• Pricke­n1
    Äldre 13 Feb 10:24
    13014 visningar
    10 svar
    10
    13014

    Skolan i Frankrike

    Hej på er som tittar in här.

    Jag undrar hur det franska skolsystemet fungerar. När börjar man skolan? Kan man själv välja skola eller går man där man bor? Hur är det med privatskolor? Vad kostar de?

    Anledningen till att jag undrar är att vi ev. kommer flytta till Frankrike. Gäller att vara förberedd

  • Svar på tråden Skolan i Frankrike
  • Pricke­n1
    Äldre 13 Feb 14:21
    #1

    Puffar

  • Pricke­n1
    Äldre 13 Feb 18:22
    #4

    Tack för svaret.

    Följdfråga då. Är det som görs från tre till sexårs ålder motsvarande vår förskola? Vill ju inte att han ska vara efter redan från början

  • Pricke­n1
    Äldre 13 Feb 21:10
    #6

    Så bra kan jag inte franska Tanken är ju att lära sig innan man flyttar

    Det finns någon form av läroplan i Svenska förskolan också, men det är som ni skrivit inriktat på lärande genom lek...

    Laurentia - du verkar ju ha klarat dig bra även om du inte gått varken det ena eller det andra.

    Tror ni han får stora problem om vi flyttar strax innan han ska börja skolan - förutsatt att vi lärt honom franska?

  • Pricke­n1
    Äldre 13 Feb 23:39
    #8

    Jag har kontaktat svenska ambassaden i Frankrike för att få svar på de praktiska frågorna.

    Laurentia - är du född i Frankrike, eller hur gammal var du när ni flyttade dit? Om ni flyttade, minns du hur du upplevde flytten?

  • Pricke­n1
    Äldre 15 Feb 17:14
    #10

    Ok. Bor du kvar i Frankrike? Hur upplevde du det att flytta från alla kompisar och så?

Svar på tråden Skolan i Frankrike