• Honni

reglering av förskottssemester?!

Om man får förskotts semester ex vis sju dagar.

Hur regleras det?

Visst regleras det vid en ev uppsägning?

Inte dras det av sju dagar rakt av på nästa semester period?

Överennskommelsen är förskottssemster.

Någon kunnig?

*..* lär som du lever och lev som du lär*..*
  • Svar på tråden reglering av förskottssemester?!
  • Honni

Jag tror att det är som du skriver . Men att det minskar med "skulden" för varje anställningsår.

Någon annan som vet?

• Honni

Om arbetsgivaren säger upp den som tagit förskotts semster då är man inte skyldig nåt har jag för mig.

Om man säger upp sig själv så är man skyldig?

Jag skall kolla något avtal i dag tänkte jag. Såna här frågor är ju intressanta

Tänkte bara om nån löne adimistratör visste?

Men vilket fall som helst är det alltså fel att "bara" dra av sju dagar på nästa semster period?

• Honni

I avtalet står som ni beskriver. Där står oxå att om det inte finns skriftlig överrens kommelse så hänvisas till semesterlagen paragraf 29 tredje stycket 

och då står så här:

Har arbetstagare mottagit semesterlön i förskott, minskas semesterersättningen med sådan semesterlön.

Detta gäller dock ej,om den förskottsvis erhållna semesterlönen har utgått mer än fem år före anställningens upphörande

eller om anställningen har upphört på grund av

1. arbetstagarens sjukdom,

2. förhållande som avses i 4 § tredje stycket första meningen lagen (1982:80) om anställningsskydd eller

3. uppsägning från arbetsgivarens sida, som beror på förhållande som ej hänför sig till arbetstagaren personligen, utom när
    uppsägning sker i samband med en konkurs. Lag (1994:637).

Har jag som är anställd långtidsjuk blivit snuvad på 7 dagar semester som jag i god tro har trott att vi kom överrens om helt sedvanlig förskottssemester?

Kan tilägga att det står inget alls i anställningsbeviset om semester över huvudtaget.

Min arbetsgivare blev våren -06 ålagd av facket och uprätta korrekta anställningsavtal. Men jag har inte fått något nytt.

• Honni

*puffar*

Är det någon som vet och kan sånt här?

Blev jag snuvad på sju dagar?

• Honni

Jag är inte uppsagd och har inte sagt upp mig och kommer heller inte att säga upp mig.

Det med refernser spelar ingen roll alls längre.

Det är en förhandling jag vill slippa. 

Jag tycker att det är så otydligt med vad semester lagen säger.

"Har arbetstagare mottagit semesterlön i förskott, minskas semesterersättningen med sådan semesterlön. "

Vad menas? Hur tolkar jag det? vi har inget skriftligt på förskotts semestern.

Jag är långtidsjuk och har varit över ett år.

• Honni

Det finns kollektivavtal och jag fick sju dagar med bibehållen lön ingen extra semester ersättninbg för dom dagarna som jag alltså har fått lov att betala tillbaks med förskotts semester .

He he snurrigt värre detta..

• Honni

eller förskottssemster är det ju inte heller?! man har dragit av sju  semesterlöne dagar rakt av.

• Honni

I januari. ( jag har haft olika former av anställningar i bolaget

Vi var övverens om förskottssemester.

Den semestern räknas enligt fackförbundet heller egentligen ej som semster utan den har dom förhandlat fram min rättighet nämligen obetald kvalificerad övertid.

Fack förbundet anser att jag arbetat sju dagars arbetsveckor från Janari till dec det året.

och jag väljer att  kalla det annat än sjysst om man kommer överrens om sedvanlig förskottsemster.

• Honni

skulle ha stått har haft olika anställningar i bolaget sedan 1997. Denna anställningen påbörjades igen efter tre månaders uppehåll.

• Honni

tack för era svar

Det är så rörigt så jag fattar ju knappt själv *ler*

Äsch jag får väl lov att dra det till central förhandling helt enkelt.

Det är väl bäst kanske så får dom avgöra min rätt. Så behöver jag inte spekulera mera.

Tack igen

• Honni
    SVejsan skrev 2007-02-09 08:28:32 följande:
    Lycka till!Ta och skriv ordentliga stolpar...Och tidslinjer. Försök komma ihåg alla löften som arbetsgivaren givit. Och LUSLÄS kollektivavtalen. Tror att du skall ifrågasätta din lokala fackklubb om de inte kunnat driva din fråga mot arbetsgivaren eller kunna ge dig förklaring varför arbetsgivaren kunnat fortsätta som han/hon gjort. Företagetsstorlek kan ju ibland förklara vekheten hos fackliga representanter, är man i ett mindre företag och är fackliga representant så slår ju alla annorlunda fackliga åsikter på den fackliga representantens löneutveckling (så representanten vill ju hålla sig väl.) Får inte vara så men är så i praktiken...
    ja jag har ju haft kontakt med facket tyvärr. Det är ju inte så roligt precis.

Det är ett AB jag är anställd i  vi är inte fler än 15 st  som är "fast" anställda.

Sedan är det ju tyvärr så att även om en arbetsgivare blir ålagd av facket5 till att vidta åtgärder.

Om företaget inte följer det. Så  vad som händer i praktiken är att det går vidare till arbetsdomstol arbetsmiljö verk bla bla bla..

Och som i mitt fall AG får betala böter .

Men så skoj tycker jag inte att det är. Jag mår inte bättre av att  företaget får betala böter.

Men just det med semester dagarna . Jag vet vad vi kom övverens om och möjligt är ju att tyvärr blev jag snuvad på dom.

Jag har redan förlorat ganska mycket. Och det viktigaste av allt min hälsa.

Det går ju inte att mäta med pengar. men jag vill liksom inte förlora mer om det är min rätt.

Kram
Svar på tråden reglering av förskottssemester?!