• schnatte

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Råkade se din kommentar om rund-ums-baby.de, inesochmamma, och ja, jag håller med, sidan är sååååå dålig!! Vad bra att du skrev till dem. Det är verkligen tråkigt, men jag har inte heller kunnat hitta ett bra tyskt forum, familjeliv är bäst. eltern.de tycker jag är oöversiktlig också.

... annars är jag ingen svenska i Tyskland utan en tyska i Sverige, jag kommer urprungligen från Berlin (och är där på semester nu). Men det går kanske bra att skriva ett och annat i denna tråd ändå...

• schnatte

inesochmamma: Ojdå, jag har inte läst era kommentarer om tyskarna än, men det mesta stämmer säkert! Vi tyskar är ju knepiga!!! Och knäppa! Men många är trevliga, det måste jag säga efter några dagar i det soliga Berlin. När jag flyttade därifrån för 9 år sedan tyckte jag inte alls att Berlin och tyskarna var trevliga!!

• schnatte

anme:
    Ja, väldigt enhetliga, det håller jag med om. Jag vet dock inte hur det är "ute på landet" i Tyskland, folk där kanske gör likadan? I Berlin finns det många olika stilar och jag måste säga att det är rena ögonfröjden när man kommer tillbaka, efter all enhetlighet. MEN inte att förglömma: många tyskar har - hur ska jag säga - väldigt dålig klädsmak/stil (ibland inklusive mig själv , jag är helt enkelt inte bra på detaljer...). Som yngre tyckte jag alltid att det var intressant att åka till Sverige och kolla vad folk hade på sig: ett tag var det väldigt röda kläder som var inne, måste ha varit någon gång på 1990-talet. Nu är det de där superstora glasögonen, hihi, alla ser ut som flugor...

Ja, svenskarna kanske är ärligare... man kanske är folk mindre ärlig i städerna och mera ärlig på landet, men det skulle gälla för Tyskland då också. Det finns alltid sådana och sådana... Själv tror jag att jag är ärligare i Sverige än i Tyskland pga. att alla verka vara ärligare i Sverige och jag vill ju anpassa mig till omgivningen. Men samtidigt blir man kanske ärligare med åren?

Intressant tråd det här!

• schnatte

kornblume:
    Ja, det där är Kreuzberg! Jag är ju uppvuxen där och blir rädd ändå även om jag är därifrån, så vaddå Mädel aus kleinen Schweden... Men kanske hänger det ihop med att jag flyttade till kleinen Schweden sedan.
    Nejmen vad roligt att du hamnade just i Kreuzberg, är din kille också därifrån? Bor ni i 36? Jag är i 61 just nu, hemma hos mina föräldrar, de bor vid Bergmannstr. (och jag bodde i samma hus i nästan hela mitt liv - innan Sverige alltså).

Jag är så splittrad på sistone, jag saknar Kreuzberg och alla glada och konstiga människor här samtidigt som jag tycker om det städade Västerås med alla trevliga och pratovilliga... *suck*

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)