• Aaattans Marie

När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)

Hej,

Frågan lyder alltså: när var ditt barn HELT torr på natten (till er som har fler barn: välj det först födda)? Med det menar jag att h*n var blöjfri och mer eller mindre aldrig kissar ner sig.

Berätta gärna lite om när ni slutade med blöja, hur lång tid det tog innan blöjan åkte av på natten. Tips etc.

Min son blev blöjfri när han var 2,5 år. Inga problem alls på dagen. När han var 3 år slutade vi med nattblöja. Nu är han 3,5 år och kissar fortfarande ner sig ibland (1 gång i veckan) på natten.

Ibland vaknar han inte ens när han gjort det (oftast om han är extremt trött eller sjuk). Vi har pratat med honom om att när han vaknar av att han är kissenödig får han antingen ropa på oss eller gå på toa själv... Tips? Eller ska man bara låta tiden gå, så löser det sig självt. Inget jätteproblem men nyfiken på när era var HELT torra...

~ i väntan på plusset ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-08 21:04:29:
    Kom på ytterligare en fråga:
    Spelar könet någon roll? Har hört att flickor är blöjfria/torra tidigare än pojkar. Stämmer det enligt er erfarenhet (har ju tyvärr inget att jämföra med)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 07:45:50:
    Ny omröstning ang könets betydelse i denna fråga:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m17227171.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)
  • jottaho

Hej! Vår äldsta dotter var 2 år när dag blöjan åkte, sen var hon nog närmare 2 1/2 år när natt blöjan åkte. Den lilla flickan är oftast utan blöja när hon är hemma, men när hon ska på dagis eller vi ska iväg så åker den på. Hon är 2 år i april.
    Båda mina flickor har kissat som mest på nätterna, blöjorna har alltid varit överfulla på morgorna. Men guud vad det är skönt att bara ha ett blöjbarn=)

• Beckah82

Dag: 2,5 år helt torr
    Natt: 6 år (efter hormonspray i näsan)

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Guldbarn

Min äldsta var 20 månader när hon blev blöjfri. Från den dag hon vart blöjfri på dagen, vart hon blöjfri på natten.

• Minnas

När hon var 2 år och s mån började vi ta av blöjan på dagarna, men satte på den på natten och vid ev långa bilresor och sånt.

Vid 2 år och 4 mån slutade vi/ hon med blöja dygnet runt. Den var ändå nästan alltid torr på morgonen.

Nu är hon 2 år och 10 mån och hon har kissat på sig 3ggr på natten och 0ggr på dagen. Det är fantastiskt bra tycker jag.

• Marlene

jag svarade innan 2 år... samma natt som han fyllde 2 tog vi bort nattblöjan, då hade den varit torr ett tag.

• Southern Belle

Min son slutade med nattblöjan när han var knappt 2,5. Några veckor senare slutade han även med dagblöjan. I ungefär ett år gick det hur bra som helst, sen kom en period då han började kissa på sej, både på natten och dagen. Läste att det är normalt att de kommer in i sådana perioder och att det oftast går över efter ett tag vilket det mycket riktigt gjorde.

Under perioden då han kissade i sängen hände det att vi tog honom på toa innan vi själva gick och lade oss och då vaknade han i en torr säng på morgonen.

• mirakelmamma

Vår äldsta dotter slutade med dagblöja när hon var 2 år och natt blöja när hon var ca 2,5 år.
    Andra tjejen slutade när hon var 2,3 år. Hon slutade med dagblöja, sen glömde jag sätta på henne en till natten och hon kissade inte ner sig. I natt gjorde hon det för första gången på ca 1 månad.

• Aaattans Marie

TACK för att ni delar med er!

Sonen har varit nästan helt torr i flera månader men nu har det alltså satt fart igen. Men vad jag förstår så har det med hormoner att göra och alltså inget man kan påverka. Just denna vecka har han kissat på sig varje natt.

Men det går nog över snart. Är nog bara en period, precis som ni skriver.

Kanske ska starta en ny omröstning och se om könet har någon betydelse i detta ärende.

~ i väntan på plusset ~
  • MARIA99

Ettan vid 3 år & 2:an vid 2 år och 4 mån. De vart av med blöjan % fag och natt samtidigt och det funkade bra från dag ett. Hade inte tränat dem innan på några vis. bara haft toaring/pall & potta framme.

• Nica74

Första barnet var 4½ år och andra barnet 3 år. Båda pojkar.

• bitte67

Första barnet blev torr dag och natt (samtidigt) strax innan han fyllde 3, dottern blev torr strax efter 3 års-dagen också samtidigt dag och natt.

• elegi

Dottern blev torr dag när hon var 2½ och några veckor senare tog vi även bort natt blöjan då den varje morgon varit torr.
    Sonen slutade med blöja dagtid vid 3½ års ålder och nattblöja några veckor senare.
    Tipset du fick lite längre upp här med att ta upp på kvällen när man går och lägger sig själv har vi gjort under perioder när sonen kissat i sängen flera gånger i rad och det tycker ajg funkat bra.

• bitte67

Silme:

Jag jobbar också på förskola och har ytterst sällan varit med om att 3-4 åringar springer runt med blöja. En och annan 3-åring visst, men det har ju med mognad att göra och till viss del att blöjorna är för bra.

• SweetStarAngel

Sevanna slutade med blöja både på dagen och natten samtidigt på sin 3-årsdag. Hon blev torr direkt.

• Aaattans Marie
    Silme:
    Ojdå, känner faktiskt ingen 3-åring som har blöja dagtid...

Men jag tror att i vissa fall ska man inte stressa för mycket. Vi slutade dagtid när han var 2,5 och det var som sagt inga problem alls.
    ~ i väntan på plusset ~
  • Panodil

Sonen slutade helt med blöja, både dag och natt när han var 2 år och tre månader.

Har kanske hänt att han kissat på sig max 5 ggr efter det och det är snart ett år sedan.

Men jag vet många barn som är bra mycket äldre än det som har blöja på natten.
    Vissa upp mot 4-5 år.

• cissi77

Slutade med blöja både på dagen och natten när hon var 2 år och 2 mån. kanske har hänt två olykor på 1 år

• Compuwiz

Vår äldsta blev inte torr på dagen förrän vid 3,5 år men då blev hon fullständigt torr över en natt, i stort sätt inga misslyckanden alls. Det var hon själv som ville ha trosor istället för blöja och det fick hon förstås! Vi försökte pott-träns osv från ca 2 år men det fungerade inte alls. När hon var ca 2,5 år fick vi reda på att vårt väntade barn var tvillingar så bestämde vi oss för att inte tjaffs med henne utan avvakta. Ska erkänna att det underlättade, för det är inte så lätt att hjälpa ett storasyskon på toaletten när man sitter fast och dubbelammar och är ensam hemma med barnen!!!!
    Nattblöjan la hon på samma sätt över en natt efter det att hon själv talat om att hon ville sova i trosor, hon var då 4 år. Med småsystrarna kommer vi försöka få dem bjöjfria tidigare men ännu känns det för tidigt tycker vi, de är nu 21 mån och är inte det minsta intresserade av pottan. hoppas på en varm och skön sommar så de kan vara ute utan blöja och öva.
    Jag tycker jag träffar på många 3 åringar med blöja. Bland barnen i stora flickans Föräldragrupp så var det flera som hade dagblöja vid 3 år, men vid 4 hade ingen det.

Svar på tråden När var ditt barn HELT torr på natten (läs TS)