Ruvar o funderar
Hej trubbnos!
Grattis till din blastocyst! När du fått tillbaka en sån efter en långtidsodling har du mycket stora chanser att bli gravid! Att ditt embryo utvecklats till blastocyst betyder att det gått precis som kliniken velat.
När blastocysten fäster betyder det att din livmoder liksom fångar upp den och börjar bilda moderkaka och blodkärl som kopplar ihop dig embryot och ger det försörjning. Detta är förstås det som behövs för att embryot ska kunna utvecklas.
Jag har gjort en lyckat FET (=frozen embryo transfer) och fick inga som helst hormoner i samband med det. De symptom jag fick var alltså bara från min egen kropp. Så här kände jag i början:
- Brösten växte en storlek på en vecka. (Fick köpa ny bh) Detta händer inte alla!
- Jag drömde mycket levande och märkliga drömmar.
- Efter en dryg vecka fick jag molvärk, nästan som mensvärk, men liknar växtvärk i livmodern. Den satt i nästan hela graviditeten.
Jag testade plus på stickan åtta dagar efter FET, alltså långt för officiell provdag... Många säger att man inte ska tjuvtesta, eftersom ÄL-sprutan kan ge falskt utslag. Enligt kliniken kan den göra det upp till tio dagar, så vänta iallafall så länge. Jag har tjuvtestat alla fyra gånger jag behandlats och det har alltid givit korrekt utslag.
Glöm inte bort att utesluta Ipren (bara Alvedon är OK) och minska mängden koffein (max 5 dl/dag inkl. te, cola osv.
Varmaste lyckönskningar till alla kämparsystrar - skickar lite gravvirus också!
/Anna, BF 16 februari