• CEEN

svacka på avloppsledning/vattenledning

vi har precis flyttat in i vårt hus. efter bara en vecka blev det stopp i ledningen vilket har medfört läckage....(huset har inte stått tomt)

efter en filmning idag visar det sig att det är en svacka i ledningen mellan köket och badrummet. vilket gör att vi kommer få fler stopp och fler läckage..

någon som varit med om samma? och vad har ni gjort? eller vad kan man göra?

tacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden svacka på avloppsledning/vattenledning
  • CEEN

ja det är ju hur kul som helst att hålla på. vi hoppas på att vara klara om två veckor med allting. men det tar sååååå mycket mer tid än vad man kan tro.

vi sover också på en madrass på golvet fast dock inte i vardagsrummet..

• Eldna

Ja jag har insett att man nog bör dubblera tiden man beräknat det ska ta. Minst!

Såg att ni ska gifta er i sommar! Grattis! Vi ska gifta oss i oktober! Vilken fin lokal ni verkar ha hittat!!!

• CEEN

eldna: tack och grattis till dig med. ja vår lokal är helt perfekt. hur går det för er planering?

• Eldna

Vi har bokat kyrka och lokal. Spånar på inbjudningskorten och andra trycksaker (ska göra själva). Budget satt och gästlistan nästan klar. Sak börja titta så smått på klänning och blommor, men det känns så långt fram i tiden än. Plus att huset tar sin tid just nu... Men lite i taget. Går inte många dagar utan att vi åtminstonde pratar om det. Sambon har tagit på sig att ordna bröllopsnatten.

• CEEN

det känns som att det händer sååå mycket, när man både flyttar till nytt hus och samtidigt försöker planera ett bröllop. jag har min inbjudningskortsidé klar. ska bara hitta rätt papper.
    Vi kommer att skicka ut dem nästa månad, det gäller att vara tidig när det är mitt i semestertider.

• Eldna

CEEN - ja, jag fick en inbjudan till bröllop i slutet av juni i förrgår. Så man ska visst vara ute i god tid. Vi har tänkt att skicka ut inbjudan i slutet av maj/början av juni. Vi har en idé klar med i vilken stil vi vill ha alla trycksaker, men jag börjar vackla. Inbjudningskorten blir så knöliga att få till om vi inte hittar rätt papper i rätt storlek... Så det kanske blir något enklare. Vi får se.

• SVejsan

CEEN,
    Kan man tänka sig att tidigare ägare har märkt av "svackan" i avloppssystemet och tagit / gjort undersökningar? Har han/hon det och undlåtit er att få reda på det? Då är frågan om han/hon inte har betett sig bedrägligt... Kolla upp med byggare/vvs folk i närheten...

Kolla om du kan få det som ett dolt fel, kolla med någon juridisk kunnig/mäklare.D å kanske din säljare får stå för tillfixandet!

Enligt FMF:
    "Dolda fel - Fel i fastighet, som inte köparen vid sin noggranna
    undersökning kunnat upptäcka eller bort räkna med pga husets ålder, skick eller liknande. Säljaren kan då bli ansvarig för dem."

www.fastighetsmaklarnamnden.se/pdf/fmn_faktablad_fastighetsmaklaren_och_fastighetens_skick.pdf

Frågan om din undersökningsplikt skulle vara så långtgåeende att du skall skicka kameror i rör? Tveksam där... Jag hoppas mitt tips kan vara ett halmstrå...

• SVejsan

Konsumentverket skriver följande om dolda fel: www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=2895

"Dolda fel som köparen inte kunnat upptäcka ens vid en noggrann besiktning kan säl­jaren bli ansvarig för i efterhand (så länge det inte finns en korrekt friskrivningsklausul i köpekontraktet).
    Det går att klaga upp till tio år efter köpet, men köparen måste göra det så snart felet upptäcks. Felet måste ha funnits vid köpet och kunna betecknas som oväntat.
    Köparen kan få skadan reparerad på säl­jarens bekostnad genom avdrag på köpesumman eller kontant ersättning. Om säljare och köpare inte kommer överens kan köparen gå vidare till domstol.

Ta råd av advokat
    Tvister om fel i fastighe­ter är ofta komplicerade. Ta gärna kontakt med en advokat för ett rådgivningssam­tal, speciellt om det är kostsamt att rätta till felet. Vad du bör tän­ka på när du anlitar ett ombud kan du läsa mer om på sidan "Att få rätt i en tvist".
    När det gäller tvist om ersättning ur mäk­larens an­svarsförsäkring: se stycket om "mäklarens skyldigheter" ovan.

Hävning av köp
    Om det dolda felet är så allvarligt att du vill häva köpet, det vill säga låta det gå tillbaka, kan du göra det genom att stämma säljaren vid tingsrätt inom ett år. Har säljaren uppen­barligen "handlat svikligt", det vill säga lurat dig, kan du stämma säljaren även efter mer än ett år. "

• Eldna

Frågan är var gränsen för en riktigt nogrann undersökning dras. Ingen åverkan får göras på fastigheten/byggnaden när en presumtiv köpare undersöker, men tex en filmning av rörsystemet skulle kunna göras av köparen vid en _noggrann_ undersökning. Vi har tex låtit bli att besikta rörsystemet i vårat hus då det kändes för krångligt och vi litade på att säljaren inte haft några problem med det innan. Men nu inser vi att det kanske hade varit bra att vetat om att installationen av avlopp i badrummet inte är fackmannamässigt gjort, även om det inte avskräckt oss från att köpa så hade det varit bra att veta då vi nu fick ispropp i avloppet. Vi har inte heller haft dit någon elektriker som kollat elinstallationerna, vilket man kunnat haft utan åverkan behövts göras (dock hade han ju inte kunnat kolla hur lendingarna ligge ri väggarna, men genom att kolla alla anslutningar och eldosor så hade han kunnat avgöra om det verkar riktigt gjort eller inte).
    Så jag tror inte att _vi_ hade haft nåt att säga till om gentemot säljaren om vi skulle upptäcka att någon eldosa orsakar kortslutning eller så...

• CEEN

tack för era svar.

att behöva filma avlopp för flera tusen lappar är inte inkluderat i en noggrann undersökning. förhoppningsvis kommer den förra ägaren att få vara med och betala på detta...

märklaren har lovat att hjälpa oss igenom detta och de kommer att ringa idag. förhoppningsvis har byggfirman tid att komma och titta på hur vi ska lösa det idag också!

• CEEN

Eldna: det är inte lätt med inbjudningar. jag har sån tur attt jag jobbar med trycksaksproducering vilket innebär att jag har ett tryckeri som kunde fixa papper till mig. var och hämtade prover igår. jag har dock inte ro att sitta och stämpla och klistra etc. etc. utan gör allt i datorn, men det blir nog ett sidenband....

• SVejsan

Eldna, Men om man konstatera att säljaren åtskilliga gånger har haft problem med svackan och han/hon har, med flit "glömt bort" den informationen så, kan det nog finnas en möjlighet att få lite ersättningar.
    Tror att det kan vara ide att kolla upp med Mäklare, Juridisk expertis tex hos villaägarnas riksförbund (jag vet inte om man kan kontakta konsumentvägledaren). Att slippa hosta upp 50 000-100000kr och bo i en byggarbetsplats i veckor är ju inte så lockande... Om jag skulle vara CEEN så skulle jag nog i alla fall kolla upp möjligheterna.

• SVejsan

Ok CEEN -du Hann med att svara medan jag svarade ...

Lycka till med era förhandlingar!

• Eldna

Självklart ska man alltid kolla upp sina möjligheter att ta sig undan kostanden själv!
    Ville bara påpeka det att det inte alltid är så lätt att veta hur mycket man _borde_ ha gjort vid undersökningen.

• CEEN

nu har vi haft bygggaren där och beslutat hur vi ska lösa problemet. det blir att proppa igen det gamla röret och dra ett nytt ut från huset, gräva upp i marken och till avloppet.

ca 50 000:- kommer det att kosta. nu återstår det bara att se vem som ska betala. eller om vi kan göra en överenskommelse 50/50
    eller något.

• Eldna

Kanske nån här kan tipsa oss om hur man löser kostnadsfrågan för ett avloppssystem som är felkonstruerat/ej fackmannamässigt gjort? Vem står för det?

• SVejsan

Skulle tippa på föregående ägaren... Om man får det till Dolt fel!
    Sedan kan det ju vara så att han/hon tvärnobbar och vill att köpet skall gå tillbaka... Så att han/hon kan sälja till någon annan (dock måste dom fortfarande berätta om defekten). Om man står inför detta faktum men ändå är sååå sugen på huset och inte vill tappa huset så är det ju en förhandlingfråga. (läs gärna i länken som går till konsumentverket.

Tvister kan ju bli långdragna och kan kosta, så jag kan tänka mig att för att komma till ett avslut så är det smidigast att gå till mötes...

• Eldna

Då får vi helt enkelt prata med säljaren om det och se vad de säger. Att köpet går tillbaka känns rätt uteslutet då vi flyttat in och börjat känna oss hemmastadda..

• SVejsan

Eldna , ring konsumentrådgivaren alternativt kontakta någon jurist hos villaägarnas riksförbund, för att få tips, är mitt förslag. Så att ni vet hur man kan gå vidare utan att förstöra chansen för en uppgörelse.

Kan det vara så att isproppen berodde på slumpen ? Då är det ju inte den fd ägarens fel... Däremot är det något som han /h on undanhållit??

• Eldna

Isproppen berodde nog på slumpen, men iom att vi hade hem en fackman som spolade rent åt oss så upptäcktes det att avloppet inte är installerat på rätt sätt, inte har tillräcklig lutning, och att det påverkar att det samlas smuts som stoppar upp vatten som i sin tur då kan frysa vid svåra väderförhållanden. Tror inte säljaren har undanhållit något, tror inte de har varit medvetna om det helt enkelt. Det är ägaren före våran säljare som har installerat avloppet från början. Så det är väl ett dolt fel då antar jag? Att vattnet till kranen har fryst kommer vi inte be någon annan att åtgärda för det visste vi när vi köpte huset att det var lite dåligt isolerat på vissa ställen (hoppades dock att det inte skulle hända något med det eftersom det aldrig hänt säljaren något).

Svar på tråden svacka på avloppsledning/vattenledning