• fenomen

förstoppning

Hej!
    Någon som har nåt bra tips mot förstoppning, förutom att äta fiberrikt. Är i v 13.

• Svar på tråden förstoppning
  • SeTa

drick MYCKET vatten. Ät torkad frukt, typ aprikoser katrinplommon osv.

• Myran75

Röra på sig och dricka mycket (vatten tex.)

• Myran75

Går det inte lika bra med färsk frukt?.
    Vad är skillnaden?

• SeTa

Myran: Jag har ingen koll på vilken färsk frukt som är "lösande" eller inte, därav torkad. Dessutom är det mycket lättare att hitta torkade aprikoser, eftersom det är lite fel säsong för färska.

• Mumsi

Jag rekommenderar hela linfrön, har det i min gröt varje morgon och drick mycket vatten under dagen. Hjälper om du kan röra lite på dig men det är ju inte alltid man orkar träna när man är gravid.

• Myran75

SeTa: Okej. Vet att päron är lösande färska, plommon också.

Tänkte bara att torkad frukt är väl lite dyrare. Aprikoser finns ju konserverade, annars...

• fenomen

tack för alla tipsen =) men vad ska man undvika för att inte bli förstoppad ??

• tiinah

nyponsoppa är också bra mot förstoppning :)

• Minie76

Ät inte vitt bröd,ris,pasta!

• cybercookie

Hej!
    Jag hade hemska problem frma till nyligen, provade linfrön, att svälja hela, avkok, katrinplommon, ja det mesta.
    Det som fungerade bäst var katrinplommonjuice. Jag drack ett litet glas, cirka 1,5 dl direkt på morgonen och väntade en stund innan jag åt frukost.

• Nymne

Jag fick höra Mumsis tips (hela linfrön) när jag var inne i en hälsokostaffär.
    Lägg dom i blöt över natten och sedan sväljer du dem helt enkelt. Låter vidrigt men lär vara överlägset. Slemmet runt fröna är rena smörjmedlet för tarmen

• ylledylle

Popcorn! Morgonen efter en påse popcorn är det bråttom på toa för många.

• fenomen

Okej popcorn brukar jag bli gasig av i magen, så det undvek jag i helgen. Ska inhandla torkade plommon tror jag.

• IvU

Katrinplommonjuice och fiberrik mat fungerade inte på mig, så jag har börjat köra med Laktulos (oral lösning) som man köper på Apoteket. Jättebra!

• mantaray

Katrinplommonjuice och motion har funkat för mig.

• Soffan74

Ett hett tips är "Frukt och fibrer" - ett slags tabletter (Ser ut som buljongtärningar) som bara innehåller naturliga ingredienser. Jag har köpt dem på apoteket, men jag tror att de även finns på hälsokost mm.
    Prova dig dock fram hur mycket du behöver; börja med en halv och se om det funkar. Tar man för mycket får man nämligen parkera på toan = mkt effektivt!

Svar på tråden förstoppning