• SVejsan

reglering av förskottssemester?!

Om du slutar inom 5 år så får du betala tillbaka antingen genom att de drar semesterdagar som du "tjänat" in på det året som du tänkte sluta, alternativt om du lyckats ta ut semesterdagarna så får du betala tillbaka dom i reda pengar/löneavdrag!

"Skulden" minskar inte år efter år utan "de försvinner " efter 5 år...

Så har du tagit ut 5 dagar år 1 och slutar år 2 så skall du betala tillbaka dagarna! Har du tagit ut 5 dagar år ett och slutar år 4 skall du också betala tillbaka de 5 förskottsdagarna..

Efter 5 år så försvinner "skulden".

Så har jag förstått det i alla fall...

• SVejsan

Honni,
    Nu kan jag bara resonera kring detta...Jag är bara allmänt intresserad och ingen expert

Pkt 1 i inlägg 7. Menar dom inte då om anställningen upphör på grund att man blivit sjukpensionär?

Att avskeda någon pga sjukdom:
    Man får väl inte säga upp någon bara för att denna är långtidssjukskriven? Utan de måste för att krångla sig ur avtalet hänvisa till övertalighet (ofta i samband med omorganisationer.)
    Har du sagt upp dig för att du är sjuk så kan du nog inte referera till pkt 1.

Tror att du skall ringa facket och dubbelkolla detta om förskottssemestern, om din förre arbetsgivare gjort något galet så kan de hjälpa dig att för din talan!

Sedan är frågan om hur värdefull dina referenser från denna arbetsgivare är. Har han/hon en uppfattning om dina färdigheter som kan vara avgörande i nästa jobb? Bråkar man så (tyvärr) riskerar man att bli av med personen som en vältalande referens, så det gäller att väga för och nackdelar.

• SVejsan

Detta regleras i de kollektiva avtalen...

Har ni ett kollektivavtal (fackligt ansluten?)?

Semesterersättningen är alltså den pengen som du får när du slutar och inte tagit ut dina semesterdagar under innevarande år, du får de överskjutande pengarna för dessa istället.
    Har du då redan i och med förskottsemestern fått en semesterlön (vanliga lönen+semestertillägg(fast och ev rörligt)) så skall den alltså dras av när du slutar. Ibland så betalas semesterlönetillägget ut automatiskt vid ett visst datum (typ 1 juni )oavsett om och när du tänkt ta ut all semester under året...
    Krångligt men blir nog klarare om du har ett kollektivavtal? Kolla med facket...

• SVejsan

Ytterligare en fråga när anställdes du på året?

Hos oss så får man inte "förskottsemester" om man anställs efter 1 september...
    Men har du fått ta ut semester ändå efterså kan dom bara flyttat några dagar från kommande år (då tycker jag dom varit schyssta) eftersom du hade behov av det och dom hade inte skyldighet.

• SVejsan

Ok, jag var inte medveten om vidden av din anställning och dina överenskommelser med arbetsgivaren/fack.

Men vad jag menade om du kom utifrån under typ oktober så hade deom ej haft någon skyldighet alls att ge dig någon "betald semester" alls uunder de första månaderna (tom december) om du då hade behövt / velat det...Det var därför jag undrade det.

"nämligen obetald kvalificerad övertid"
    "Fack förbundet anser att jag arbetat sju dagars arbetsveckor från Janari till dec det året"
    Nu har jag tyvärr tappat trådendå det är diffust vilka perioder du arbetat och vad uppehållet var i för form osv. Arbetat "sju dagars arbetsveckor från Janari till dec det året" låter som slavarbete.
    För att vi som utomstående skall kunna resonera sig fram vad som ansetts korrekt eller jämföra med våra erfarenheter så behöver man ju massa indata... kollekttivavtal som gäller , anställningsform, storlek på företag osv

Jag själv har bara haft en fast anställning och haft Sif som fack och haft någorlunda stora arbetsgivare.

Enda sättet att få korrekta bedömningar är att ta upp allt med öppna kort med facket (och kanske hoppa över det lokala om man har dåliga erfarenheter av dem) utan gå till det centrala, som ofta har någon rådgivning (ofta någon jurist också som kan bedöma tvetydigheter....)

• SVejsan

Lycka till!

Ta och skriv ordentliga stolpar...Och tidslinjer. Försök komma ihåg alla löften som arbetsgivaren givit. Och LUSLÄS kollektivavtalen.

Tror att du skall ifrågasätta din lokala fackklubb om de inte kunnat driva din fråga mot arbetsgivaren eller kunna ge dig förklaring varför arbetsgivaren kunnat fortsätta som han/hon gjort. Företagetsstorlek kan ju ibland förklara vekheten hos fackliga representanter, är man i ett mindre företag och är fackliga representant så slår ju alla annorlunda fackliga åsikter på den fackliga representantens löneutveckling (så representanten vill ju hålla sig väl.) Får inte vara så men är så i praktiken...

Svar på tråden reglering av förskottssemester?!