• Natalia82

Vill få igenom en bäckenröntgning!

Hej!

Vad gör man om man vill få en bäckenröntgning och barnmorskan vägrar? Jag vill gärna senare i slutet av graviditeten veta om det går att föda vaginalt som jag hoppas på att det går att göra.
    Jag är 150cm kort och min sambo är 180cm, jag har ganska smala höfter tror jag och är rädd för att bäckenet är för trångt, beror på hur stort barnet blir och om jag går över tiden.
    Skulle vilja ha ett planerat snitt om det inte går att föda istället för ett akutsnitt. Men för att få reda på om det går att föda så måste de ju ta och röntga en!
    Skulle kännas tryggt att veta om man kan föda naturligt eller inte när man väl ligger på förlossningsbordet...

• Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!
  • Natalia82

Tyckte att jag läste på någon sida här tidigare om att en del hört att gränsen för bäckenutredningen går runt 150cm, någon som vet?
    Är rädd för att det blir en utdragen förlossning som inte leder någon vart och slutar i akut snitt som för min sambos kompis flickvän. Hennes son vägde 4,4kg eller 4,5kg och hon är 154cm lång och barnet var för stort för bäckenet. Ändå fick hon försöka att föda i 8timmar efter att de starka riktiga värkarna kommit igång. Det slutade i akutsnitt och hon var knappt vid medvetandet då, bara några korta ögonblick då och då.

• Natalia82

Känns det föresten om man spricker vid en vanlig förlossning om man tagit epiduralbedövningen?

• Natalia82

ok, har också läst att de gör bäckenröntgning efter v.36 och att det inte ska vara speciellt farligt jämfört mot födda barn.
    Frågan är bara om de överhuvudtaget är villiga på att gå med på att röntga. Om jag går över tiden och magen blir enorm (är ändå 150cm) så tycker jag att de borde röntga eller vara beredda på att jag kanske inte kan föda.
    Kommer att få ett utbrott annars under förlossningen om den blir utdragen!

• Natalia82

Det känns inte kul att få vänta och se på förlossningen om man kan föda eller inte. Som sagt är man ändå bara 150cm och jag tror att jag har ganska smala höfter även om det inte avgör bäckenmåttet, är ganska nätt så man blir ju orolig.
    En kompis som är 153cm fick ligga i 8timmar med de riktiga värkarna innan de gjorde akutsnitt. Barnet vägde 4,4-4,5kg och hon hade gått två veckor över tiden. Var bara vid medvetandet några få stunder när de snittade!

Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!