• luddigamaskrosen

Bullmastiff, behöver tips!

Vi har länge funderat på hund, eller Rottweiler rättare sagt. Men nu kommer jag inte ha den tid som det va tänkt för all träning som skulle göras med Rottweilern.
    Så vi har nu börjat fundera Bullmastiff men vi vet ingen som har en sån ras och heller aldrig träffat någon. Vi har läst mycket och planerar att ta kontakt med lite uppfödare för att få komma denna ras närmare inför valet.

Men ni som har/haft en Bullmastiff, vad skulle era "ris och ros" vara till denna ras?
    Vi har två små barn, 7 månader och 3 år.

• Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!
  • Rottis77

Hej. Jag har båda raserna. 2 rottisar och 1 Bullmastiff, Båda raserna är helt underbara. Dom är ju lite olika till sätten. Vad hade ni tänkt ha hunden till?? Hade ni tänkt träna eller bara som sällskap??

• luddigamaskrosen

I första hand som sällskap och en familjemedlem.
    Men jag har även tänkt att utföra nån sorts bruksgren, kanske bevakning? Faktiskt ingen aning.
    Läste på bullmastiffens hemsida och där stog det att dom passade till det mesta, så allt beror väl på vad hunden kommer tycka är kul. Jag har tränat mycket olika med hundar så jag "tar vad jag får" inom träning.

Men min första tanke är tik eller hane? Jag hade valt hane inom Rottweiler men jag antar att Bullmastiffen också är stark mentalt, man vill ju bara inte välja en allt för stark hund så det blir fel med barnen. Men det kanske inte finns något typiskt hane/tik beteende inom rasen?

Sjukdommar, hur mycket i regel har dom? Läste även om det att det förekommer men det stog ju inte i hur stor form. Får säkert detta svar av en uppfödare men kul att höra av andra också.

• Duddelisah

Den här tråden ska ska jag följa med intresse. Jag var helt inne på en "Bulle" för några år sedan och läste allt jag kunde om rasen och letade massor av bilder på nätet. Så åkte jag på en utställning för att se dom i verkligheten och blev lite chockad över att det var SÅ stora Trodde i min enfald att de var som Rottisar fast lite kraftigare....

• luddigamaskrosen

Duddelisah.
    Vart det ingen Bullmastiff då eller? När du insåg hur stora dom va.
    Jag vet hur stora dom är, sett såna flera ggr då jag vart på utställningar men aldrig tagit mig för att träffa någon av dom.

Men dom är vackra som få!

• Rottis77

Är det mestadels till sällskap hade jag nog satsat på en Bullmastiff, men då får man va medveten om att man kanske inte kan träna så jätte mycket, för Bullmastiffen är det envisaste jag någomsin träffat på, han gör bara det han vill, men det kommer kanske dom är ju rätt sena i utvecklingen och mognar sent, min är bara 1 år. Tyckte dock att Bullmastiffen va MYCKET tryggare i sig själv som valp än vad mina rottisar va.  Båda min rottisar är bevakningshundar i hemvärnet, och det är jätte skoj. Tik eller hane?? Det är svårt!! Tikar är nog lättare att ha med småbarn, men jag kan ju ha fel, men det känns som det inte blir så mycket konflikter med tikar. Angående sjukdomar så har ju båda raserna mycket problem med höflederna, så va noga med att föräldrarna är fria. Bullmastiffen har även lite hudproblem, men vissa uppfödare försöker att inte avla vidare med sådana hundar, dock tyvärr för få....
    Har du funderat på några uppfödare i än?? I så fall vilka??

• Rottis77

Duddelisah: Bullmastiiffen är större! Min väger redan 64 kg, och mina rottisar 36kg och 39 kg, dom är förvisso rätt små rottisar.

• Duddelisah

luddigamaskrosen: Nej, det blev ingen hund överhuvudtaget Fundersam Jag träffade en kille som hade en Bengalkattunge och när vi flyttade ihop blev det en till och sen fick vi barn och ja.... det har inte blivit av. Men jag är i grund och botten en hundmänniska!

• Duddelisah

Rottis77: Ja, det var det jag förstummad blev varse på utställningen! Skrattande

• luddigamaskrosen

Rottis77.
    Tack för svaren.
    Är bullen en konfliktsökande hund i allmänhet?
    nej vi har inte kontaktet eller ens tänkt på någon speciell uppfödare. Jag har tänkt att ringa valphänvisningen ang det och bara åka till en uppfödare för att få prata ang rasen och träffa en sån hund. Man vill ju läsa på sså mycket som möjligt.

Känns nästan lite som att jag sviker Rottweilerna, som jag haft och planerat att ha under många år.

Mian76.
    Tack så mycket för länktipset, ska ta mig tid någon kväll att sitta där. Man vill ju prata med vanlliga hundägare också, nite bara uppfödare som vill "sälja in sin ras".

Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!