Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Ja, jag ger tionde

Jag gav tionde när jag tillhörde en församling och jag hade alltid pengar över i slutet av månaden på något sätt. "Den som ger han får!" Märkligt, magiskt, mirakel?

Nu tillhör jag inte någon församling, men ger en gåva till TV Inter och ibland till Trosgnistan. Ska försöka få ordning på ekonomin så att jag kan ge mer organiserat i fortsättningen.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Ekorrfamiljen

Varför ska inte en pastor få lön? Det är ju deras arbete. De måste ju få något att leva på också. De ger dessutom tionde av det de får..

• Ekorrfamiljen

Om de ska hinna med ett annat heltidsjobb (för att ha råd att "leva") också + all tid de lägger ner i församlingen så blir de ju lidande någonstans. Framförallt lär det vara familjen som inte ser så mycket av pastorn. De arbetar ju ofta med människor och det går långtutöver vanliga kontorstider. Dessutom förrättar de vigslar, dop och begravningar. Ska inte prästerna i Svenska Kyrkan ha lön för det arbete de uträttar där heller? Ska de ha ett annat arbete för att försörja sig?

• Ekorrfamiljen
    Fundersam: You've got a point there!

Nu ska jag umgås med min familj (en sjättedel av den åtminstone) och mina vänner.
Svar på tråden Ja, jag ger tionde