• Cillisen

Dumlekakor?

Hur lyckas man med dessa kakor? Antingen flyter de ut och blir lika platta som en pannkaka eller så har man de för länge och de blir så knapriga att de ramlar ner i massa smulor då man biter i dem. Hur gör ni? Någon med ett bra recept?

• Svar på tråden Dumlekakor?
  • Egensinnig

Akta dig för att ta för mycket smör, ta nästan aningen mindre än i receptet. Och aningen mer bakpulver. Vakta noga så de inte blir överbakta. Lycka till

Ingredienser 24 st.:

200 g smör eller margarin
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    fylllning:
    c a 24 dumlekolor
    175 grader 10-12 min

• Cillisen

Egensinnig:
    Tack för ditt svar. De blev ganska så bra. HAde de i aluminiumformar. Första plåten hade jag inne i 10 minuter och de blev ljusbruna i kanterna och smulade, andra plåten hade jag inne i 8 minuter ochd e blev bra! Jag kan helt enkelt inte baka dumlekakor.

• Viffy

Prova att lägga en noblesse ovanpå precis när du tagit ut dom ur ugnen

• Jannamia

Dumlekakor
    Getingkock: Therese Andersson

INGREDIENSER
    (24 st)
    200 g margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    12 stycken Dumlekolor (original)
    1 ask Noblesse (från rosa ask)
    24 folieformar

Så gör du:
    Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg.
    Låt degen stå kallt i cirka 30 minuter.
    Dela degen i 24 delar och rulla till runda bollar. Tryck ner en halv Dumlekola i varje degboll och lägg dem sedan i folieformarna.
    Grädda mitt i ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter.
    Ta sedan ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit Noblesse på varje boll, direkt innan de har kallnat. Chokladen ska smälta ut över kakan.
    Ställ kakorna i kylen så att chokladen stelnar ordentligt. Sedan är det bara att njuta!

"Lysande recept, som ger eleganta kakor med proffskänsla. Underbara kakor för alla som tycker om sötsaker. Variera gärna med mörk Noblesse på toppen om ni önskar lite mindre sötma."
Svar på tråden Dumlekakor?