• CEEN

svacka på avloppsledning/vattenledning

vi har precis flyttat in i vårt hus. efter bara en vecka blev det stopp i ledningen vilket har medfört läckage....(huset har inte stått tomt)

efter en filmning idag visar det sig att det är en svacka i ledningen mellan köket och badrummet. vilket gör att vi kommer få fler stopp och fler läckage..

någon som varit med om samma? och vad har ni gjort? eller vad kan man göra?

tacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden svacka på avloppsledning/vattenledning
  • CEEN

puffar lite och hoppas på hjälp

• Venusmannen

Är rören väldigt gamla? Det låter ju misstänkt som att någon varit mindre noggrann med fall och säkring av detta röret när det lades.

Jag har ju svårt att se någon annan utväg än att det måste åtgärdas. Antingen ovanifrån eller underifrån, om det är ett alternativ.

• CEEN

marken ar mjuk, vilket har gjort att de har gjort plattan på pelare. mellan dessa pelare har rören inte hållts upp ordentligt. vilket medför svackan...

• Venusmannen

Kämpigt läge..

Hur gammalt är huset?
    Går det att komma in under?
    Chans att ansluta köksavloppet direkt ut till huvudledning?

• CEEN

huset är från -79
    jag vet inte hur det ser ut men att komma in uder komer inte att gå..
    En fundering är att stänga avloppet och dra det ett annat håll ut och till avloppsbrunnen....

ska försöka få någon sorts klarhet med försäkringsbolaget idag...

• Eldna

Jippi! Inte bara vi som har problem med avlopp precis när man flyttat in!

Har inte samma problem som ni vad vi vet, men dock felkonstruktion i avloppet som inte är tillräckligt sluttande, vilket medförde ispropp! Fick det spolat med varmvatten idag och proppen löstes. Hoppas på att vi ska klara oss till våren innan vi behöver gå in under huset för att isolera, men händer det igen får vi nog ta tag i det redan nu under vintern.

Ni har itne åtgärdat läckaget tillfälligt?

• CEEN

Eldna: jodå det är inte stopp nu, de har varit och spolat rent.
    men problemet med svackan är att det kommer att bli stopp igen och igen och igen.....vilket medför mer läckage....

• CEEN

just det som jag trodde så täcker inte försäkringsbolaget detta...

• CEEN

Eldna: hoppas att det löser sig för er.

• MrsNelson

japp här har ni en till med avloppsproblem, vi vet inte riktigt varför men det blir stopp med jämna mellanrum... vi har en slang som man sätter på högtryckstvätten, den funkar kanonbra!
    Vad kostar det att ta ut någon med sån där kamera?

Svar på tråden svacka på avloppsledning/vattenledning