• Sevilla

Tryggt i Spånga?

Håller på att leta hus i Stockholmsområdet, just nu är vi lite inne på Spånga. Hur är de olika områdena? På den sidan av järnvägen som ligger mot Tensta verkar priserna vara lite lägre, är det stökigare där? Hur är det kring stationen (har ingen bil)? Vi letar radhus förresten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 15:41:14:
    De områdena jag har lite funderingar kring är alltså Bromsten och Solhöjden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-03 08:16:17:
    Hmmm... frågorna hadlar visst mer om Hässelby villastad just nu...

• Svar på tråden Tryggt i Spånga?
  • mamsen76

Tror inte att villområdena i Spånga är stökiga men hamnar man i områden med en massa höghus är det nog lite stökigare.

• CosmicCat

Skulle inte vilja bo i närheten av Tensta om jag så fick betalt för det... Närmare Spånga Station är det nog betydligt trevligare att bo. Annars är det ju inte långt till Kälvesta som är ett stort radhusområde, jag har bekanta som bor där och trivs bra.

• Sevilla

Tack för svaren!

Mamma C: Har tänkt precis som du men hade väl någon fåfäng förhoppning om att få motsatsen bevisad, billigare är ju bra...

Någon annan? Kanske någon bor i Spånga...

• Starlight10

Skulle aldrig vilja bo i Spånga ja heller! verkligen inte ett ställe som jag vill att mina barn ska växa upp på. Visst finns det säker lite bättre villaområden i Spånga men de spelar ingen roll med det som ligger runt om typ tensta,rinkeby m.mm

• Bo Peep

Bromsten är extremt blandad bebyggelse, 20-talshus blandat med hyresrätter, bostadsrätter, radhusområden - ja allting. Det är ganska lungt och bussar går till Spånga C och tunnelbana. Det ligger en skog mellan Bromsten och Rinkeby och det är som två olika världar.

Spånga är lite samma sak. Blandad bebyggelse men mer uppdelat i olika områden än i Bromsten, där allt är blandat.

Spånga är helt ok, det är mycket mer än bara Tensta.

• Krstajic

Spånga drabbas ständigt av villainbrott från kringliggande förorter.

Och nån skrev att Bromsten har tunnelbana vilket är helt fel. Den närmaste tunnelbanan från bromsten är rinkeby.

• Cherstine

jag bor i rissne! mer eller mindre ett stenkast i från bromsten. Sndra sidan motorvägen. Bromsten är fint. men väldigt off tycker jag. måste ta buss både till tåg eller tunnelbana.

To Wish Impossible Things...
  • noreastyx

Hej!

Jag har bott 13 år i Vällingby och jobbat bl.a. vid Spånga Station. Flyttade därifrån 2000.

För att få lite koll på området kan det vara en idé att läsa lokalblaskorna, då ser man lite hur det är.
    Mitt i Västerort tex. www.mitti.se/Default.aspx Mitt i Västerort

www.mitti.se/Default.aspx Mitt i Västerort Spånga

Det finns måmga bra områden runt Spånga och i västerort där det finns radhus eller väldigt små villor.
    Nämner de jag kommer på:
    Spånga-Solhem, Kälvesta, Nälsta, Vinsta, Flysta, Sundby, Vällingby, Björnboda, Skälby, Blackeberg, Södra och Norra Ängby, vissa delar av Solhöjden(på andra sidan bron) och Bromsten, de delar som ligger närmast Sundbyberg, Bromma-Riksby, Åkeshov, Nockeby, Ålsten, Olofslund.
    Finns det någon särskild anledning att ni vill bo just i Västerort?

• Sevilla

Hmmm... verkar sådär alltså att bo i Spånga, åtminstone på den sidan. Vi var och tittade på ett hus nu i helgen men blev inte särskilt sugna efter det heller..

noreastyx: Anledningen till att vi tittar på västerort är att sambon jobbar i Akalla. Nu bor vi söder om stan och den tiden han skulle spara efter jobbet vore såå skön!

Nästa idé är Hässelby villastad, vad sägs om det?? Från Norra går en buss raka vägen till jobbet

Nu ska jag läsa Mitt i Västerort

• noreastyx

Hässelby Villastad, den delen som ligger norr om Lövstavägen mot Kälvesta är helt ok. Har flera vänner som bor där. De åker buss 518 till Spånga station och sedan pendeln vidare in till stan. De bor runt Rödklövervägen och Rädisvägen. Dock är just Lövstavägen väldigt trafikerad, så allt för nära den skulle jag ej vilja bo. Sedan har du en del av H-by villastad som ligger vid vattnet, den delen som är närmast Lövsta är bäst, inte delen som ligger för nära H-by Strand och H-by gård. Områdena runt Riddersviks gård att fina och bort mot Backlura. Jobbar han i Akalla så finns ju även Sundbyberg Duvbo och runt Lötsjön, Solna-Råsunda och Sollentuna-Edsviken är jättefint. Ärvinge, som ligger bredvid Kista är också fint. Viksjö bortom Jakobsberg är också fint. Ja, du sedan är det bara att kolla och känna efter själv o se hur kommunikationerna funkar osv.

Lycka till!

Är det något mer du vill veta så fråga på bara.

Svar på tråden Tryggt i Spånga?