• Phantera

Blindtarmsinflammation på småbarn?

Hej!

Min dotter, snart 2½ år, har haft feber, inte så hög, som mest 38,3, sen i söndags.
    Inte ätit sååå bra, men ändå fått i sig en del.

Ikväll har hon haft jääääätteont i magen. Hon kan dock inte svara på var. Frågar jag här, och pekar på högersida, säger hon nej. Vänstersida, nej, Mitten? Nej!
    Men ont i magen har hon.

Hon grät och skrek och verkade ha jätteont. Sen lugnade ner sig en stund.
    Hon fick en alvedon supp vid nattning pga 37,7 i feber.
    Vi läste bok som vanligt och gosade en stund, sen efter kanske 20-30 min så var hon jäääätteledsen. Kunde inte bestämma hur hon skulle ligga/sitta, bara snodde runt i sängen.

Jag tog henne i famnen och vaggade. Hon somnade om efter en stund. Sen vaknade hon strax igen och hade ont.
    Ville ligga i vår säng, vår andra dotter, snart 13 mån ligger i sin säng där så jag sa att då måste hon vara tyst annars väcker hon henne.

Men nu har hon vaknat och har nog ont igen.
    Kan det vara blindtarmen??

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Svar på tråden Blindtarmsinflammation på småbarn?
  • pemi

Har man blindtarmsinflammation så brukar man ömma kraftigt på en speciell punkt på höger sida i magen. Punkten ligger mellan höftbenet och naveln på höger sida, man brukar reagera på tryck, framför allt om man trycker och släpper.

Har du pratat med sjukvårdsupplysningen?

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • pemi

Glömde en sak. Man ska inte ge smärtstillande vid buksmärtor då det kan maskera symtom på allvarliga sjukdommar.

Fungerar magen annars, avföring, urin?

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • innana

På småbarn gör det inte alltid ont som på vuxna om det är blindtarmen! Det kan kännas "överallt" eller på "fel" ställe.
    Har så små som din sådär ont i magen skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen om ni inte känner igen smärtan! Hon kan ju inte riktigt berätta hur ont hon har.

• Phantera

Jo, jag vet det där om höger sida.
    Men hon säger bara nej om allt.
    Men en gång när jag var inne hos henne så hade hon haden på högersida, men lite högre upp.

Jag har ringt till sjukvårdsupplysningen nu, det var kö, så de ska ringa upp när det blivit min tur...

Brukar de ha feber då?

La henne i sängen nyss, hon rullade ihop på sidan i fosterställning på en gång.
    Nu gnäller hon igen...satt nyss och vaggade henne.

Hon var förresten fuktig i pyjamasen, armhålor och rygg!
    Men febern har nog gått ner, fast termometern visade typ 36 grader! Dvs lägre än vad hon brukar ha.
    ...hon kanske är kallsvettig?

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Tror inte hon bajsat idag, inte vad jag kommer ihåg. Är nästan säker på att hon bajsade en gång igår. Hon brukar bajsa en gång/dag och det är lagom i konsistensen. Tänkte ifall hon "bara" är hård i magen. Min andra dotter har nämligen sådana problem, men det är nog för hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Men Denise dricker nog rätt bra. Har kissat som vanligt, kanske lite mindre för hon har ätit mindre, och druckit lite mindre idag också tror jag....

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • lurv

Min dotter hade blindtarmsinflammation när hon var 4 år och hon hade då ingen feber och inte specfikt ont på högersidan däremot så kräktes hon.

• mjuik

Om hon är svettig kanske febern håller på att gå ner?

Jag har i och för sig knappt någon feber alls när jag hade blindtarmen.

Hoppas sjukvårdsupplysningen ringer snart och har något bra råd.

• innana

Det låter som om hon har ONT, Phantera...har ni nån akutmottagning som du kan ringa till? Barn har lite konstig smärtuppfattnng ofta när det kommer inifrån kroppen, de kan bli nästan slöa.

Du gav henne alvedon, och hon har ju fortfarande ont- det verkar vara nåt mer. Ring!

• kapet

Hon kan även ha ont i öronen eller på ngt annat ställe.Småbarn uppfattar inte riktigt var det gör ont.Även om de har ont i öronen säger de att det gör ont i magen.

Svar på tråden Blindtarmsinflammation på småbarn?