Förlossning på UMAS, Malmö
Någon som fött på UMAS i Malmö? Hur upplevde du din förlossning? Fördelar? Nackdelar? Jag väljer mellan Malmö eller Lund. Vad rekommenderar du?
Någon som fött på UMAS i Malmö? Hur upplevde du din förlossning? Fördelar? Nackdelar? Jag väljer mellan Malmö eller Lund. Vad rekommenderar du?
Sylt: Vad tyckte du va dåligt?
jag har fött alla mina tre i malmö.. helt nöjd.. olika typer av fölossnngar men alla gångerna har de ställt upp... det enda negativa är spindlarna i taken både på bb o patienthotellet.. fast på bb hjälpte barnmorskan mig jaga spindlar mitt i natten för jag var så rädd så jag inte kunde sova
... varit helt underbara upplevelser o de har verkligen ställt upp o bara varit trevliga,, av alla jag möt har en varit otrevlig o det var inte ens min bm utan hon hade andra sidan på bb..
Hade ett ganska sent MA i sept -03 och blev inte så bra behandlad. Fick sitta i väntrummet och störtblöda i många timmar. Min man fick inte följa med in eftersom "det var orättvist mot dem som var ensamma". Hade fått tid till skrapning tidigt på morgonen o blev inte behandlad förrän på em. Var helt förtvivlad, känner fortfarande att det är svårt att tänka på. Förstår att de kan ha ont om personal och att det är svårt att hinna med alla, men ett mänskligt bemötande kostar inte tid. Min man var vansinnig o sätter inte sin fot där igen.
En vecka innan BF vid nästa grav märkte man hos bm att mitt SF inte hade ökat som det skulle samt att jag kände minskade fosterrörelser, de rekommenderade att jag skulle åka på akut UL. Ringde till UMAS som bara säger "dig kommer vi inte att prioritera, ta med mat för du kommer att få sitta här länge". Smidigt! Hade kompis som precis fött i H-borg, ringde dit o blev underbart bemött. De mötte oss i dörren, på 10 min blev ul gjort, två läkare (bl a överläkaren) var inne kollade/hälsade. De visade runt o frågade om vi inte ville komma dit o föda. Efter detta blev jag helt lugn. När värkarna började hemma ringde vi H-borg o de välkomnade oss. Tog emot på underbart sätt, skrev in mig, jag fick bada varmt med lugn musik o doftljus, kände ingen stress eller att jag var ivägen. Hade en toppenförlossning (tja, så kul som det kan vara iaf). Min man fick stanna kvar fast jag blev kvar på BB mm mm.
Sylt: Stackare som fått sådant bemötande. Det var verkligen inte bra. Skönt att de kunde hjälpa dig i H-borg. Hoppas att du fått hjälp efter behov att bearbeta detta. Med tanke på vad du gått igenom tidigare så borde de verkligen reagerat lite mer YALLA! Urk.
Var oxå hos bm 3 veckor innan bf nu i mars o berättade om mitt sjukade insulinbehov. Har diabetes o tydligen så finns ett samband mellan sjunkande insulinbehov och att moderkakan kan förlora sin funktion. Fick en tid med läkare 5 minuter senare, tid för UL 15 minuter senare och en varm men strikt uppföljning.
Hoppas de nu ändrat inställning sen 2004.
Man kan alltid hoppas. Men jag har flera kompisar som är jättenöjda med UMAS, jag hoppas att det bara är jag som haft otur ett par ggr. De har en jättefin o proffsig neo iaf
har oxå haft ett mf när jag var på umas o då blev jag oxå mycket sämre bemött, slapp vänta men då var de liksom mer kalla svårt o förklara men förlossningspersonalen har varit underbara.
I Lund får man tydligen papperslakan (!!) till bäses plastbalja, hur är det i Malmö, är det likadant? Verkar lite... omysigt...
i malmö får man ta med lakan själv.. men om man inte hunnit packa eller glömt som det var för oss en av gångerna fick vi låna örngott som vi la som lakan innan vi hunnit fixa eget
Sylt: Det låter som ett underbart bemötande i Hbg!
Jag har ursula erfarneheter av Lunds KK och ska till Hbg och prata med en överläkare där på tisdag. Är jättenervös, men det kändes lite bättre efter att ha läst om dina upplevelser där.