• Mamma till viljestark dotter

Barn 4 i Umeå någon???

Undrar bara om det finns någon som legat inne med sina prematurer i Umeå? Har funderingar kring vad ni tyckte om att ligga där, när era barn föddes och hur stora de var. Bodde ni hemma, på hotellet eller i mödrarum??? Berätta!

• Svar på tråden Barn 4 i Umeå någon???
  • menu

vi låg 3½ månad i umeå å sedan 1½ mån i sunderbyn. Fast det är ju nu 7 år sedan
    bodde på patoenthotellet. många roliga minnen har man, trots att det var jobbigaste tiden i livet så var det även härligaste! gemenskapen med några andra föräldrar som låg oxå länge, personalen, läkarna som man lärde känna ordentligt efter 2 månader ca.. alla tokigheter man hittade på för att lätta upp stämmningen ... alla hotellräkningar som blev fel pgav en som kalla de sig som ny fast hon jobbade helatiden där..
    det är ju inte bara de jobbiga med barnets hälsa utan allt annat man kan minnas tillbaka på...

• Snuttan79

Jag fick havandeskapsförgiftning och i v.31+5 så blev dom tvugna att ta ut vår lilla Ronja den 1/7-06.
    När jag kom till Umeå så väntade dom på mig på förlossningen där jag skulle få ligga tills dagen D som visade sig komma väldigt fort. Mina värden blev snabbt dåliga och redan dagen efter jag blev inlagd så planerade dom för snitt följande dag så min sambo skulle hinna ner till oss igen.
    Jag fick lite panik, men dom var så snälla och hjälpsamma så dom lyckades lugna mig och jag fick besök av en läkare och en sköterska från barn 4 som pratade med mig och verkligen fick mig att slappna av. Dom hade ju även fått veta från ultraljudet ungefär hur stor hon skulle vara och allt annat nödvändigt.
    När sedan operationen var så var personalen helt underbar och det gick riktigt bra, dom hade förberett mig på alla sätt och vis, sen när dom äntligen hade plockat ut henne så hörde jag henne direkt och började gråta. Det var en stor liten tjej på 41 cm och 1679 g.
    Dom tog iväg henne på en gång men var in och visade henne när hon låg i transportkuvösen och där bakom slangar så låg hon världens sötaste tjej. Sen fixade dom ihop mig och tog mig till intensiven för uppvak. sedan fick jag komma tillbaka till förlossningen och senare på kvällen efter min sambo sprungit som en tättning mellan barn 4 och förlossningen så fick jag komma mig iväg till henne. någon dag senare så flyttades vi upp på bb istället och låg där några dagar sen belv vi flyttade till patienthotellet och det var en helt okej upplevelse. Dagarna förflöt i att man sprang mellan barn 4 och hotellet för man ville ju vara med barnet så mkt som möjligt. Men personalen på barn 4... vad kan jag säga...
    HELT UNDERBARA!!!! när man gick och skulle käka lunch eller middag eller för att sova på natten så kunde man vara lugn man hade ju VÄRLDENS BÄSTA BARNPASSNING i mina ögon. Jag var rädd ibörjan hon var ju så liten och skör men dom hjälpte till och till slut så är man självgående.

ojoj detta blev mkt men skriv gärna om du vill veta mer

• V24

Vi låg på B4 från 22/6 till 30/11-06 med vår lilla sam som föddes i v 24+3, 480g. Eftersom vi bor i Umeå sov vi hemma men tillbringade största delen av dagarna på avdelningen. När han sen blev större blev det mödrarum i anslutning till avdelningen. Vi går fortfarande på koller 1 ggr/v för vikten od. Personalen är helt suveräna!

• MiniMeja

Vi bodde på patienthotellet i 10 veckor innan vi flyttades tillbaka till Sunderbyn. Meja föddes i vecka 25+5 (060108), var 34 cm lång och vägde 890 g.
    Det var oerhört bekvämt att bo på Björken!

• Trollskog

Hej!
    Vi har oxå legat på B4, Edvin var inskriven 13/9 - 5/11 2004, men fick åka hem på permis efter 6 v.
    E föddes efter spontan vattenavgång i v 29+6 och vägde 1297 gr / 41 cm lång. En "vanlig" men snabb förlossning, han skrek som en stucken gris då han kom ut och var rosa och fin i färgen.
    Jag låg kvar på förlossningen i 4 dygn, min sambo åkte mellan ( då vi bor i Umeå ) och gossen var på B4.
    Vi tillbringade hela vår dagliga tid på 4:an och sov hemma......konstigt men skönt på ett sätt......att faktiskt få vila upp sig under de tuffa veckorna där.

Personalen där uppe är ju bara helt underbara, vilket enormt engagemang och stöd man fått därifrån.
    Helst de sista 2 dgr innan vi blev utskrivna, då jag bodde i mödrarum, så gjorde dem allt för att hjälpa och finnas tillhands.
    Kramar till alla på Barn 4.....

En mycket positiv upplevelse trots allt vill jag bara säga.
    Kramar

Har själv legat med vår dotter på barn 4 våren 2004. Skulle tycka det var kul med en träff för de som legat på avdelningen. Säger som er andra. Personalen är helt underbar!!! Ett fång rosor och många kramar till alla på barn 4

• juliasanna

Låg på barn 4 mellan 23/10-15/11. Sanna föddes i v 27 och vägde 658gr. Vi bodde på hotellet tills vi fick åka hem till vårt hemsjukhus. Upplevde inte tiden där så specilellt underbar, Men har uppfattat att andra gör det.. Kanske jag e konstig. :)

• Sånglärkan

juliasanna
    Vi skulle ha fött "som vanligt" i Umeå, men vår kille kom i Östersund istället.
    Efterom vi hörde till Umeå och killen ändå kom i v. 34+6 fick vi frågan om vi ville flytta "hem" till Barn4, men en mamma som legat där med sin lilla flicka född v. 27 och sedan blev flyttat till Östersund sa att det var "hårdare" i Umeå, så vi bestämde oss för att stanna på underbara avd. 109.

Jag vet alltså inte hur vi skulle ha uppfattat Barn 4, men du delar i alla fall din upplevelse med den här mamman.

• Tirra

Vi har oxå legat i Umeå på Barn 4 från Juni 2005 - Mars 2006... //Kramar!!!!!!!!!!!

juliasanna, tiden på Barn 4 var helt annat än underbar. Däremot var personalen helt enorm! Hur man upplever tiden på neo beror nog på i vilken vecka barnet föds och hur han/hon mår. Vi fick en ganska stor prematur, ca 2 kg, och hon mådde ganska bra.

Sånglärkan, vad menade kvinnan med att det var "hårdare" i Umeå????

• Sånglärkan

JAg vet egentligen inte, jag citerar henne rakt av.

Gissningsvis kände hon att det blev jobbigt med boendet. I Östersund finns mödrarum i direkt anslutning till neo och när barnen mår bättre kan man ju till och med ha dem på sitt rum, så det blir en mer naturlig "BB-miljö". Eftersom det är mindre tryck på sjukhuset kan ibland även de som bor i stan få bo där och behöver inte åka hem.

• Inexsana

Vi var på barn4 nästan hela juni 2005.
    Det var den jobbigaste tiden i mitt liv.

Stressen över att ha fått ett barn, som, som bara var 1 månad för tidig, fullstor och fin, men tyvärr med en infektion, så vi inte kunde åka hem på en gång.

Sen skulle det absolut ammas, trots att jag var för stressad, och mådde dåligt över situationen.
    Inte kunde man sitta i lugn och ro och amningsträna, utan det var alltid någon som stog och såg på, och kom med råd man hört 100 ggr förr, och skulle hjälpa till med grepp, och ställingar.

Jag kände mig inte alls bekväm på barn4 , till slut accepterade de att jag ville flaskmata, och då vart vi utskrivna efter en veckas permis, med dagliga kontroller.
    Ammingen kom igång samma dag vi kom hem.

Du har två ögon, två öron men bara en mun, så titta och lyssna innan du säger något.
  • Ängeln Casper

Vi var på Barn4 maj-02 med vår förste son Oliver, för att PKU-provet gav utslag. Oliver var så frisk att vi fick vara hemma på permiss hela tiden. Han blev friskförklarad när han var 6 mån. Vi var inskrivna på D-salen.

Vi var på Barn4 en ännu längre tid när vår son Casper föddes. Från 28/2 till 7/6-06.
    Casper föddes v.30+2 efter 15 veckors vattenavgång. Han var missbildad i ansiktet och svårt lungsjuk. När han var 100 dagar gammal bestämde vi oss för att avsluta behandlingen dvs att stänga respen så Casper fick somna in.
    Jag bodde på Björken under alla månader, medans min man och min son pendlade mellan Åsele och Björken så fort det fanns möjlighet.
    Vi låg först på D-salen, sen fick vi eget rum C-salen.
    Efter flera månader på Björken vill man ju aldrig mer bo på hotell och äta samma mat månad efter månad.

Jag tycker att Barn4 är helt fantastiskt och personalen är underbar. Jag är så tacksam över denna tid.

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & en på väg

Tack alla som svarat, kul och intressant hur alla haft det på barn 4. Såg i tidningen att det ska bli en ny neonatalavdelning, det ska tydligen börja byggas i sommar. Ska vara klart 2010, så man får väl vänta tills dess om man ska ha en prematur till...

• raya

fick tvillingar i v 22. vi var där i tre mån. Tyckte att personalen var helt otrolig!!! Jag bodde på hotellet,min man var hemma och skötte äldre syskon,djur o hus. Tyckte det var skönt att kunna gå till hotellet på kvällen och samtidigt vara så nära om något skulle hända. Hamnade i s-vall senare och även där var personalen toppen men jag tyckte det var bättre i umeå. Tack all härlig peronal på F-salen!!!!

• hotten

var oxå i F salen under 5 månader vinter 99-00.. var toppen, det var tråkigt att sedan komma till sunderbyn..

Svar på tråden Barn 4 i Umeå någon???