Inlägg från: hÅrfaDer |Visa alla inlägg
  • hÅrfaDer

Ja, jag ger tionde

Jag tycker att det verkar märkligt att du skänker tionde av två anledningar. Dels för att du bara tror att Bibeln (som jag antar är grunden för din tro - och ändå känner du inte till vad den uppmanar dig till!) säger det, dels att du skänker till din egen församling. Vore det något du gjorde av övertygelse och för att blidka gud borde du kunna skänka utan att gå omvägen via församlingen, då det med all sannolikhet minskar andelen som kommer de verkligt behövande till dels. Jag ifrågasätter det oreflekterade i din handling, men du får förstås göra som du vill med dina pengar så länge ingen skadas av det.

• hÅrfaDer

Det jag menar är att din kyrka valt ut vissa bibelord, t ex det om tionde, och utelämnat andra, t ex djuroffer, som ett som du som församlingsmedlem förväntas följa. Ska man ställa de gammaltestamentliga påbuden mot de nytestamentliga förefaller det för mig som om tanken med gåvor i första hand är att de ska komma fattiga och nödlidande till godo - så nödlidande/behövande är väl i allmänhet inte de som jobbar inom din församling? Eller vad lägger du in i begreppet?

Svar på tråden Ja, jag ger tionde