• Natalia82

Vill få igenom en bäckenröntgning!

Hej!

Vad gör man om man vill få en bäckenröntgning och barnmorskan vägrar? Jag vill gärna senare i slutet av graviditeten veta om det går att föda vaginalt som jag hoppas på att det går att göra.
    Jag är 150cm kort och min sambo är 180cm, jag har ganska smala höfter tror jag och är rädd för att bäckenet är för trångt, beror på hur stort barnet blir och om jag går över tiden.
    Skulle vilja ha ett planerat snitt om det inte går att föda istället för ett akutsnitt. Men för att få reda på om det går att föda så måste de ju ta och röntga en!
    Skulle kännas tryggt att veta om man kan föda naturligt eller inte när man väl ligger på förlossningsbordet...

• Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!
  • Lola Jämtland

De gör sällan det med första barnet.
    Det är iaf mina erfarenheter.

Min mamma o syster hade svårt att föda pga för trångt bäcken (syrran är snittad 2 ggr) o så blev det för mig oxå.
    Jag påtalade detta för min BM innan förlossningen men hon sa att man inte kollar detta innan.
    Får jag ett barn till så kommer jag dock att få mäta mitt bäcken.

//2007-here I come!
  • tea79

Tyvärr e de svårt att få igenom de.
    Ja fick röntgat mitt bäcken, men de var bara för att ja varit med om en trafikolycka för många år sen, där mitt bäcken fick många sprickor. Så de ville kolla så de såg bra ut.

• maho0822

Som jag har fått det förklarat i mitt landsting gör man det inte vid första graviditeten, om förlossningen går bra gör man det inte heller inf andra.

Att man inte gör det under graviditeten är pga röntgen skall undvikas pga ökad risk för fosterskador.

• Mitt Hjärta i magen

Dom gör gärna inte det, då det är väldigt skadligt för barnet.. Pratade med min Bm då hon sände mej vidare till en läkare. Hon gjorde en gyn undersökning o "mätte" lite för hand.. Hon tyckte att ja var "tillräckligt" stor, men om ja ville så skulle dom röntga mej. Känns som att det var för riskabelt att göra en sån strålning då de kan påverka barnet.. Säg till att dom ska skriva in i dina papper att du tror att du kan vara för trång så dom är uppmärksamma på förlossningen. Läkaren sa att det finns mycket dom kan göra under förlossningen för att öppna dej mer om de skulle behövas.. Min Bm sa att de är bara en liten del som är för trånga.. Hoppas allt ordnar sig för dej! Kram

• Natalia82

Tyckte att jag läste på någon sida här tidigare om att en del hört att gränsen för bäckenutredningen går runt 150cm, någon som vet?
    Är rädd för att det blir en utdragen förlossning som inte leder någon vart och slutar i akut snitt som för min sambos kompis flickvän. Hennes son vägde 4,4kg eller 4,5kg och hon är 154cm lång och barnet var för stort för bäckenet. Ändå fick hon försöka att föda i 8timmar efter att de starka riktiga värkarna kommit igång. Det slutade i akutsnitt och hon var knappt vid medvetandet då, bara några korta ögonblick då och då.

• Natalia82

Känns det föresten om man spricker vid en vanlig förlossning om man tagit epiduralbedövningen?

• darlingdesperados

hej

min mamma och kusin hade trångt bäcken. jag fick under min graviditet träffa en läkare pg av detta som informerade mig mer ingående och som med händerna mätte "yttre" bäckenet. Hon sa också att om min oro inte skulle försvinna efter den information jag fått så skulle jag få en remiss för att röntga bäckenet sent i graviditeten. jag frågade om detta inte var skadligt för barnet men läkaren menade på att då var barnet färdigväxt i magen så att det i princio var som att röntga ett nyfött barn och det görs ju..

konstigt att man får så olika bemötanden

• Natalia82

ok, har också läst att de gör bäckenröntgning efter v.36 och att det inte ska vara speciellt farligt jämfört mot födda barn.
    Frågan är bara om de överhuvudtaget är villiga på att gå med på att röntga. Om jag går över tiden och magen blir enorm (är ändå 150cm) så tycker jag att de borde röntga eller vara beredda på att jag kanske inte kan föda.
    Kommer att få ett utbrott annars under förlossningen om den blir utdragen!

• mamma till oliver

hej jag är gravid med mitt andra barn,jag ska få röntga mig i v 30 pga att min mamma o mostrar ej kan föda vanligt...jag fick planerat snitt förra gången men vill denna gång prova att föda vanligt om det går...

• LillaMilou

Kan du inte starta en omröstning och se hur vanligt det är att inte kunna föda normalt när man är 150 cm lång? Det kanske inte är så stor risk? (men jag förstår din oro)

Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!