Inlägg från: Anonym (pingstk:a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pingstk:a)

Ja, jag ger tionde

Anonym (Sjukt....) skrev 2007-02-27 16:59:47 följande:
    Tycker att det är HELT sjukt att man tror att man skulle "få igen" pengar eller dyl bara för att man är så j-la korkad som skänker pengar till dessa sekter!
    Jag och min man har fått igen pengar och vi ger tionde. Men inte bara pengar har vi fått, vi har fått hjälp med andra praktiska saker som kostar också, som gratishjälp av vänner, bl.a. en snickare som hjälpt oss/hjälper oss emellanåt med olika saker. GRATIS. Och, av ett annat par har vi fått 10 000 kr för de ville ge oss det då de sålde sin lägenhet och fick stor vinst på det.

Gud välsignar oss på många olika sätt. Inte bara materiellt.
    Vi ger ALLTID tionde varje månad. Och vi har alltid haft mat på bordet, även i slutet av varje månad.
    Anonym skrev 2007-02-27 15:43:02 följande:
    Ja, men jag ser ju bara då man går i kyrkan nån söndag och de tar fram den där "tiggarbössan". Herregud vad de som ger mkt pengar (typ en femhundring) gärna gör det lite dramatiskt så det verkligen ska synas hur givmilda de är, och de stackrarna som ger ngn tia nästan skäms. Själv behöver jag inte visa för andra att jag ger bara för att visa mig "duktig". Brukar snarare demonstrativt låta bli att ge då. Kan istället vid nåt tillfälle skicka pengar till ex cancerfonden där de verkligen gör nån nytta!
    Vi ger våra pengar via internet, precis som många andra betalar sina räkningar över nätet.
    Anonym skrev 2007-02-08 15:26:39 följande:
    Jag skulle tro att ngn tjänar väldigt mycket pengar i slutändan på det där.Jag skulle inte tro att Gud ens är intresserad av att man alltid sätter sin relation till honom främst. Man har väl andra att bry sig om och ta hand om också, och det gör man med Guds hjälp. Och det tackar man Gud för med bön.Tycker nog att pastorn bör kunna predika utan att vara intresserad av att tjäna pengar på det. Frikyrkan får han väl i såfall ha som en rörelse vid sidan av ett vanligt jobb. Sen får församlingsmedlemmarna naturligtvis ge kollekt eller ge gåvor till församlingen.
    Gud är ALLTID intresserad av att man sätter relationen till Honom främst. Först Gud, sen familjen och sen resten. Men man ska ju naturligtvis vårda alla sina relationer och inte försumma sin familj och sina vänner. Då är man inte en bra människa. Precis som du skriver så tar man hand om sina medmänniskor med Guds hjälp.
    Pastorn kan säkert predika utan att tjäna pengar på det, men idag behöver vi som bekant pengar för att överleva. En pastor står ju inte bara och predikar på söndagen, han/hon har ju själavårdsamtal (diakoni), sköter församlingens intressen och medlemmar och är med på olika möten, samlingar och sjukbesök/vanliga besök under hela veckan. Skulle han då jobba ideellt menar du? Hur skulle han då överleva rent praktiskt...?
    Prästen i Svenska kyrkan får väl också lön??? Och han predikar också, och gör massa annat precis som en pastor.
    Anonym skrev 2007-02-08 17:36:29 följande:
    precis. håller med ovanstående. varför gör han inte det gratis?han kan väl hålla möten när hans vanliga jobb är slut.hur mycket tjänar er pastor egentligen i månaden? är det officiella uppgifter för er?
    Vår pastor tjänar ca 18000 före skatt.
    Anonym (fundersam):"men då kan man ju beté sig hur som helst. med andra ord så är det okej att mörda någon och ändå komma tilll "himlen",
    vi är alla guds barn men tvivlar på att han tycker att det är okej att mörda våra "syskon".
    låter sjukt!"

Tror du på allvar att det är ok att mörda någon????
    Maja o Felicia  - jag antar att ovanstående inlägg inte var ämnat till mig utan till någon annan "anonym"??? Eftersom jag citerar andra och mitt lilla inlägg kommer som en liten rad allra sist i inlägget och jag inte ger pengar till cancerfonden, menar jag!

(Rätt ska vara rätt... vill inte bli felciterad bara...)
    Anonym (fundersam) skrev 2007-03-09 23:20:30 följande:
    anonym (pingstk:a)citerar TS.Jag tror inte att Gud gillar mig mer för att jag betalar tionde (eller mindre för att jag slår min fru/man). "Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre". med det uttalandet så är väl det klart att jag funderar på vad h*n menar. känns som det finns alla möjliga sekter nu för tiden som försöker godkänna det mesta. men fick mitt svar sen av TS av h*n menade. nöjd?
    Ok.
    Anonym (fundersam) skrev 2007-03-11 21:15:14 följande:
    anonym -(oxå pingst)ja det går åt mycket tid åt att vara pastor. min pappa var oxå "pastor" tog ingen lön och hade ett heltidsjobb. det fungerar.vi gav pengar om man ville. inget tvång. allt drivs av frivilliga bidrag och ingen tar lön. pengarna går enbart till material och hyror´osv.
    Kanske är detta lite OT...
    Men, jag undrar bara - inte elakt eller näsvist - hur fungerade det i församlingen då? Hur pass engagerad kunde din pappa verkligen vara i sitt pastorala arbete i församlingen? Om han hade ett heltidsarbete vid sidan om sin pastorstjänst så anser jag iaf att församlingen - eller er familj - på något sätt måste blivit lidande? Eller så la han inte ner lika mycket som en heltidsanställd kan på församlingen?
    *Bara en fundering, nyfiken, inget nedvärderande menat alls!!!*
    Anonym (fundersam) skrev 2007-03-23 19:55:34 följande:
    anonym (pingstk:a)eftersom det finns flera pastorer (?) i församlingen så kan alla ha ett heltidsjobb på sidan om. det fanns alltid någon att vända sig till och ingen behövde vara anställd av kyrkan. min pappa jobbade på dagarna och gjorde det kyrkan krävde på kvällarna och andra tvärtom. visst familjen blev ju den som blev lidande i slutändan men precis som ni som ger pengar till kyrkan och och på så sätt blir välsignad, så är det samma sak med familjen. vi ger tid och blir på så sätt välsignade.vad jag försöker säga är att jag är grymt tveksam till att ge tionde. hur vet man att pastorn inte gör det för pengar istället för kärlek till Gud? Och skulle han göra det för pengar så skulle inte jag vilja lyssna på honom iaf. då är han lika "ond" som övriga världen.det krävs mycket av en pastor som inte tjänar några pengar på det han gör. eftersom dom fortsätter iaf helt gratis med det hårda arbetet, så är jag övertygad att dom gör det av kärlek och full övertygelse.
    Ok, då förstår jag din inställning och din åsikt!
    Men jag måste nog hålla med TS här i det hon skriver i sitt inlägg ovan.
Svar på tråden Ja, jag ger tionde