• Mintsmak

plackers, göra tänder lösa ?

när jag använder plackers 1 gång om dagen så gör ja det försiktigt med små såganade rörelser ... Men kan plackers leda till att tänderna blir lösare ? skulle de ens sälja plackers då??
    vet löjlig fråga, men e så orolig. ja har absolut inte tandlossning, var hos tandläkaren förra veckan, har 2 små hål och fick rådet att börja med plackers, men ibland känns det med tungan som att tänderna lite lite lite vickar på sig, blir ju orolig då... skulle plackers kunna göra att det blir så? även om man är försiktig?

• Svar på tråden plackers, göra tänder lösa ?
  • Mintsmak

ja får panik, e så överdrivet rädd om mina tänder

• Zimlis

Jag med, kan typ trycka med tungan på framtänderna o det känns "tydligt" att de vickar - handlar ju säkert om mini-millimeter.. men jag blir med helnojjig o har absolut inte tendens t tandlossning.. Jag ska t tandläkare snart.. men jag frågade förra året jag va där för upplevde det redan då.

Som svar på din fråga så tror jag att dte handlar om att man "gör" lite mer utrymme mellan tänderna så man upplever d som lösa - fattar du

• Mintsmak

om man struntar i plackers så kan man få tandlossning när man blir äldre ju... så ja vill använda plackers försiktigt. men varför oroar ja mig så mycket ?? e ja dum i huvet eller

• Mintsmak

använder du med plackers ? plackers e skit bra ju. men ja e en nojjig människa över precis allt... använder man plackers bra så underviker man ju tandlossning. o om tänderna känns pytte lösa så e det för ibland e det så.. att ibland känns det som om de rör sig pytte lite..

• Zimlis

Näää du är inte dum - bara nojjig.. Jag använder plackers - borde göra det ännu mer flitigt o tänker fortsätta med det.. O tandläkarna hade absolut inte rekommenderat plackers om de skulle orsaka tandlossning

• Mintsmak

tack schimla , blir lugnare nu. ja ska till tandläkaren i mars . ne använder man plackers försiktigt med små sågande rörelser så ska de förhindra tandlossning !. o att vi upplever att nån tand e pytte lite lös e nog som du sa att man gjort mer utrymme imellan tanden

• Zimlis

Jag tror med det blir tid i mars för mej.. sambon har fått tid sista februari o jag får alltid tid strax efter honom sååå ska se t att höra mej för ordentligt då om mina "lösa" tänder - för jag har med känt nojja över det..

Irriterande - sambon har helt perfekta tänder, aldrig haft ett hål osv.. men jag har haft en del hål o är alltid lika nojjig så fort jag ska till tandläkaren

• Mintsmak

att jag e så nojjig är att mina tänder blivit så viktiga för mig den senaste tiden. börjat med plackers och borstar noggrannare.. För tandvård e ju nåt som e väldigt dyrt. och då är det ju viktigt att man själv ser till att få behålla sina tänder. men när man e så här noga som ja blivit så är det lätt att bli nojjig. då betyder tänderna alldelles för mycket för en än vad de borde göra. om du fattar va ja menar. jag ska fortsätta använda plackers med små sågande rörelser.. står de tpå att man ska göra. men det e ju endå lite konstigt att man med tungan ibland känner som om de skulle röra sig nån millimeter nån tand.. eller ennu mindre. ja blir 19 år i år så mitt sista gratis år i tandvård

• Zimlis

Jag är 27 o vet hur dyrt det kan vara.. när jag va 19 genomgick jag en käkoperation.. detta innebar oehört mycket tid hos tandläkare så när allt va färdigt så blev det att jag inte gick till tandläkare på ett par år - det slutade med en brusten tand o akut tandläkarvård = väldigt dyrt.. Jag har nu sett till att alltid gå en gång om året oavsett vad jag får för besked

• Mintsmak

kan man föra plackersen för långt upp mellan tanden där det e tandkött? allså hur vet man hur långt man får ta plackersen då??

• Mrs Smith

Man blir ju rekommenderad att använda plackers av tandläkare. Jag tycker alltid att tänderna känns lite lösa på något vis, ungefär som att bilens hjul är fjäderupphängda. Jag har super bra tandhälsa, har inte haft hål sen jag var riktigt liten, så jag tror nog att allt är i sin ordning.

• Zimlis

Du kan inte föra upp plackersen för långt - min tandhygienist sa till mej att jag skulle in under tandköttskanten o "såga" för att få bästa resultat

• Zimlis

Det är den biten som går precis mellan tand o tandkött..

• Mintsmak

o nu menar du inte imellan tanden utan ovan tanden nder tandköttet ? men när ja tar plackersen mellan 2 tänder kan ja göra små sågande rörelser enda upp tills det tar stopp eller ska ja stanna precis där mellanrummet mellan 2 tänder slutar.. så ja inte nuddar tandköttet ?

• Zimlis

Jag menar att när du tar emellan två tänder så ska du ända upp till tandköttet o sen kan man även "såga" in under tandköttet mellan två tänder (tandköttskanten) Det är oftast där under som bakterier samlas. När man börjar så kan det blöda lite de första gångerna - men det är inget farligt

• Mintsmak

ok men så har ja nog redan gjort =)

Svar på tråden plackers, göra tänder lösa ?