• Anonym

Munsår, hjälp!!

Det är så att jag fått ett gigantiskt munsår på nederläppen, fick det i förgår och tänkte att det skulle vara bättre i dag med det är värre!!!
    Det tar upp halva nederläppen och för att stänga munnen måste såret ligga på överläppen
    Har haft munsår/munherpes många gånger men aldrig så här stort!
    Vad kan jag göra!! HJÄLP

• Svar på tråden Munsår, hjälp!!
  • JaneAusten

På apoteket finns Zovirax numera som jag tycker fungerar bättre än Anti. Går du till doktorn så kan man även få Zovirax tabletter som tar bort viruset i kroppen och då brukar läkningen gå snabbare. (De vill inte gärna skriva ut dem då de är svindyra men försök - superbra att ha hemma). När jag är i Grekland eller på liknande ställen kan man köpa tabletterna utan recept vilket jag alltid gör. Tar ner rubbet på bara någon dag.

Har du svinkoppor har jag ingen aning om vad du skall göra.

För att undvika munsår annars så se till att du smörjer in dig så att läpparna inte torkar ur, sov ordentligt och akta dig för rödvin, apelsin och choklad i för stora mängder, det aktiverar herpesviruset så undvik det om du har ett utslag.

Några säger att man kan äta L-lysin (hälsokost) för att undvika att det slår ut men för mig har det inte gjort någon skillnad.

Lycka till

• JaneAusten

På apoteket finns Zovirax numera som jag tycker fungerar bättre än Anti. Går du till doktorn så kan man även få Zovirax tabletter som tar bort viruset i kroppen och då brukar läkningen gå snabbare. (De vill inte gärna skriva ut dem då de är svindyra men försök - superbra att ha hemma). När jag är i Grekland eller på liknande ställen kan man köpa tabletterna utan recept vilket jag alltid gör. Tar ner rubbet på bara någon dag.

Har du svinkoppor har jag ingen aning om vad du skall göra.

För att undvika munsår annars så se till att du smörjer in dig så att läpparna inte torkar ur, sov ordentligt och akta dig för rödvin, apelsin och choklad i för stora mängder, det aktiverar herpesviruset så undvik det om du har ett utslag.

Några säger att man kan äta L-lysin (hälsokost) för att undvika att det slår ut men för mig har det inte gjort någon skillnad.

Lycka till

• JaneAusten

Är det ett vanligt munsår - dvs herpes simplex - så räkna med ca fem dagar från läkning till att det är över... om du går utan medicin s a s. Har du otur så sprider det sig och då tar det längre tid.

• Vombell

Man ska du till läkaren idag så är det ju bara att vänta lite och se vad han säger eller hur? Han är ju expert.

Lycka till!

• JaneAusten

(Kommer på mer och mer grjer nu.. det finns olika typer av salvor och tabletter... själva tricket är att de skall ha aciclovir eller liknande substans i sig. Det vet doktorn så skriver han ut t ex Famvir eller liknande så är det oftast lika bra.)

• Anonym

tack, vet att jag fått någon sorts ögonsalva utskriven förut...
    inte lätt att få tillräckligt med sömn och ej stressa då man har en 8 månader gosse och jobba 50% men det är mina val och att jag har börjat jobba så tidigt .. Gossen ångrar jag ju inte en sekund. Men allt detta kan ju säkert bidra till detta gigantiska munsåret

Men det är väl ett virus i kroppen?? för jag känner mig inte helt 100

• JaneAusten

Jo, munsåret kommer av herpesviruset. Jag brukar vara jättetrött innan och ibland må lite illa.

• Anonym

Har hört att loco repair ska vara bra mot munsår.

• Anonym

Jag har mått jätte illa och är trött...men har inte varit annat än sjuk sen jag började nya jobbet, på en småbarns avd.
    Men får se vad han säger,läkaren.............Tänker inte gå till jobbet i morgon sån här i alla fall.....
    Tack för alla tips får köpa ngt av dem om jag inte får ngt utskrivet

• Anonym

Har fått geavir utskrivet..behandling i 5 dagar och sjukskriven veckan ut...hoppas att det hjälper och blir bättre!
    Tack för alla tips!!!!!

Svar på tråden Munsår, hjälp!!