Inlägg från: Hallonsaft |Visa alla inlägg
  • Hallonsaft

Hundproblem... Behöver hjälp!

Tikar som slåss på allvar har oftast ihjäl varann. Så Vargtass och Starborn, ni har nog bara tikar som bråkat. Har själv två tikar som bråkat med varann. De är 2,5 år mellan dem. De har rykt ihop 3 ggr under de knappa året jag ägt dem ihop. Det går att bryta, även om jag en gång fått isär dem handgripligen. De fungerar ihop efter ett bråk, även om det är spänt ett tag efteråt.

Hanhundar som slåss gör oftast inga skador på varann, medans när tikarna väl slåss då är det mer på allvar. Skulle aldrig någonsin låta två tikar göra upp. För det första är skaderisken alldeles för stor, sen är det faktiskt jag som bestämmer i familjen/flocken.

• Hallonsaft

Vargtass: Svårt att säga varför de ryker ihop, men troligen blir det en stress hos de båda. Den äldre för att hon blir utstängd från flocken och den yngre för att den äldre är stressad och rastlös.

Var det länge sedan Du satte upp grindarna? Den äldre kanske behöver lite tid på sig att vänja sig vid att utrymmet numer är begränsat. När hon lärt sig koppla av och kan ligga lugnt i hallen kanske den yngre också lugnar sig.

Mina tikar fungera nu bra ihop, men det är för att jag lärt mig i vilka situationer som det kan hetta till i. Jag kan inte ha båda lösa de första 5-10 min, då är de så glada och till sig att de lätt ryker i hop. Där får jag ha en kopplad och så får de springa av sig det första ruset en och en.

Är det bara när den äldre är rastlös som den yngre blir stressad? Vem går på vem?

Svar på tråden Hundproblem... Behöver hjälp!