• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Birgitta2

Varför provocerande? Om du anser att du får ut något av vad församlingen ger dig, och du känner att du vill skänka pengar till kyrkan, så är det väl helt din sak? Kan inte förstå varför någon skulle reta sig på det...

Jag lämnar mina pengar till tobaksindustrin, konsum/ica samt klädbutiker, Svenska Spel osv osv osv... och det är ju min ensak, så länge mina barn har det bra.

• Anonym (hmmm?)

Vilken församling är du med i?
    Känns lite sekt-artat för mig. (sorry)

Men är det ditt beslut kan väl ingen annan klaga?

• Anonym (skänker)

Jag skänker också "ett tionde".
    Känns naturligt för mig.
    Är medlem i en församling i Uppsala.

• Anonym (hmmm?)

Ja, men vilket samfund?

• Anonym (Tionde)

Nej, man kan ju tycka att folk skulle kunna strunta i vad jag väljer att göra med mina pengar, men jag har märkt att det inte är så enkelt.

Jag är med i en Pingst-församling. Jag vet att folk upplever det som en sektgrej, men jag tycker att det är en skillnad på om jag ger tionde på församlingens anmodan, eller av eget initiativ!
    Sen är det ju som sagt bibliskt, så egentligen är det väl Svenska Kyrkan som har gått ifrån normen, snarare än frikyrkorna... =)

• Anonym (skänker)

Jag är Livets Ordare.

• Anonym (Tionde)

(skeptisk):
    Var inte så stressad!

• Anonym (skeptisk)

Jaha, pingstvänner.
    Det är väl en sekt det med?

När någon vill gå ur eran församling, stänger ni ute den då? Eller kan ni ha fortsatt kontakt?

Jag frågar för min farmor och farfar var med i pingstkyrkan för mååånga årsedan, men när dom valde att flytta lite längre utanför detta lilla samhället som dom då bodde i, så blev dom ignorerade av församlingen, tom deras gamla vänner.
    Dom fick kalla handen.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde