Inlägg från: Ellah |Visa alla inlägg
  • Ellah

Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???

Vi handlar för mellan 6500-8000 kr på två personer (och då har jag inte räknat in all utemat), men jag anser vi handlar "normala" grejer - ingen oxfilé och ostron dagligen liksom. Jag handlar alltid pålägg och ost i delikatessdisk - mindre och ofta, så ok, det gör ju det lite dyrare om man ser till just dessa varorna. Köper hellre ekologiskt kött, bättre kött, likaså med frukt och grönt. Handlar ofta färskt bröd. Annars i det stora hela, handlar vi normalt.

Jag köper hellre ett bättre, välkänt märke än tex Eldorado, jag handlar hellre mat från grunden än köper halvfabrikat. Vår "överkonsumtion" kommer oftast till helgerna, dels köper vi en massa onödigt gott/plock, dels har vi ofta vänner och bekanta över på bjudningar då det bjuds på en massa.

Vi är faktiskt ganska förvånade själva över de belopp vi handlar för, men påverkar ej vår ekonomi direkt så vi har inte riktigt lust att ta itu med det heller. För mig vore det helt omöjligt att gå tillbaka och leva på tex 1500-2000 kr/mån på mat som vi gjort en gång i tiden, jag tycker inte vi slösar på en massa onödigt egentligen, det finns inget som jag är villig att avstå från.

• Ellah

Kan tillägga att vi handlar mest på vanliga ICA Maxi, och Willys, så jag handlar mycket sällan i någon dyrare delikatessaffär om jag inte bara ska köpa något speciellt.

Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???