratulera! Bra blir ännu bättre är min åsikt. Fantastisk personal i nya lokaler! Lycka till lilla vän!

• Inana

Någon som fött i Malmö nyligen? Bankar och borrar de i väggarna mycket? Det borras och hamras ju extremt mycket i kringliggande lokaler iaf för tillfället... Är orolig över detta.

• Kusin Knase

Å, vilken bra tråd! *sparar*

Måste bara snabbt svara skogsblomma, eftersom jag nyss pga förlossningsrädsla fick en egen rundtur på förlossningen i Lund: Jodå, de höjer temperaturen och sänker belysningen på förlossningsrummet i Lund också, inför att bebisen kommer ut!

• karmasus

Inana: Läs inlägg nr 31 .. hon födde i de nya lokalerna den 12 mars.

• Annapannan

Inana: nej det är tyst... Då de är helt klara med lokalerna på förlossningen (och neo).. Annars så bankas det ju en del på kk, men inte där..

Nu har det nästan gått 4 veckor och jag är fortfarande helt imponerad över deras bemötande!!! Lycka till alla, ni har ngt så häftigt att se fram emot!

• mira83

bb på umas är mkt bra,underbara barnmorskor och undersköterskor

• Sylt

Bor nära Malmö, men valde att åka till Helsingborg förra gången (-04) - ett toppenställe.

Har mkt dåliga erfarenheter fr Umas, om vi inte hinner till H-borg denna gång så blir det förhoppningsvis Lund.

Svar på tråden Förlossning på UMAS, Malmö