• linda b a

Min 6-månaders bajsar 5-7 ggr per dag!!

Jag undrar om det är någon som vet om det är normalt att en 6-månaders bajsar ca 5 ggr per dag?
    Han får 2 mål havregröt om dagen och ett mål puré. Till varje mål får han även nån sorts fruktpuré eller banan. Som mellanmål ammar jag honom fortfarande.
    Varken jag eller hans pappa ha några sjukdomar eller allergier i familjen. Jag ska prova att ge honom risgröt istället för havregröten för att se om det är havregröten som gör det.

• Svar på tråden Min 6-månaders bajsar 5-7 ggr per dag!!
  • linda b a

Ja då, han mår prima. Han har alltid bajsat varje dag, men sen 2 veckor tillbaka så bajsar han minst 5 ggr per dag. Tycker det är lite mycket med tanke på att han äter mat nu...

• Kristin85

Det är inte tänder på g?
    Då brukar dom bajsa väldigt mycket, men ofta ganska löst också.

• linda b a

Kristin85
    Aha, jo det är nog tänder på G. Han dreglar som en galning och knaprar på allt. Vissa dagar jättegrinig när det gör ont och kliar i munnen. Det hade jag inte hört, att dom bajsar mer då. Jättebra att veta!! Tack

• molo

Har du börjat med mjölkprodukter än? Min dotter bajsade också mycket i den åldern men det visade sig sedan vara allergi mot mjökprotein. Fast hon fick blod och slem i avföringen också. Hon fick öven tänder i samma veva så det kan ju ha berott på det också.

• linda b a

Nej, inga mjölkprodukter ännu så det är det nog inte heller. Jag tror att det kanske är havregröten som sätter fart på magen. jag ska prova att ge honom risgröt vid ett mål istället och se om det lugnar ner sig lite. och så kanske det är tänderna...

• Sarius

Min lilla på snart 6 månader bajsar ockå flera gånger om dagen.
    Ingen fara på taket, hon mår ju bra.
    Men det går åt massa mera blöjor

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • linda b a

Mmm, många blöjor blir det!!

Alla kompisar har bebisar som bajsar max 1 gång om dagen och t o m 1 gång i veckan. Men vår lilla skit han bajsar hela tiden känns det som...

• MARIA99

Mira som är 7 1/2 månad är i en period då hon bajsar lika mkt nu & hon har 2 tänder på väg upp så jag kopplar i hop det med det..I vanliga fall bajsar hon 1-2 ggr / dag.

• pesonen

Kan vara tänder på G. Hur mår bebben annars? Någon feber? Hur ser bajset ut? Är det väldigt löst och/eller vattnigt? Tänker på diarré. 5-7ggr per dag är ofta! 3, max 4 ggr på en dag är typ "okej", men sen är det ju så olika också!

Kontrollera barnets hälsa med att ta tempen så att det inte är någon feber, samt kontrollera bajset så att det inte är pga. något i maten som gör att ditt barn bajsar så ofta, diarré alltså!

• smurfis75

Min son gör exakt samma sak, från att ha bajsat 1 gång/dag bajsar han nu 3-5 ggr och han äter mild havrevälling. Köpte ett storpack men tänkte testa majs/risvälling nästa omgång istället, se om det blir någon skillnad.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Sarius
    smurfis75 skrev 2007-02-17 10:45:47 följande:
    Min son gör exakt samma sak, från att ha bajsat 1 gång/dag bajsar han nu 3-5 ggr och han äter mild havrevälling. Köpte ett storpack men tänkte testa majs/risvälling nästa omgång istället, se om det blir någon skillnad. Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
    Jag har testat båda, hon bajsar lika mycket av båda två
  • smurfis75

Sarius: Ok, då kan man ju fortsätta, han gillar ju vällingen och det är klart det blir mer fart på magen med det och mat

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Sarius

Ja lillan älskar sin välling.
    Men nu har hon börjat krångla med gröten. *morr*
    Men huvudsaken att hon äter, resten löser sig..

• Trollis74

Låter som om det är tänder pågång!! Då bajsar barnen OFTA och löst. (dregel-många bajsningar-matkrångel)

Sen får de lite ont i munnen också så de kan kinka jättemycket med maten. Jag fick knappt i någont alls i min son.. det enda som han åt bra var när jag ammade honom och ibland lite gröt.
    En del accepterar välling.. och ibland blir det väldigt LITE mat- men det är ok så länge man får i dem vätska (vatten eller amning) Ett par dar upp till någon vecka kan det hålla i sig..

Min kille minskade till halva burkar och amning och lite gröt.
    Sen när tänderna spruckit ut så var vi tillbaka med hela burkar och fast bajs ca 1-2 ggr /dag. (vi var uppe i säkert 5-6-7 bajsningar)

(sonen är snart 10månader)

• Trollis74

Och för första gången fick han röd rumpa- (så mycket löst skit irriterar på huden (även om man byter på dem omgående)
    Kan rekommendera Inotyol!!! Funkade superbra!

Lycka till med Tänderna!!

• linda b a

Pesonen
    Han har inte feber och mår som en prins som det verkar. bara massor med bajs Och dregel. Lite grinig och tuggar på allt så jag tror att det är tänder på G. Han är ju 6 månader så de lär ju titta fram snart. Jag hade bara aldrig hört att dom bajsar mer när tänderna är på G.

Trollis74
    Här är det också röd rumpa lite då och då nu, vilket det inte varit förut.

Va skönt att höra om andra som har små "bajsungar" Trodde vår lilla skitnisse var ensam om att bajsa så ofta.

Ska till BVC om nån vecka och bajsar han fortfarande så här ofta då och inga tänder pluppat upp så frågar jag vad dom tror.

• Trollis74
    jojomänsan det är vanligt med massa löst bajs vid tandsprickning..
    och så är det en del tänder som ska upp (riktiga skitungar blir det)
    (vet nångång tog det 2veckor med löst bajs...trodde han var allergisk mot något... men när tänderna kom upp så blev det som vanligt igen...)

(jag har aldrig smörjt in honom med något i rumpan men när senaste tanden håll på att komma upp så blev han illröd (för första gången..) försvann nästan omgående med salvan.. )
Svar på tråden Min 6-månaders bajsar 5-7 ggr per dag!!