• Anonym (pingo)

Hur stor buffert skall man ha vid 30år?

Jag får för mig att alla runt mig har det så himla bra på sparkontot.
    Vad bör man ha skrapat ihop när man är 30?
    15500 har jag undanstoppat. Alltid nåt va?
    Jag vill ha meeeeeer!!

• Svar på tråden Hur stor buffert skall man ha vid 30år?
  • TEDDEN

Alyssa

Alltså det är inte svårt!
    Sätt dig in i en bransch du är intresserad av -fastigheter, läkemedel, råvaror (kan likagärna vara socker som kaffe som olja) eller varför inte köpa några aktier i svenska bolag så som Hemtex eller Gant- som båda introducerades förra året på Stockholms börsen) och köp några aktier för skojs skull i något bolag som DU tror på. Svårare än så är det inte....

Du behöver dessutom inte kunna något OM själva aktiespelet, prata med din bank och be dem hjälpa dig! Superlätt och beroendeframkallande! Jag lovar!

• Anonym

Min sambo och jag är strax över trettio. Vi äger vår lägenhet, en bil, en husvagn och en motorcykel.
    Han har på sitt sparkonta runt 700.000 och jag har efter ett lägenhetsförsäljning strax över 400.000.

• Anonym (pingo)

ni som har så mkt får gärna tala om hur pengarna tillkommit? vinster? jobba häcken av sig? arv= annat?

• Anonym (arbetslös)

Jag är 24 sambon 26
    Vi har en buffert på ca 30 000

• Anonym

Vi ägde varsin lägenhet när vi träffades. Jag hade köpt min med ett arv som precis täckte kostnaderna. Killen sålde sin affär och köpte lgnheten för de pengarna. Vi har en hyra på 3500 vilket gör att vi kan lägga undan en del varje månad. Har investerat lite i aktier och fått en vinst på några 100 tusen. Köpt ny båt, prutat ner den. Sålt den efter ett par år då priserna gått upp, tjänat 30.000 på den. OBS! Vi är inga höginkomsttagare men vill gärna köpa hus och sparar till det.

• Anonym

har ca 90000. Helt onödigt, runt 30 tusen är bra tror ja!

• Anonym (ensam)

Jag har 30.000kr/mån. Äger BR 800.000kr. Äger bil ~120.000kr. Sparkonto 150.000kr. Dotter med sparkonto 40.000kr. Har väldigt få utgifter varje månad, trots ensam förälder. Sparar ca.10.000kr/mån och helt nöjd.

• Minxy

Jag (24 år) och min sambo (25 år) har gemensamt sparande på ca 60000:-
    Vi äger två bilar (värde ca 80000:- totalt)

Självklart vill man ha mer - men eftersom vi har en tendens att leva efter våra inkomster så är vi inte särskilt duktiga på att lägga undan småsummor varje månad - för oss vore det bäst om vi helt enkelt vann en miljon eller två

• Indianica

Ska och ska...Göran Person tycker alla ska ha en årslön på banken *hm*

Vi har två barn och DE har 30 000 var på banken. Det har vi gnetat ihop. Själva har vi kanske 10 000. Vi gnetade också ihop 150 000 till kontantinsatsen på vårt hus (nä, vi är inte höginkomsttagare bara snåla) annars hade vi ju haft den bufferten också.

Men vadå. Det är inte den som har mest på banken som "vinner" när han/hon dör. Man ska väl ha kul för pengarna också

Min sambo kommer få ett jättestort arv om några år, dte är nog många som får pengar via den vägen också

• Anonym (spariver)

Jag (30) och min man (28) har 139.000 på vårt sparkonto samt ca 85.000 i fonder. Fonderna köpte vi för 40.000 så de har gått bra.

Vi har sparat sedan 2003 då vi båda för första gången arbetade samtidigt, under tiden har vi köpt en bil för (60 000) och betalt vårt bröllop (40 000) samt betalat kontantinsats på vårt hus (200 000).

Vi började på noll, dvs har inget arv eller andra inkomster utan har sparat ihop allt själva.

Vi har koll på vart varenda öre går av våra löner, har sparat målmedvetet och dragit in på onödiga utgifter.

Svar på tråden Hur stor buffert skall man ha vid 30år?