• trubbnos

Ruvar o funderar

Hejsan alla! Har några frågor som någon kanske kan svara på.
    Jag fick mitt ägg tillbaka i går kl 11. Vad menas med att det tar tid för ägget att fästa? Jag trodde det var på plats då liksom...? (Långtids-odlat)

Om de säger att ägget är "jätte-fint", så som de har gjort till vissa av er här inne på forumet, vad får man då för förklaring av läkarna varför det inte har fungerat?

Har ni något förslag på hur jag ska få tiden att gå till den 23:e....

Vad kan jag förvänta mig för symptomer fram till dess...

Tack för att ni finns här inne! Känner mig inte så ensam då.

• Svar på tråden Ruvar o funderar
  • Fru E

Det tar några dagar för embryot att hitta en bra plats att fästa på.. om det gör det blir du gravid, annars inte. Lycka till!

• Mirakel händer

Lycka till, det är som Fru se skriver. Jag ska på ET i morgon, det är så spännande...

• ChokladRosen

OM det går enligt plan så ska ägget fästa inom 36tim ..
    Men det kan fästa upp till dag 5....

• Mirakel händer

ET= embyro transfer - återförande av embyro. Det kallar det så när man får till baka ett befruktat ägg.

• saol

Hej trubbnos!
    Jag har precis plussat efter en långtidsodling och förstår dina funderingar. Det var en jobbig väntan fram till plusset och nu tar oron för MF vid!!

Hursomhelst så fick jag tillbaka ett jättefint embryo precis som du! Läkarna sa att jag hade 50& chans eller mer att bli gravid. Du har alltså stor chans. Om det ändå inte fäster, vet jag inte vad det kan bero på, hade själv samma fundering. Men ibland kanske tur/otur kommer in i bilden??

Symptom är svårtolkade efter ett ivf eftersom man fortsätter att ta hormoner efter behandlingen och det kan vara dessa som påverkar kroppen och ger sk. symptom. Själv fick jag ganska omgående ömma och svullna bröst. Kände av mensvärk de första dagarna som sedan avtog. Dagen innan testet kom mensvärken tillbaka och jag var säker på att mensen var på G, men icke
    Nu har jag ömma och lite svullna bröst och mensvärk som kommer och går. Men jag vet ju fortfarande inte om detta beror på medicineringen...

Hur få tiden att gå?? Ja du, det är inte lätt. Försök att sysselsätta dig så mkt som möjligt är nog det enda jag kan säga...och gläd dig över att du fått tillbaka ett så fint embryo!

Lycka till!

• trubbnos

saol: Hej och super grattis!!! Är på dag 2. Jag är så trött o mår illa, håller dessutom på att bli förkyld. Blir tokig av väntan och inte blir det bättre av att min man redan "räknar kallt med att det ska funka". Både för och nackdelar med att hela vår omgivning vet. Känns så jobbigt när tankarna kommer in på Om det inte fungerat, Om jag får mensen, Om vi måste göra om, OM, OM Om,...... Suck! Vågra liksom inte tänka OM det blir bra..... Ja du förstår säkert. Man är ju helt väck nu, så ha överseende med det flummaig svaret....

Så kul att allt har gått bra för dig! Ska tänka på det en stund och städa hemma nu på fm. Och du har rätt, man ska ju glädjas åt att allt har gått bra så här långt. Ta hand om dig!

• Tovaliten

Hej trubbnos!

Grattis till din blastocyst! När du fått tillbaka en sån efter en långtidsodling har du mycket stora chanser att bli gravid! Att ditt embryo utvecklats till blastocyst betyder att det gått precis som kliniken velat.

När blastocysten fäster betyder det att din livmoder liksom fångar upp den och börjar bilda moderkaka och blodkärl som kopplar ihop dig embryot och ger det försörjning. Detta är förstås det som behövs för att embryot ska kunna utvecklas.

Jag har gjort en lyckat FET (=frozen embryo transfer) och fick inga som helst hormoner i samband med det. De symptom jag fick var alltså bara från min egen kropp. Så här kände jag i början:

- Brösten växte en storlek på en vecka. (Fick köpa ny bh) Detta händer inte alla!
    - Jag drömde mycket levande och märkliga drömmar.
    - Efter en dryg vecka fick jag molvärk, nästan som mensvärk, men liknar växtvärk i livmodern. Den satt i nästan hela graviditeten.

Jag testade plus på stickan åtta dagar efter FET, alltså långt för officiell provdag... Många säger att man inte ska tjuvtesta, eftersom ÄL-sprutan kan ge falskt utslag. Enligt kliniken kan den göra det upp till tio dagar, så vänta iallafall så länge. Jag har tjuvtestat alla fyra gånger jag behandlats och det har alltid givit korrekt utslag.

Glöm inte bort att utesluta Ipren (bara Alvedon är OK) och minska mängden koffein (max 5 dl/dag inkl. te, cola osv.

Varmaste lyckönskningar till alla kämparsystrar - skickar lite gravvirus också!
    /Anna, BF 16 februari

• Xango

Hej! Här är en ruvare till.Är på dag 4, och mår inte speciellt bra. Magen svullen och känns som magkatarr, illamående och molande värk från nedre regionen. Inget annat än att man blir nervös att det inte är som det ska. Tog emot lite av det där gravviruset oxå!!

• Tischa

Tovaliten....

Mitt hjärta tog ett skutt när jag läste igenom dina symtom... Jag är idag på ruvardag 8 efter FET och har sen dag 5 haft molande konstig värk i lillmagen.... Man analyserar juh sönder hela ruvningen!
    Levande knasiga drömmar är bara förnamnet! *skrattar*
    Har inte vågat hoppas denna gången, men du gav mig hoppet tillbaka! Skrattande
    Nu ska jag bara lyckas hålla mig i 10 dar innan jag testar me.. överännskommet mellan mig o min darling.. men ujuj så svååårt det är!

Lycka till med din grav!!

¤Besegra ClearBlueMonstret¤
Svar på tråden Ruvar o funderar