• luddigamaskrosen

Bullmastiff, behöver tips!

Vi har länge funderat på hund, eller Rottweiler rättare sagt. Men nu kommer jag inte ha den tid som det va tänkt för all träning som skulle göras med Rottweilern.
    Så vi har nu börjat fundera Bullmastiff men vi vet ingen som har en sån ras och heller aldrig träffat någon. Vi har läst mycket och planerar att ta kontakt med lite uppfödare för att få komma denna ras närmare inför valet.

Men ni som har/haft en Bullmastiff, vad skulle era "ris och ros" vara till denna ras?
    Vi har två små barn, 7 månader och 3 år.

• Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!
  • luddigamaskrosen

Stavar som en jag-vet-inte-vad.

Mian76.
    Kikade in på din hemsdia men kunde tyvärr inte se några bilder.
    Men utefter texten på sidan så antar jag att ni har både tik och hane. Vilken av dom skulle du rekomendera? Är Bullmastiffen så enomrt stark mentalt att det kanske kan bli jobbigt med små barn och en hane, är min tanke?

• Rottis77

Hej igen. Bullmastiffen är inte en konfliktsökande hund i allmänheten, men är det första gången man har rasen tycker jag peronligen att man ska skaffa en tik. Bullmastifferna mognar väldigt sent, ungerfär runt 3 års ålder. Min är ju baa 1 år så vi har faktiskt inte haft bekymmer med sånt i än.....men det kommer väl. Hade mycket mer konflikter med min rottis hane.....och det har vi fortfarande ibland! Tycker personligen att Bullmastiffen är mer social och lugnare än en rottis.

• luddigamaskrosen

Okey. Jag jag har erfarenhet av Rottweiler, och min va mycket konfliktsökande. Sen va han ingen exemplarisk hund så det kan ju ha varit därför.

Får en känsla av att alla hanar, oavsett ras, har lite mer jävlar annamma i sig och därför kan prestera mer inom sin gren. Eller är min känsla fel? En tik kanske är lika arbetsvillig?

• luddigamaskrosen

Rottis77. (Och er andra)
    Vad är riset om denna ras då? Hört mycket bra men vill även höra dom negativa sidorna.

• Rottis77

Riset måste vara deras envishet helt klart!!! Nä, bara skoja. Dom kan ju tyvärr ha hud problem, har en tendens att få furunkuloser, bölder mellan trampdynorna. Sen är det ju höflederna, som dom flesta andra raser oxå har problem med, men detta blir ju en stor tung hund. På Bullmastifferna får man ju avla på hundar som inte är helt felria, så man ska ju hitta en uppfödare som inte avlar på något sämre än B höfter. A & B är okej, men inte C. Annars tycker inte jag att dom direkt är sjukare än andra raser, tycker att rottisen har fler bekymmer överlag. Bullisen är en bra ras.

• Mian76

64 kilo, ja då har du en rätt rejäl Bullmastiff, min väger 56 kg.
    Balder hade en period i sin ungdom då han fick flippar utomhus och tuggade koppel mm för att han inte ville knalla hem men annars har han aldrig tjaffsat i onödan, det är ju sååå individuellt vad gäller mentaliteten, så när man väljer uppfödare så ska man göra det med STOR omsorg, ja även vad gäller sjukdomar också förståss.
    Små barn och hane ser jag inte som något problem alls, kolla in den här hemsidan hem.bredband.net/ozzybullmastiff/ Dom är för goa.
    Det är inte en konfliktsökande ras.
    Finns så mycket att säga, du får lägga till mig på msn om du vill och om du använder det vill säga: chia_mia@hotmail.com

• Mian76

Jag har en Bullmastiff hane och 4 andra hundar av olika raser, bara en Bullmastiff, räcker med en egensinnig tjurskalle i familjen hehe...(eller 2 om man räknar med mig då)

• Rottis77

Mian76: Ja, han har redan blivit en bjässe.......han är väldigt hög, alla trodde han va en Grand danois när han va yngre, han hade/har ju hur långa ben som helst.

• Mian76

Haha, vilken kennel är han ifrån, inga bilder??? Nyfiken som synden ju....

• Rottis77

Jag är ju lite hemlig, men okej! Han kommer från Kirium´s. har inte lagt ut några bilder i än, för att ingen ska känna igen mig.....Fundersam

• Mian76

Ahaaa kul kul!!! Ska bli kul att se bilder framöver!

• luddigamaskrosen

Har nu läst, läst och läst mera. Känner mig mer och mer säker på att det här är rasen som passar oss bäst. Men jag ska ta kontakt med en uppfödare någon gång nästa veckan kanske för att få komma och kolla på hundarna, känna mig för och prata lit mer om rasen i sig.
    Tack för alla svar. Vart till en stor hjälp.

• iii

Rottis77 - Vill också ha en bullmastiff *avundsjuk*
    Har själv kollat runt lite på kennlar och fastnat för just Kiriums, mest för att de är de enda jag hittat som bara avlar på friröntgade hundar. Är du nöjd med din uppfödare annars? Är det en kennel du kan rekomendera?

• Rottis77

iii: Va kul. Jag är jätte nöjd med min uppfödare, tycker att hennes avel är jätte bra, visst har vi delade åsikter om visa saker, men så är det ju med alla uppfödare. Jag valde henne mycket pga av att hon avlar med bra hundar med bra leder. Det är absolut en kennel jag rekommenderar. Bor du i Skåne????

• iii

Rottis77 - Ja, jag bor i Skåne, så det är inte alltför långt borta heller. Har tänkt att kontakta henne och åka dit och kika lite. Hennes hundar är ju grymt snygga!

• luddigamaskrosen

Vart finns denna kennel? Hittar ingen hemsida med dom, kanske bara jag som är snurrig. Gillar tanken med att avla på helt fri hundar...

• Rottis77

iii: Jag bor ca 5 mil från Malmö Glad.

luddigamaskrosen: Nu har jag hittat Bullmastiff forumet, det va ju himla trevligt där Skrattande

• luddigamaskrosen

Rottis77.
    Ja jag har inte hunnit gå in där och kolla ordentligt ännu. Men det såg himla bra ut.

Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!