(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)
Får jag vara med fast jag bor i Österrike? Språket är ju nästan samma iaf
Får jag vara med fast jag bor i Österrike? Språket är ju nästan samma iaf
Va roligt!
Vi bor i Wien. Har bara bott här i två månader och skall stanna i två år. Jag är föräldraledig med vår Alma som är 7 månader.
Vi håller fortfarande på att anpassa oss, hitta nya saker att tycka om osv och just nu känns det iaf som man har rätt bra koll på läget
Vi har tysk tv här så DSDS ser vi oxå på Även om jag inte fattar vad de säger så kan jag ju lyssna och ha en åsikt
Försäkringskassan är nog aldrig rolig att ha att göra med, inte ens när man bor i Sverige. Vi har oxå skickat papper fram och tillbaka men nu verkar det äntligen vara ok
Däremot verkar de olika myndigheterna inte ha koll på sina egna blanketter, för de vill ha intyg från varandra fastän man har den rätta blanketten *suck*
Allt hänger nog ihop: De handlar ju typ varje dag, inga storköp här inte, det passar ju bra med den "korta" sträckan vid kassorna i affären. Och eftersom de inte har några frysar och små kylskåp så får de ju bara plats med de sakerna de handlar varje dag...
Jag saknar odubbade tv-program mest av allt. Tänk om de hade haft odubbade så hade de säkert varit bättre på engelska oxå... Menmen, jag skall ju lära mig tyska så det kanske blir roligare... Nu hinner jag läsa massvis med böcker istället
Jag undrar om alla i Tyskland har en röd fondvägg? I alla tv-program där de gör om eller renoverar så gör de alltid en röd vägg. Det slår nästan aldrig fel... En liten reflektion bara
Va duktiga ni är med tyskan... Här i Österrike pratar de lite annorlunda tyska, typ nån dialekt är det väl. Jag kan förstå ibland men har svårt att hitta orden själv när jag skall svara. Längtar efter att mina tyskalektioner skall komma igång!
Förresten hur är det med gröt till barnen i Tyskland? Är ni nöjda med den? Jag har inte hittat nån gröt än som jag är nöjd med. Följer man instruktionen blir det ju bara en vattnig röra...
Om mig: I Sverige bor jag i Göteborg. Min Alma är snart 8 månader
JeaW: Är ni utförsäkrade från Sverige då? Jag vet inte om man skall meddela dem det, om ni har skrivit er utomlands och skatteverket vet detta så skickar de signaler till FK. Nån annan som vet?
Hallå!
Nu har jag varit i Sverige en sväng. Det var skönt, men kallt och regnigt. Nu är jag tillbaka i Österrike och här står våren i full blom. Har laddat upp med gröt och kexchoklad så att vi klarar oss en stund. Iaf tills nästa svenskbesök
Har ni rökfritt i Tyskland nu? I Österrike gick inte förslaget igenom tyvärr, endast på offentliga platser som tunnelbana, flygplats och sånt. Det saknar jag jättemycket från Sverige, att kunna fika utan röklukt *himmelrike*
Här kan man köpa färdigmålade ägg i affären, undrar om de är kokta? Har ni det i Tyskland oxå? Jag blir lite inspirerad av påskpyntet och kanske tom kommer ta in ett ris och hänga lite saker i
Anme: Det är jag som bor i Wien. Vi bor i tredje distriktet, nära Bellvedere området Var det längesedan du bodde här?
Jag längtar oxå hem idag... Alma hade 40 graders feber i helgen, nu har den dock gått ner men hon är nog magsjuk för hon har sån hemsk diarré Och så är hon jättetrött... Dessutom skall min sambo åka på affärsresa tom torsdag... Bläää...
Nova: Det är ju inte roligt att inte vara hela familjen på samma ställe. Det är ju som att ha två hem, man vill ju bara ha ett...
JPMum2B: Kommer du från Stenungsund? Eller du kanske bara är där på semestern? Jag är uppvuxen på Tjörn, så det är i mina hemtrakter
Tysk mamma: Haha, där ser man
JPMum2B: Jag är 76:a
Jag får besök i påsk av min bästa kompis + pojkvän, så då blir hemlängtan lite mindre Och sen kanske mina föräldrar kommer i slutet av april
Synd att det inte finns några billighetsflyg Wien - Göteborg...
JPMum2B: Var flyger du ifrån då?
Halloj!
Vad finns det för tyska eller österrikiska reseförsäljare? Finns det något som sembo till exempel? Hur hittar ni ställen att bo på när ni åker på bilsemster? Barnvänliga ställen då såklart
Katjis: Jag betalar till csn men jag jobbar ju inte utomlands utom är föräldraledig med svensk föräldrapenning så jag kan tyvärr inte hjälpa dig Men vad säger CSN då? Vad är det exakt de vill ha för något? Kanske kan det räcka med ett "heligt" intyg...