• Honni

reglering av förskottssemester?!

Om man får förskotts semester ex vis sju dagar.

Hur regleras det?

Visst regleras det vid en ev uppsägning?

Inte dras det av sju dagar rakt av på nästa semester period?

Överennskommelsen är förskottssemster.

Någon kunnig?

*..* lär som du lever och lev som du lär*..*
  • Svar på tråden reglering av förskottssemester?!
  • littletiger

Har för mig att nån sade att om du får förskottssemester och slutar din anställning inom 5 år, så måste du betala tillbaks dem semesterdagarna du tog ut i förskott.

Fast jag är inte helt jättesäker dock! Men tror det är något sånt!

• Honni

Jag tror att det är som du skriver . Men att det minskar med "skulden" för varje anställningsår.

Någon annan som vet?

• SVejsan

Om du slutar inom 5 år så får du betala tillbaka antingen genom att de drar semesterdagar som du "tjänat" in på det året som du tänkte sluta, alternativt om du lyckats ta ut semesterdagarna så får du betala tillbaka dom i reda pengar/löneavdrag!

"Skulden" minskar inte år efter år utan "de försvinner " efter 5 år...

Så har du tagit ut 5 dagar år 1 och slutar år 2 så skall du betala tillbaka dagarna! Har du tagit ut 5 dagar år ett och slutar år 4 skall du också betala tillbaka de 5 förskottsdagarna..

Efter 5 år så försvinner "skulden".

Så har jag förstått det i alla fall...

• abnocto

Är det inte olika beroende på vilket avtal man har?
    Vi har som Svejsan nämner.

• Honni

Om arbetsgivaren säger upp den som tagit förskotts semster då är man inte skyldig nåt har jag för mig.

Om man säger upp sig själv så är man skyldig?

Jag skall kolla något avtal i dag tänkte jag. Såna här frågor är ju intressanta

Tänkte bara om nån löne adimistratör visste?

Men vilket fall som helst är det alltså fel att "bara" dra av sju dagar på nästa semster period?

• Honni

I avtalet står som ni beskriver. Där står oxå att om det inte finns skriftlig överrens kommelse så hänvisas till semesterlagen paragraf 29 tredje stycket 

och då står så här:

Har arbetstagare mottagit semesterlön i förskott, minskas semesterersättningen med sådan semesterlön.

Detta gäller dock ej,om den förskottsvis erhållna semesterlönen har utgått mer än fem år före anställningens upphörande

eller om anställningen har upphört på grund av

1. arbetstagarens sjukdom,

2. förhållande som avses i 4 § tredje stycket första meningen lagen (1982:80) om anställningsskydd eller

3. uppsägning från arbetsgivarens sida, som beror på förhållande som ej hänför sig till arbetstagaren personligen, utom när
    uppsägning sker i samband med en konkurs. Lag (1994:637).

Har jag som är anställd långtidsjuk blivit snuvad på 7 dagar semester som jag i god tro har trott att vi kom överrens om helt sedvanlig förskottssemester?

Kan tilägga att det står inget alls i anställningsbeviset om semester över huvudtaget.

Min arbetsgivare blev våren -06 ålagd av facket och uprätta korrekta anställningsavtal. Men jag har inte fått något nytt.

• Honni

*puffar*

Är det någon som vet och kan sånt här?

Blev jag snuvad på sju dagar?

• abnocto

Frågan är vad som har hänt? Har du blivit uppsagd eller är du bara långtidssjukskriven? Och efter hur lång tid?
    Lite mer fakta så ska vi nog kunna reda ut det här.

• SVejsan

Honni,
    Nu kan jag bara resonera kring detta...Jag är bara allmänt intresserad och ingen expert

Pkt 1 i inlägg 7. Menar dom inte då om anställningen upphör på grund att man blivit sjukpensionär?

Att avskeda någon pga sjukdom:
    Man får väl inte säga upp någon bara för att denna är långtidssjukskriven? Utan de måste för att krångla sig ur avtalet hänvisa till övertalighet (ofta i samband med omorganisationer.)
    Har du sagt upp dig för att du är sjuk så kan du nog inte referera till pkt 1.

Tror att du skall ringa facket och dubbelkolla detta om förskottssemestern, om din förre arbetsgivare gjort något galet så kan de hjälpa dig att för din talan!

Sedan är frågan om hur värdefull dina referenser från denna arbetsgivare är. Har han/hon en uppfattning om dina färdigheter som kan vara avgörande i nästa jobb? Bråkar man så (tyvärr) riskerar man att bli av med personen som en vältalande referens, så det gäller att väga för och nackdelar.

Svar på tråden reglering av förskottssemester?!