• Sevilla

Tryggt i Spånga?

Håller på att leta hus i Stockholmsområdet, just nu är vi lite inne på Spånga. Hur är de olika områdena? På den sidan av järnvägen som ligger mot Tensta verkar priserna vara lite lägre, är det stökigare där? Hur är det kring stationen (har ingen bil)? Vi letar radhus förresten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 15:41:14:
    De områdena jag har lite funderingar kring är alltså Bromsten och Solhöjden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-03 08:16:17:
    Hmmm... frågorna hadlar visst mer om Hässelby villastad just nu...

• Svar på tråden Tryggt i Spånga?
  • SaraLisa

Vi bor i Bromma Kyrka och det ligger nära Spånga men tillhör Bromma. Vi har bott här i ett år i sommar och vi trivs kanon. Min mamma bor i Viksjö och där är det också fint och mycket billigare än här.

Sara

• noreastyx

Bromma kyrka är jättefint och hela området runt Bällsta.

• CosmicCat

Nära till Akalla är det ju också från Sollentuna, om Ni kan tänka er att flytta till en annan kommun.

• azofia

Har ni funderat på Järfälla? Typ Viksjö och Jakobsberg?
    Hur bra som helst!

• tandmaja

Finns jättemycket fina ,gamla villaområden runt Spånga bl a Solhem,Bromsten (vars närmaste t-bana är B.plan inte Rinkeby)
    Tror du ska lyssna mer på folk som bor där än alla med fördomar om Tensta ,Rinkeby osv.De ligger en bra bit bort.

Har många kompisar som bor i områdena runt spånga station,bl a Solhem och det är hur fint och lugnt som helst.Skolorna är de också väldigt nöjda med.

Ett annat supertrevligt område är Bromma Kyrka men lite dyrare (närmare stan)

• tandmaja

Läste hela tråden nu.Det är ju en otrolig skillnad på spånga och områdena däromkring jämfört med Ålsten och andra områden i Bromma
    både vad gäller avstånd till stan och ffa huspriser.Bromma är mycket,mycket dyrare...

Hässelby Villastad är hur trevligt som helst.Nära vatten och jättefina strövområden.

Är själv uppvuxen i Bromma och nästan hela släkten bor i Västerort(solhem,Nockeby,Kälvesta,Vinsta osv) så fråga gärna om du vill veta mer så ska jag försöka svara.
    Man blir ju trogen "sin" del av stan,skulle själv aldrig kunna tänka mig söderförort eller norrut om vi skulle flytta ut från stan.

• olpansfamilj

lite småghettoområden finns överallt!!!! I solna finns blåkulla tex i bromma finns också en hel del lite whitetrash områden! =) Dessa kan man nog inte komma ifrån vart man än bor!!!! Själv gillar jag bromsten, sundby....jätte mysiga områden. I bromsten finns hyreslägenheter bara nära bromstensplan...uppåt är det jätte fina villor och jätte mysigt..... Har faktiskt inte varit så mycket mer inbrott där än i bromma om man kollar statistiken istället för rykten.... Sundby är supermysigt och hela området mot vällingby hållet.... håll er till villaområden så går ni ganska säkra....

• olpansfamilj

och tensta och rinkeby borna håller sig "på sin mark".....rinkeby har egna skolor.....dom barnen går inte i spånga... dagis och skola i sundby är bra.....

• Lallara

Jag jobbar i Bromsten och de flesta jag träffar som bor där trivs ypperligt! För övrigt är närmsta tunnelbana Rissne. Tar ca 8 min från "centrala" Bromsten med buss. Åker man bussen åt andra hållet i ca 5 min kommer man till Spånga cenrum och pendeln.

• OZgirl

Håller med Lallara, jag har bott i HR i Bromsten i ett par år och trivdes mycket väl! Kände mig aldrig hotad, tyckte aldrig det var läskigt att gå hem från Spånga stn/Rinkeby tbana/bussen. Jag gillade det!

Computer says no...
Svar på tråden Tryggt i Spånga?