Inlägg från: silhuett |Visa alla inlägg
  • silhuett

Ja, jag ger tionde

Jag och min man ger också tionde till vår församling.

I vår församling är det inte nått tvång, men välkommet såklart. Jag vet inte om en enda frikyrklig församling där det är tvång på att ge kollekt eller tionde, och då har jag ändå erfarenhet av ca 5 stycken olika...

Pengarna i vår församling går till:

el
    hyra
    elektronisk utrustning
    eventuella renoveringar
    missionsarbeten utomlands
    lön till pastorn
    kaffekassan
    etc.

En församling behöver pengar för att kunna gå runt, och det tycker jag att medlemmarna ska bidra med, för vem ska annars betala?
    Sen HUR mycket man vill ge får man såklart bestämma själv, för oss känns det bra att ge 10%.

I vår församling så har vi varje år ett årsmöte, där det i detalj redovisas hur mycket pengar som kommit in, och till exakt vilka ändomål pengarna har gått, och hur mycket som är kvar.

• silhuett

"jag har sett många olika pastorer som arbetar ideellt. jag har sett att det funkar och därför är jag tveksam att ge tionde. som jag har skrivit så många ggr nu i denna tråd. dom kan ha ett riktigt dagjobb ändå."

Eftersom min pappa själv är pastor och jobbar som snickare utöver det, så kan jag intyga att det går åt mycket tid till pastorsjobbet.
    Min pappa har fått gå ner i arbetstid sen han blev pastor, så jag tycker inte det är mer än rätt att de ska få nån slags lön för det de gör.

Det är inte bara att hålla en predikan på söndagen, predikan ska även planeras i förväg. Pastorn har även en diakonal tjänst, att fungera som själavårdare, vilket kan ta mycket tid och energi.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde