• Barret

Hur ger ni ögonsalva vid ögoninflammation?

Våran kille är 2 år och har ögoninflammation på bägge ögonen. Vi tvättar med bomull doppad i koksaltslösning flera gånger om dagen. Sen har vi även köpt en receptfri ögonsalva på apoteket men det är totalt omöjligt att sätta det i hans ögon. Han tvärvägrar och blir hur ledsen och arg som helst!! Hur gör ni andra? Är det nödvändigt med salvan? Tänkte om man kan strunta i den och bara tvätta med koksaltslösning.

• Svar på tråden Hur ger ni ögonsalva vid ögoninflammation?
  • Yosa

min två-åring har oxå det just nu. Jag tar ca 5mm lång sträng med salva på mitt vänstra pekfinger sen står jag bakom henne och ger det in i vänster öga. Sen gör jag likadant med höger pekfinger och höger öga. Sen tvättar jag mig noga. Försöker få in det mellan ögonlocken så gott det går. Blandar även runt lite bland ögonfransarna för det ska ta bort bakterier. Hon har tyvärrr haft det flera gånger så vår metod kanske inte fungerar så bra.....Men vi får in lite iallafall...

• Frusna flickan

Min son fick en jättesvår ögoninfektion när han var i den åldern så vi var tvugna att få i dropparna. Vi la honom ner och bad hoom titta på en anka som en av oss höll upp och den andre försökte droppa i en droppe. Dte fungerade nästan...

Det blev sedan panik och det slutade med att vi fick hålla fast honom och spärra upp ögat och göra det med tvång. Det var jätehemskt men ögonen blev bra till slut.

• lövet2

Mutor och avledning. Först talar jag om vad det blir för godis efter ögonsalvan, sedan får en annan person (helst pappan) hålla huvudet stilla på barnet medan han viftar med godiset framför näsan. Jag drar ner nedre delen av ögat och lägger en sträng innanför. Sedan andra ögat om det också är drabbat. Och så upp och hoppa, mycket beröm och en godis!

• Ylwis

Salvor ges genom att man  drar ner under ögat och lägger enn sträng där.

Min 16 månaders har en  form av ögoninflammation nu som heter bindhinne katarr och vi fått salva till som ska ges morgon och  kväll.
    han tycker inte om det men har som accepterat det så jag lägger han ned på skötbordet med huvudet mot min mage, tvättar ur med kompresser och  koksalt, försöker spörra upp ögonen  eller dra ner för att lägga i salva. Noga med handhygienen sen.

Mamma till Alvyn 051015
  • Barret

Men våran son verkligen vägrar att få salva i ögat. Han skriker så fort han bara ser salvtuben. Nu i kväll smög jag in när han sov och la försiktigt lite salva i varje öga och det gick bra. Så vi får väl fortsätta på det viset.

Svar på tråden Hur ger ni ögonsalva vid ögoninflammation?