• Nyfiken gul

Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???

Jag är så faschinerad av alla trådar som handlar om familjers matkostnader...

o blir helt häpen hur så många handlar så dyrt...

Hur jag än handlar o handlar o handlar kommer jag ändå inte upp i mer än 3.000 kr på sin höjd i månaden trots att jag räknar in resturangbesök som sker ganska ofta...

Vi är 2 vuxna och har 5 umgängesbarn - vilket innebär att vi alltid har minst 1 barn hemma hela tiden.

Jag fattar inte hur ni kan ha så höga matkostnader? Hur bär ni er åt?? Vad handlar ni egentligen?
    Oxfile varje dag? Hämtpizza 7 dagar i veckan?

O ännu mer häpen blir jag när jag ser att det bara är två vuxna o en liten bebis o handlar mat för 5-6.000 i månaden....

Det här är ingen kritisk tråd - jag är uppriktigt häpen o förvånad över matkostnaderna. Hur gör ni????

Jag skulle inte få göra annat än att handla mat för att komma upp i dom summorna...

• Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???
  • delifi2

bra fråga Gul.

det undrar jag oxå. Har funderat på om de finns nån spec dyr mataffär som inte jag vet om

• Mamsingen

Jag är mer nyfiken på hur ni lyckas handla så billigt...

Vi är två vuxna + en 3 åring och vi handlar för ca. 4500-5000 kr i månaden.

Vi handlar på ICA, äter frukost och middag och kvällsmat (macka) varje dag hemma + lunch ca 3 dagar i veckan hemma.

Sambon snusar och där går en del av dom pengarna, men inte överdrivet mycket.

Äter ingen särskilt dyr mat, i köttväg äter vi i princip bara kyckling, färs och fisk. Ingen oxfilé eller liknande...

Vet inte riktigt hur summorna drar iväg...

Thats all you got lady, two wrong feet and f*cking ugly shoes.
  • Nyfiken gul
    delifi2 skrev 2007-02-11 16:06:39 följande:
    bra fråga Gul.det undrar jag oxå. Har funderat på om de finns nån spec dyr mataffär som inte jag vet om
    Ja precis  vad jag undrar över...
  • Ellah

Vi handlar för mellan 6500-8000 kr på två personer (och då har jag inte räknat in all utemat), men jag anser vi handlar "normala" grejer - ingen oxfilé och ostron dagligen liksom. Jag handlar alltid pålägg och ost i delikatessdisk - mindre och ofta, så ok, det gör ju det lite dyrare om man ser till just dessa varorna. Köper hellre ekologiskt kött, bättre kött, likaså med frukt och grönt. Handlar ofta färskt bröd. Annars i det stora hela, handlar vi normalt.

Jag köper hellre ett bättre, välkänt märke än tex Eldorado, jag handlar hellre mat från grunden än köper halvfabrikat. Vår "överkonsumtion" kommer oftast till helgerna, dels köper vi en massa onödigt gott/plock, dels har vi ofta vänner och bekanta över på bjudningar då det bjuds på en massa.

Vi är faktiskt ganska förvånade själva över de belopp vi handlar för, men påverkar ej vår ekonomi direkt så vi har inte riktigt lust att ta itu med det heller. För mig vore det helt omöjligt att gå tillbaka och leva på tex 1500-2000 kr/mån på mat som vi gjort en gång i tiden, jag tycker inte vi slösar på en massa onödigt egentligen, det finns inget som jag är villig att avstå från.

• Ellah

Kan tillägga att vi handlar mest på vanliga ICA Maxi, och Willys, så jag handlar mycket sällan i någon dyrare delikatessaffär om jag inte bara ska köpa något speciellt.

• Poena

Det är nog inte speciellt svårt. Bara jag räknar vad jag och sambon lägger i kostnad för luncher så blir det ca 1500:- (bägge äter ute på lunchen). Lägger man sedan till att vi äter ute ett par ggr i månaden på helgen (inte jättedyra ställen men ändå) och hämtar mat någon gång i veckan så kan man nog nästan lägga på 1000:- där. Därefter kommer ju maten vi handlar på Coop/ICA till..

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • AnneSophie

Beror ju kanske del på vart man bor (priserna skiljer mycket beroende på vart i landet man bor och om man bor i storstad eller på landsbygd) och dels på i vilken typ av affär man handlar (finns ju alt från Lidl till små dyra Hemköpsaffärer *suckar*) och sedan självfallet på hur man handlar (storpack, halvfabrikat, special etc).

Jag vet själv ärligt inte för hur mycket vi handlar mat för per månad. Har aldrig räknat samman det exakt eftersom det inte behövs. Säkerligen strax över 4000, fast då ingår naturligtvis blöjor och liknande också (2 vuxna och 2 barn).
    Men om jag endast hade storhandlat på den lokala Hemköpbutiken, eller än värre den lilla lokala Konsumbutiken, och inte åkt ett par mil till närmaste Coop så hade jag definitivt hamnat väl över 5000 kronor per månad.
    Men då handlar vi exakt vad vi känner för och tycker om.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • AnneSophie

Kom just på att både jag och maken äter lunch ute varje dag och den summan får läggas till på de ca 4000/månad.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • Kaktus33

vi ligger någonstans mellan 5-6000 kr men då har vi två blöj och välling barn där går nästan 2000 i månaden sen har vi katt och två stora barn på 12 och 16 år så det kostar...vi handlar mest på ica och coop

• Ylwis

oj jag undrar jag med. här klarar vi oss på 1-2000

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???