• Sevilla

Tryggt i Spånga?

Håller på att leta hus i Stockholmsområdet, just nu är vi lite inne på Spånga. Hur är de olika områdena? På den sidan av järnvägen som ligger mot Tensta verkar priserna vara lite lägre, är det stökigare där? Hur är det kring stationen (har ingen bil)? Vi letar radhus förresten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 15:41:14:
    De områdena jag har lite funderingar kring är alltså Bromsten och Solhöjden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-03 08:16:17:
    Hmmm... frågorna hadlar visst mer om Hässelby villastad just nu...

• Svar på tråden Tryggt i Spånga?
  • chaj

Det handlar om att där det bor fattiga människor och är mycket hyreslägenheter är det mer brottslighet, ok? Om sen etniciteten spelar in så beror det helt enkelt på att fattigdom är vanligare, än, bland invandrare.

I Hässelby, Vällingby (där jag bor nu) bor det massor av underbara ickekriminella människor med annan än svensk etnisk bakgrund och det går blandat med barn i skolorna, är själv lärare i en högstadieskola här. De ungar med invandrarbakgrund eller som bussar från Rinkeby till vår skola är ABSOLUT inte till större problem än många av mångmiljonvilleungarna!!!

• BabyBus

Jag är uppvuxen i Hässelby, först bodde vi i Backlura. Mer idylliskt område får man leta efter Där vill jag bo sen när det blir dags att köpa villa/radhus

När jag var i tonåren flyttade vi en liten bit och hamnade då i Hässelby Villastad. Min familj bor fortfarande där och mina syskon har gått/går i Hässelby Villastad Skola och i Trollboda Skolan.

Under alla de år vi bott där, vet jag EN som haft inbrott. Klart att det händer, men absolut inte mer än på andra ställen.

Den skola I H-by som har bäst rykte, är Trollboda skolan. Hässelby Villastad är i mina ögon en värdelös skola (men jag Kan ev. vara lite partisk här, eftersom jag själv gått där

Förskolor har jag ingen koll på, men det finns rätt många iaf

• Madicken

Vi har under ett årstid tittat runt i Spånga efter hus. Har varit intresserade av Solhem som verkar vara ett otroligt mysigt ställe. Priserna har tyvärr gått upp jättemycket på husen i Spånga. Som du skriver så är husen/radhusen i solhöjden (nära rinkeby) billigare. Vet inte om det beror på inbrottsstatistiken men Spånga över huvud taget har inte hög inbrottsstatistik. Mailade polisen för 6 mån sen när vi vara nära att köpa ett hus i Spånga.

Har du varit med på någon budgivning i Spånga? Var beredd på att priserna går upp 1-1,5 Msek på hus med budstar på ca 2.5 Msek. Lycka till med husletandet.

• sevgilim

Om ni nu vill bo nära Akalla - varför inte flytta till Akalla eller Kista? Finns t ex radhus (eller vill ni ha villa?).

Förlåt mig om det skule vara så att jag missat att du skrivit att du INTE vill bo där!

• olpansfamilj

men dom barnen som går i skolan i spånga är oftast vettigare....föräldrar som bor i rinkeby men vill att deras barn ska gå i en bättre skola...

• olpansfamilj

och den som säger att rinkeby och tensta är inte ett sämre ställe med mer våld mm ljuger, min bästis bodde i rinkeby 5 månader innan hennes hus byggdes i spånga.....hon var livrädd..... dottern utsattes för våldtäktförsök i hissen, sex gånger fick dom inbrott i bilen!!!!! Barnvagnen snoddes!!! Tre bilar brändes ute på gården på den korta tiden. en bombman härjade där ute och en sextonåring vart dödad där. och massor med mer saker på den korta tiden!!! Hennes man reste bort en helg (hon vågade inte sova själv så jag sov där tre nätter) och vaknade av att jag hörde en explosion, någon hade tänt på en bil på parkeringen!!!! Andra natten försökte någon röra min bil då larmet gick!!! Lillan hittade en spruta i sandlådan!!!!!!!!!
    Min vänninna vart helt knäckt efter dom månaderna.... Så kom inte hit och snacka!!!!

• Tingan

jag har bott i bromsten i 7 år men mina nära bor fortfarande kvar så jag e rätt ofta där så jag har väl känt till spånga och närliggande förorter i ca 13år. TRygga områden enligt mig är Villaområdenena i bromsten men kring bromstensplan kan det va lite stökigt på kvällarna, men annars e bromsten jätte mysigt och det bor många människor med god ekonomi där. sundby är också väldigt tryggt och solhem och vinsta är också väldigt bra områden. när det gäller skolor är bromstensskolan och vinstaskolan bra och tror även solhemsskolan är bra men spånga gymnasium och sundbyskolan har blivit lite  stökigare med åren men sundbyskolan har å andra sidan väldigt bra lärare. Undvik att bo nära stationen där är det mycket stök, undvik även Rissne, rinkeby och tensta, hässelby är rätt stökigt med. Alvik, Bromma, nockeby, vällingby är fina områden där man lätt kan åka ut till kärsön och drottningholm super mysigt....

• Tingan

såg att andra kom på fler bra och trygga och mysiga ställen i västerort och jag måste bara hålla med om dessa. Spånga-Solhem, Kälvesta, Nälsta, Flysta, Björnboda, Skälby, Blackeberg, Södra och Norra Ängby, vissa delar av Solhöjden(på andra sidan bron) och Bromsten, de delar som ligger närmast Sundbyberg, Bromma-Riksby, Åkeshov, Nockeby, Ålsten, Olofslund.
    Sundbyberg Duvbo och runt Lötsjön, Solna-Råsunda
    Edsviken
    Viksjö

• chaj
    olpansfamilj skrev 2007-04-28 19:24:52 följande:
    och den som säger att rinkeby och tensta är inte ett sämre ställe med mer våld mm ljuger, min bästis bodde i rinkeby 5 månader innan hennes hus byggdes i spånga.....hon var livrädd..... dottern utsattes för våldtäktförsök i hissen, sex gånger fick dom inbrott i bilen!!!!! Barnvagnen snoddes!!! Tre bilar brändes ute på gården på den korta tiden. en bombman härjade där ute och en sextonåring vart dödad där. och massor med mer saker på den korta tiden!!! Hennes man reste bort en helg (hon vågade inte sova själv så jag sov där tre nätter) och vaknade av att jag hörde en explosion, någon hade tänt på en bil på parkeringen!!!! Andra natten försökte någon röra min bil då larmet gick!!! Lillan hittade en spruta i sandlådan!!!!!!!!!Min vänninna vart helt knäckt efter dom månaderna.... Så kom inte hit och snacka!!!!
    Jag har bott och arbetat i Rinkeby och Tensta i tolv år. Läs mitt inlägg ovan och kom inte och snacka själv sen!! Som blond kvinna utan problem under min tid där så förnekar jag inte att de finns, men det gör de i fattiga områden i Jakobsberg, Luleå och Örebro också, av samma anledningar. Mycket är fantastiskt och underbart i rinkeby också!
  • olpansfamilj

min kusin jobbade i tensta skolan, men var tvungen att sluta, hon orkade inte höra glåpord...idag jobbar hon i sundbyskolan i spånga bromsten och stormtrivs....

• Xarisma

Jag har bott i bromsten och även i sundby, funkat och trivts bra i båda solhöjden bodde brorsans vän, bra även det! solhem en tjejkompis till mig och inga problem

Sundbyskolan är tyvärr enligt mig inge bra, för många klasser i samma skola, oorganiserade läare (eller ja när jag gick där 99).. solhemskolan ska tydligen vara bra.

• olpansfamilj

rinkeby totally sucks säger min sambo!! Han är uppvuxen där..... och hans morsa bor kvar där..... och jag sätter ogärna min fot där...usch usch usch....

• olpansfamilj

jaa bromsten är bra....har själv bott där några år!!

• chaj
    olpansfamilj skrev 2007-04-29 18:17:01 följande:
    min kusin jobbade i tensta skolan, men var tvungen att sluta, hon orkade inte höra glåpord...idag jobbar hon i sundbyskolan i spånga bromsten och stormtrivs....
    Finns ingen "tenstaskolan".
  • olpansfamilj

Chaj rinkeby / tensta skolan. Whatever liksom. same shit, different day! =)
    Var faktiskt i Rinkeby igår! =)
    Så stökigt på gården, paraboler överallt och lakan för fönstren! Jätte trevligt.... Luktade kiss i trappuppgången...... glaset sönder i dörren...glassplitteröverallt... Jag fick direkt panik över det, mådde skit dåligt.....

• Krstajic
    chaj skrev 2007-04-30 00:00:29 följande:
    Finns ingen "tenstaskolan".
    precis , kämpinge ( nu nerlagt)

gullinge,elinsborg, alal de är skit-
Svar på tråden Tryggt i Spånga?