Inlägg från: Phantera |Visa alla inlägg
  • Phantera

Blindtarmsinflammation på småbarn?

Hej!

Min dotter, snart 2½ år, har haft feber, inte så hög, som mest 38,3, sen i söndags.
    Inte ätit sååå bra, men ändå fått i sig en del.

Ikväll har hon haft jääääätteont i magen. Hon kan dock inte svara på var. Frågar jag här, och pekar på högersida, säger hon nej. Vänstersida, nej, Mitten? Nej!
    Men ont i magen har hon.

Hon grät och skrek och verkade ha jätteont. Sen lugnade ner sig en stund.
    Hon fick en alvedon supp vid nattning pga 37,7 i feber.
    Vi läste bok som vanligt och gosade en stund, sen efter kanske 20-30 min så var hon jäääätteledsen. Kunde inte bestämma hur hon skulle ligga/sitta, bara snodde runt i sängen.

Jag tog henne i famnen och vaggade. Hon somnade om efter en stund. Sen vaknade hon strax igen och hade ont.
    Ville ligga i vår säng, vår andra dotter, snart 13 mån ligger i sin säng där så jag sa att då måste hon vara tyst annars väcker hon henne.

Men nu har hon vaknat och har nog ont igen.
    Kan det vara blindtarmen??

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Svar på tråden Blindtarmsinflammation på småbarn?
  • Phantera

Jo, jag vet det där om höger sida.
    Men hon säger bara nej om allt.
    Men en gång när jag var inne hos henne så hade hon haden på högersida, men lite högre upp.

Jag har ringt till sjukvårdsupplysningen nu, det var kö, så de ska ringa upp när det blivit min tur...

Brukar de ha feber då?

La henne i sängen nyss, hon rullade ihop på sidan i fosterställning på en gång.
    Nu gnäller hon igen...satt nyss och vaggade henne.

Hon var förresten fuktig i pyjamasen, armhålor och rygg!
    Men febern har nog gått ner, fast termometern visade typ 36 grader! Dvs lägre än vad hon brukar ha.
    ...hon kanske är kallsvettig?

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Tror inte hon bajsat idag, inte vad jag kommer ihåg. Är nästan säker på att hon bajsade en gång igår. Hon brukar bajsa en gång/dag och det är lagom i konsistensen. Tänkte ifall hon "bara" är hård i magen. Min andra dotter har nämligen sådana problem, men det är nog för hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Men Denise dricker nog rätt bra. Har kissat som vanligt, kanske lite mindre för hon har ätit mindre, och druckit lite mindre idag också tror jag....

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Hon sa tidigare under kvällen: "Denise har ont i magen, Denise är sjuk".
    Hon ligger i fosterställning så jag tror inte man behöver tveka på att hon har ont i magen.

SJukhuset här i Fagersta är bara SKIT!
    De har inte mycket att erbjuda. Man får ringa familjeläkarna, men på kvällstid blir man kopplad till Västerås och får prata med en sjuksköterska. Skulle det verka akut så har den en jourläkare i Fagersta man kan få träffa efter stängning...!!!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

När jag ringde hamnade jag på plats nr 12, det var 4 svarande sjuksköterskor. Tycker de borde ringa upp...SNART. Måste ju lägga mig.

OM det nu skulle vara ngt så är det drygt. Jag är ensam hemma, karln är i Filipstad. Och jag har typ ingen annan som skulle kunna vara barnvakt. Ingen jag vågar ringa till...
    Barnens gammelmormor brukar kunna ställa upp. Men hon sover väl nu, och har en hund också för den delen...får väl släpa med mig båda två själv. Förhoppningsvis slipper jag det!
    Men jag undrar vad det kan vara?

Har själv haft ont i magen, för ca 2 veckor sen. SOm magkatarr, fast den medicinen hjälpte inte, och så var det mer i hela magen, inte bara "i mitten en bit upp".
    Mannen min hade typ magknip (magkramper) i torsdags...som man kan känna lite när man har magsjuka. Kan det "bara" vara det? Men gör det SÅÅÅÅ ont då?

Ingen annan har haft feber dock...men de behöver ju inte ha ngt samband...hm?

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

oj! läste länken och vad kapet klistrade in. Det verkar ju sannerligen stämma på Denise, mycket av det iaf!!

Men men...får se vad de säger på telefon.
    Men de ringer ju fan aldrig!!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Förresten tack för länk och text!

Finns det något nummer man kan ringa...typ rikstäckande sjukvårsupplysning? Eller är det bara det lokala numret man kan ringa?

Får testa ringa med mobilen, se om det har blivit längre kö eller ngt...men det har nu tagit över 30 min!
    Jag är ju orolig!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

De har fortf inte ringt upp!!

En vän nämnde att jag kan ringa 112, och de kanske kunde koppla vidare om jag hamnat fel. Men det kan ju vara akut.

Och den jag fick prata med var väldigt trevlig och tillmötesgående. Jag skulle få prata med "deras sköterska". Men hon var upptagen tydligen, så hon skulle ringa upp mig så fort som möjligt.
    Och hände något under tiden kunde jag ringa igen!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Ja, hon sover...
    Väntar på att sköterskan "från 112" ska ringa...(mobilen)
    Samt att jag står väl fortf. i kö på det andra stället, och de ringer på hemtelefonen...

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Får avvakta, blindtarmsinfl. på så små barn är VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT ovanligt. Händer något inatt så får jag ringa sjukvårdsupplys igen. (Då borde det inte vara sån kö, många ringer ju inför natten).

Blir det något akut som händer får jag ju givetvis ringa 112...

Tack alla för info/stöd/tips/råd.

Natti!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Ringde Familjeläkarna här vid 8...(Det är de vi i Fagersta har att vända oss till). Men sjuksköterskan som svarade tyckte det var ett solklart fall för kirurgakuten eller barnakuten så vi får åka in så fort vi kan.

Hon har dock inte ont nu, men ca 37,7 graders feber nu på morgonen.

Återkommer...

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Vilken väntan!

Vi ska få åka sjuktaxi eller vad de kallar det. (Sjuksköterskan tyckte inte jag skulle köra själv). Men man lär ju ha bilbarnstol.
    Får se hur länge vi får vänta på taxi...doh!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

De skickar taxi på en gång!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Hej!

Hon hade 37,7 i feber imorse när vi klev upp. Men jag gav ingen alvedon.

I natt vaknade hon vid halv 2 tiden, ringde sjukvårdsupplysningen då och de tyckte jag skulle åka till barnakuten i Västerås. Men jag förklarade att jag var ensam och har en ettåring också. Då tyckte hon att det kanske var lite bökigt och hon trodde inte att det var någon fara, det kan vara ngt virus eller så för blindtarms inflammation på så små är väldigt väldigt ovanligt. Men jag fick bestämma.
    Åka själv, med två små, eller ev. en till gammelmormor och en i bilen med magont av och till, efter bara 2 timmars sömn? Lockade inte så mkt.
    Tyckte de kunde erbjudit ambulans eller ngt, men det tror jag inte de skulle gjort och jag frågade inte efter det heller utan frågade mer om man inte kunde åka till jourläkaren här i stan. Men det trodde hon inte skulle ge något, eller hur hon uttryckte sig...

Så jag avvaktade. Denise vaknade en gång till, var orolig, bökig, visste inte hur hon skulle ligga, snodde runt som en hundvalp.
    Men skrek eller grät inte.

Kändes varm hela natten, låg tryckt mot mig.

Iaf så hade hon inget magont när hon klev upp, inte senare heller.
    Men de på fam.läkarna tyckte alltså att det var ett solklart fall för antingen kirurgakuten eller barnakuten. (Det berodde lite på allmäntillståndet). Vi hamnade på kirurgakuten efter mycket väntan, mer väntan blev det där.
    Ingen som frågade om mat eller ngt heller!! Inga leksaker. Bara en säng, en stol, en rund snurr-stol, ett handfat.
    Tur jag tog med några böcker, en snuttefilt och nalle.

Det enda de kom fram till var att hon hade 38,5 graders feber och hög puls. Men det beror ju antagligen på febern.
    Kände inget på magen, gjorde inte ont när han klämde. Fast jag tyckte hon ryckte till, men han sa att det såg fint ut.

Hon var JÄTTEDUKTIG. Inget gnäll, gråt el dyl. Mycket tålmodig trots väntan.
    Visst, jag försökte ju prata mycket med henne om ditten och datten. Leka lite, läsa lite bok. Vila lite, men hon fick inte somna för jag ville inte att hon skulle vara sur när läkaren kom. Hon är rätt så sur när man väcker henne efter lunchvilan.
    Förberedde henne på vad doktorn antagligen skulle göra. Kolla hals, öron, klämma på mage.
    Övade på att säga Aaaaa och gapa stort.

Så det gick väldigt bra.

Det kom in en till läkare på slutet, antagligen för en second opinion? För han kände lite på magen. Han sa att barn kan ha feber utan att det är något...eller jag tror det. Svårt att förstå honom. Pratade så djäkla snabbt och bröt på något språk...

Jag fick välja om vi ville stanna på barnmedicin, eller åka hem och avvakta. Skulle något hända så var det "bara att komma tillbaka hit"...hmpf!
    Jättegärna...not!

Aja...vi valde det sistnämnda.
    Fick dock vänta 50 min på en taxi med barnstol. Passade på att äta lite i kafeterian. En dammsugare ville hon ha...lilla stumpan!

Så besöket gav inte så mycket.
    Hon somnade på en gång i bilen...sov hela vägen hem. Försökte väcka henne, gick knappt. Men hon fick väl vila då, fick i henne lite saft när hon vaknade till.

Hem, hämta lillasyster hos gammelmormor, hade gått jäääättebra. (Typ tredjegången hon är där själv och då var det bara korta stunder på ngn timme förut, men idag från 9 till 18!! ) Men hon hade varit pigg och glad. Hon brukar inte vara så pigg och glad för hon har problem med magen...men nu har det varit bra ett par dagar och det var ju tur det.

Så nu sover de sött och jag ska göra detsamma!
    Låååååång dag!!

Tack för att ni bryr er!!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Det är bra med magen. Men hon har 39 graders feber nu. Så den har ökat..!

Den sjuksköterska här i Fagersta som sa att vi skulle åka in till kirurgakuten ringde på EM. Frågade hur det hade gått osv.

Hon sa att hon misstänkte tarmvred, därför hon skickade oss vidare, för det lär ju opereras och det gör de inte i Fagersta...

Jag undrar vad febern beror på...????
    Daniela är också febrig nu. Också 39 grader, men inga andra "synliga" förkylningssymptom...hm?

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Jenny > Om det var tarmvred borde de väl upptäckt det igår när vi var på kirurgen? Eller märks det inte vid bara klämma/känna på magen-undersökning?

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera
    Åh tack, 700523!!

Jenny > Ja, hoppas det inte återkommer!
    ♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Saltlakrits > JO, jag misstänkte det. Tack för info!

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • Phantera

Iaf...

Asså, man FÅR inte bli sjuk när man bor i Fagersta. Ålder kvittar!

Denise hade 39 graders feber igårkväll. Var bökig som sjutton inatt så vi gav alvedon, då blev hon lugnare.
    Imorse hade hon inte så hög feber, men feber dock.
    Hon vaknar efter lunch-vilan och gråter. Är ledsen. Verkar ha ont.
    Vet bara inte riktigt var, men det kryper i kroppen på henne. Hon kan inte sitta still. Inte ens i min famn när jag försöker lugna och vagga henne.

Vill ta tempen för att kolla. Hon verkar ha ont i höger öra.
    Det öra som läkaren inte kunde så något i pga vax...

Jag tänkte inte på det då, eftersom jag inte trodde att det var något med öronen. Men att han inte gjorde rent för att kolla på riktigt? När vi ändå var där!!!!!!
    Dessutom tryckte han in den dära spetsen på öronkikar-grejjen rätt så hårt verkade det som, för Denise gnällde och blev lite ledsen. Sen dess har hon inte velat att jag tar tempen i det örat.

Så antingen så är det därför hon har ont.
    Eller så är det en vaxpropp? Om man nu kan få ont av det?
    Eller så har hon öroninflammation. Jag ringer Fam.läkarna.
    Samma sjuksköterska som jag pratat med tidigare i veckan svarar. (Har tagit för vana att lägga namnet på minne...utifall att det skulle bli något konstigt besked, så har man något att "skylla på"). Den här är iaf väldigt hjälpsam och förstående. Men vad hjälper det?
    "Läkarna är på möte från 13 till 14.30. Sen slutar de för dagen vid 16 (tror jag hon sa).
    Vi har INGA tider på EM. (RIngde ungefär 13.30).
    "Vi har fått klämma ihop två patienter på samma tid".
    Hon skulle iaf prata med läkarna, eftersom hon vet att Denise varit dålig ett tag nu.

Nepp. Alvedon, näsdroppar.
    Blir hon sämre får man ringa sjukvårdsupplys och så får de isf skicka en vidare till jourläkaren som slutar vid 22.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Förvånad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Herregud, hon är snart 2½ år och varit dålig sen natten till i söndags. Okej, hon var pigg av och till, och jag trodde hon var på bättringsvägen i tisdags då hon inte hade så hög feber och var pigg på FM, därför gick vi ju på gympan. Men det var ju fel av mig...vi skulle tagit det lugnt!!

Vad har man för val? Göra som de säger eller åka till akuten i Avesta?

Efter att alvedonen verkat blev hon piggare. Men sen blir hon ledsen och kinkig igen och vill bara vara i famnen.
    Hon äter dåligt också. Gråter FÖrsöker få i henne lite. Men det är inte mkt som går i...man får muta med lite kakor eller något sånt, så hon iaf får i sig lite. Inte så nyttigt eller näringsrikt...men ändå!

Nu har vi iaf laddat upp med alvedon, näsdroppar, sån dära reliv eller vad det heter...som man ska dricka om man har kräksjuka.
    Fast vill Denise inte dricka brukar det funka med saft. Alla medel är väl tillåtna när de är sjuka?
    Är bara rädd att det ska bli en vana för henne, att hon får sött när hon inte vill äta mat. Men man vill ju få i henne något...!!

Nu ska jag väl gå och lägga mig brevid henne, men sist jag var där inne och tittade till henne så låg hon och snorde runt.

Hon måste ha ont någonstans, och därför inte finna någon ro...eller?

Buhuuu! Stackars liten!

Brukar de inte säga att man ska uppsöka läkare efter ett visst antal dygn med feber?

Aja..bäst att hoppa i säng.
    Mannen jobbar natt i helgen
    ...och Daniela lär väl vakna tidigt som vanligt. Inte för tidigt hoppas jag...!!

Natti!

♥ Denise ღ Daniela ♥
Svar på tråden Blindtarmsinflammation på småbarn?