• Plitta

    Hur få "Asblomma" att blomma?

    Har letat o letat på internet för att hitta information om Asblomman. Fick ett skott för 2 somrar sedan och den växer o frodas. Men jag vill så gärna få den att blomma. Nån som vet hur den ska skötas för att detta ska inträffa? *så nyfiken*
    Tack

  • Svar på tråden Hur få "Asblomma" att blomma?
  • Sencha

    Det finns många olika asblommearter

    När jag var liten hade mamma många sådana, och de blommade ganska ofta. (Illa luktade det...) Men jag har ingen aning om ifall hon gjorde något särkilt...

  • cia70

    jag brukar glömma att vattna min och den blommar jätteofta, så jag tror att den ska ha väldigt lite vatten....

  • callenina

    Fast den får inte få för lite vatten för då torkar knopparna bort Trivs i soliga förnster ivarje fall mina.

  • Plitta

    *hehe*
    Ja, jag vill faktiskt att min asblomma ska blomma Har sett så många häftiga bilder på blommorna, på intenet. Och kvinnan som jag fick skottet av sa att den verkligen var något att se!
    Sen får väl familjen hålla för näsan :)
    Länken som jag fick hjälpte inte så mycket, tyckte jag. Undrar hur lång tid det kan ta innan mina planterade skott blommar. Nu har jag haft dom i såjord/kaktusjord i säkert 1-2 år. Så spännande

  • Rigmor Mortis

    Hehe, ja, skyll dig själv Jag vet inte hur man sköter dem, men mamma hade en när jag var liten. En dag började den blomma och JÄKLAR vad det stank i huset!

  • vanilla orkidee

    jag har en som har blommat en gång lite vatten o mkt ljus tror jag ska funka

  • Trynträ

    Varmt och ljust och lite vatten nån gång i veckan brukar funka fina fisken. På vintern har den dock lite viloperiod så då blommar den inte så ofta.

  • Trynträ

    Kan tillägga att asblomman som får vinröda blommor inte luktar nåt alls. Ett tips för er med känsliga näsor.

  • Tirbgni

    Min asblomma har blommat flera gånger. Men det tar ett par år imellan blomningen. Min blommar nu för tredje gången hos mig, jag har ärvt den från min mamma som hade den blommande många gånger.

    Ha tålamod, den är ju fin även utan blommor. Du blir belönad en dag!!

    /Elaine

  • MajaVira
    Tirbgni skrev 2017-10-21 16:16:28 följande:
    Min asblomma har blommat flera gånger. Men det tar ett par år imellan blomningen. Min blommar nu för tredje gången hos mig, jag har ärvt den från min mamma som hade den blommande många gånger.
    Ha tålamod, den är ju fin även utan blommor. Du blir belönad en dag!!
    /Elaine
    Nu är ju tråden över tio år gammal, så om TS blomma fortfarande lever har den haft gott om chanser på sig att blomma.
Svar på tråden Hur få "Asblomma" att blomma?