• Aaattans Marie

När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)

Hej,

Frågan lyder alltså: när var ditt barn HELT torr på natten (till er som har fler barn: välj det först födda)? Med det menar jag att h*n var blöjfri och mer eller mindre aldrig kissar ner sig.

Berätta gärna lite om när ni slutade med blöja, hur lång tid det tog innan blöjan åkte av på natten. Tips etc.

Min son blev blöjfri när han var 2,5 år. Inga problem alls på dagen. När han var 3 år slutade vi med nattblöja. Nu är han 3,5 år och kissar fortfarande ner sig ibland (1 gång i veckan) på natten.

Ibland vaknar han inte ens när han gjort det (oftast om han är extremt trött eller sjuk). Vi har pratat med honom om att när han vaknar av att han är kissenödig får han antingen ropa på oss eller gå på toa själv... Tips? Eller ska man bara låta tiden gå, så löser det sig självt. Inget jätteproblem men nyfiken på när era var HELT torra...

~ i väntan på plusset ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-08 21:04:29:
    Kom på ytterligare en fråga:
    Spelar könet någon roll? Har hört att flickor är blöjfria/torra tidigare än pojkar. Stämmer det enligt er erfarenhet (har ju tyvärr inget att jämföra med)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 07:45:50:
    Ny omröstning ang könets betydelse i denna fråga:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m17227171.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)
  • ebben

min tjej blev torr både natt o dag då hon var 2år o 3 mån!!

Sonen är nu 2½ o är torr dag o natt för det mesta! han HAR ju blöja på natten,men den är alltid torr......
    men vill/vågar inte ta bort den än?

• Aaattans Marie
    Ebben:
    Varför vågar du inte ta bort den om den alltid är torr?

Sådär var det för oss också. Han var torr men MED blöja 4 nätter av 5 när han var 2,5. Men vi väntade lite extra (fråga mig inte varför). Nu kissar han inte ner sig sådär jätteofta - snittet ligger nog på 1 gång per vecka...
    ~ i väntan på plusset ~
  • ebben

vet inte varför jag inte vågar.......känns väl bara som att han är lite för "liten".

• Silme

Har inga egna barn men min bror och jag var torra på dagen när vi var ca 1 år och torra dygnet runt vid ca 1 1/2 års ålder. (Våra föräldrar började med potträning så fort vi kunde sitta upp någorlunda).

• Aaattans Marie

Oki, tänkte att det kanske var någon teori bakom

~ i väntan på plusset ~
  • Aaattans Marie
    Silme:
    Nu för tiden använder barnen blöja längre, vilket delvis kan bero på att blöjorna är så bra/torra.

Jag var också blöjfri väldigt, väldigt tidigt. "Det var bättre förr"
    ~ i väntan på plusset ~
  • Ninette

Min tjej var 3 år och 4 månader när hon slutade med nattblöjan. Hon bara vägrade ta på den en kväll (den var innan det alltid mycket tung på morronen) och till slut eftersom hon slet av sig blöjan om vi försökte ta på henne så fick hon sova utan.
    Detta var 2 månader sedan och det har hänt olycka en gång hittills Vi har aldrig tagit upp henne för att kissa efter att hon själv lagt sig däremot så har hon kommit upp nån gång och sagt att hon varit kissnödig, gått på toa och sen sovit gott igen

• 5 barnsmamman

min första son var 1 år på dagen han slet av sig blöjan mitt på dagen och sa nej och höll i blöjan efter det så var det ingen blöja mer. vi kommer ihåg exakt pga vi vart chokade och väntade på släkten skulle komma.
    dom andra har oxså varit under 2 år

• susanna82

Vår dotter slutade med dag/nattblöjan samtidigt, då hon var 2 1/2 år. Inte många olyckor efter det.

• miss chilli

Min äldste son var 2,5 år. Han är 3,5 nu och det har skett 2 olyckor hittills på natten. Det har gått betydligt lättare än jag trodde att det skulle göra.

Svar på tråden När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)