• Anme

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Hej,

det här är ju en rolig trad, jag hanger ocksa pa tror jag. Iallafall skrattade jag ocksa när jag läste om det som ni tycker är konstigt här, det känner jag igen. Framförallt den röda fondväggen

Jag bor i Bremen (kommer fran Lund) med min tyske man och var son K. som är 15 manader. Pratar bara svenska med K. fast det känns lite konstigt ibland när man är nagonstans där alla andra är tyskar (Krabbelgruppe tex) och man märker att de tittar lite förundrat. Fast Sverige väcker ofta positiva reaktioner här, folk säger ohh det är ett sa vackert land, jag har varit i Smaland, och sa tänker de pa Astrid Lindgren och drottning Silvia och blir helt saliga för de tror att Sverige är ett paradis...

Naja, ha en trevlig "resthelg"!

• Anme

Hej,

ett annat sätt att hitta Krabbelgruppen är via kyrkan eller stadsförvaltningen. Det är ett ganska bra sätt att lära känna folk, framförallt mammor som har samma problem som en själv.

Vad gäller Kinderkrippen, tänk pa att anmäla er i tid, här i Bremen maste man anmäla sig i januari för att ev. fa en plats i augusti, missar man det far man vänta ett ar, för manga har inskolning endast en gang om aret (i augusti/september). Och det kan vara en stor fördel att kolla upp förälrakooperativ istället för kommunala "Krippen", iallafall i Bremen har de senare ganska daligt rykte...

Dags att ga och handla, för det gör man ju typ varannan dag

• Anme

Hej,

jag fattar mig kort:

Föräldrakooperativ kan ocksa innebära att man lagar mat till dagiset ibland, och att man tvättar deras handdukar osv. i ett rullande schema. Men alla vi har tittat pa har utbildade förskolelärare som personal.

Familjepolitik: De är ganska konservativa här jämfört med Sverige. Hela socialsystemet bygger pa familjen och inte pa staten (tex är man skyldig att betala underhall till sin ex efter att man skiljt sig om den inte har jobb). Tycker ocksa att den där biskopen gjorde ett absurt uttalande. Som om det skulle vara sämre att lämna sina barn till utbildad personal än till mor- och farföräldrar som väldigt manga gör...

Om att föda här - tycker ocksa att man blir bra omhändertagen, det finns andra smärtlindrande medel och de är verkligen inte snala.

Katina1 - Grattis till jobbet, skönt att komma ut lite!

Nova Uniqe: Jag bor i Schwachhausen, ganska nära "Bürgerpark". Och det finns en svensk förening i Bremen, men jag är inte engagerad.

• Anme

Hm, det verkar som om de flesta är sa negativa gentemot Tyskland, jag tycker att det finns flera saker som är bättre här och är inte sa sugen pa att flytta "hem" igen.

Ok, det är knasigt att det inte finns nagot bra dagissystem, men de försöker ju ändra det nu. Och föräldrapenning har de ju infört precis. Skolan är ett kaptiel för sig. Jag tycker att grundidén är bra - dvs att skilja eleverna at beroende pa deras niva. Den svenska skolan känns som en ganska urvattnad kompromiss, de svagare eleverna far ingen bra hjälp och de bättre blir inte utmanade förräns de börjar gymnasiet. Men jag haller med om att manga tyska lärare har en konstig inställning till sitt jobb. Samt att det är synd att det har blivit sa att det bara är "Gymnasium" som gäller.

Däremot är sjukvarden betydligt bättre och det är inte sa strängt som i Sverige. Här kan man tycka lite som man vill och i Sverige är alla sa likadana och man far inte sticka ut (Jantelagen). Kulturlivet är rikare, tänk bara pa hur bra Süddeutsche Zeitung eller die Zeit är, sadana tidningar finns inte hemma (ja, DN kan kanske halla mattet).

Sa, nu far jag väl se om jag blir utbuad för mitt osolidariska inlägg, eller om här finns fler som stannar frivilligt (?)

Förresten, det var nagon som bodde i Wien - var i Wien bor du? Jag är bara lite nyfiken för jag bodde där tre ar innan jag flyttade till Tyskland.

• Anme

Hejsan,

efter att ha sjungit min lovsang över Tyskland kan jag ju överga till att fnissa lite at dem igen (för även om jag trivs haller jag med om att det är trevligt att prata med svenskar ibland om saker som man tycker är underliga). I helgen pratade min man med en kollega som precis fatt barn och hon berättade att hon druckit "Stilltee" som tydligen var oerhört effektivt. Det är ocksa sa himla tyskt tycker jag, att de alltid dricker specialtee som är rena medicinen. Och alla läkemedel som innehaller diverse örter och andra växter...

Nova Unique: Kan verkligen rekommendera Schwachhausen, det är en trevlig stadsdel och hyfsat centralt ocksa.

• Anme

Hej,

ja, visst är det konstigt att komma hem till svenska motorvägar, tycker att de är väldigt daliga pa att blinka när de vill köra om. Fast här finns de ju a andra sidan "experter" som ligger och trycker för att de vill köra om trots att man redan kör 140 - 150 vilket jag tycker känns snabbt tillräckligt...

Angaende vaccinationer sa har vi ett slags schema i vart "U-Heft". När barnen är födda här sa far man ett gult häfte som man maste ta med när man gar pa kontroll hos läkaren (typ de där kontrollerna som man gör i Sverige pa bvc). Sa redan pa sjukhuset klistrade de in en lapp om när man skall vaccinera mot vad. Och hos läkaren fick vi ett vaccinationspass där de sätter stämplar. Det kan ni säkert fa hos läkaren nästa gang ni är där (det far man ju som vuxen i Sverige ocksa om man aker till exotiska länder och behöver speciella vaccinationer).

• Anme

@Lottschen: "Flashig" vagn, jag har sett sadana pa barngympan som vi gar pa och alltid tänkt att de är svindyra för de ser sa moderna och modemedvetna ut. Det gäller ju lite att ha rätt vagn - ungefär som det gäller att köra rätt bilmärke. Iallfall här, om man har en Mercedes sa äger man ju vägen (tycks de tro iallafall).

@katjis: Ja, det är ju rena självmordsuppdraget att ga och handla pa mandag förmiddag, da är affären full av hänsynslösa pensionärer som kör över ens fötter med rullatorn och gnäller för att barnvagnen star i vägen. Man far lära sig att vara lite fräck tillbaka och tala om för dem var kön börjar - nämligen efter en själv

• Anme

Jag jobbar den här helgen (för mitt gamla jobb, en datafirma, sa nu maste jag sitta framför datorn hela dagen fastän det är sa fint väder) (här i Bremen är vi inte sa bortskämda med sol som nere i Sydtyskland).

katinka1: Vi har ocksa gett K. alla vaccinationer som de rekommendarat hitintills. Det känns säkrare sa, här finns ju en del som tycker att det är bättre att barnen far alla sjukdomar för att de utvecklas bättre sen. Men sen jag läste att en läkare sagt att de bara tar igen den utveckling som de missade för att de var sjuka later det som ett underligt argument. Och har man sett hur de lider av en vanlig förkylning, vill jag inte veta hur det är när de verkligen är sjuka.

• Anme

Suck, nu är det slut med det fina varvädret igen... men det märks ju ända att den är pa gang, med alla paskliljor som blommar och kanske körsbärsträd (tror att de är tidiga eller?)

Och allt paskpynt i affärer, har dock inte sett nagot ute i trädgardarna än. Men jag tycker faktiskt att det är ganska fint med de där färgglada plastäggen som de hänger i sina buskar utomhus. Kanske är pasken en större högtid här än hemma? Vet inte om katolikerna kanske firar det mer.

@Nova Unique: Ja, vi kan gärna ta en fika, eller en promenad. Fika kan vi nämligen bara göra när K. sover, annars kommer jag att springa runt i cafeet och jaga honom hela tiden Vi kan ju bestämma detaljer via de privata meddelandena.

@KaBi: Jag har ocksa märkt att svenskar kan vara lite negativa mot tyskarna. Kanske man tänker pa tyska turister i stora husbilar som letar efter älgar (verkar ju lite knäppt). Eller att de är petiga och gnälliga eftersom de säger till när nagot inte är ok. I Sverige är man ju väldigt man om att vara alla till lags och vill inte vara till besvär.

@Oui: Aha, det omradet känner jag inte till saväl. Jag bodde i 8. Bezirk (Josefsstadt) och flyttade fran Wien 2001, sa det är ju ett tag sen... Men en väldigt god vän (svenska) bor kvar än, sa jag hälsar pa ibland *nostalgisk*. Wien är en härlig stad, kolla in paskmarknaden vid Schottenkirche om du inte redan varit där.

• Anme

Glömde ju, de färdigmalade äggen är redan kokta (iallafall här), tycker de är lite mysko, ibland färgar skalet av sig pa ägget och om det är sa himla nyttigt vet jag inte...

• Anme

Trots det fina vädret far K. sova middag i sin säng idag, det är nog skönare än vagnen tror jag. Men sen är det ut i sandladan som gäller

@Milona - jag tror att rekommendationen för första smakportionen är senare i Tyskland än i Sverige för de oroar sig mer för allergier här. Och om det finns risk att barnen kan ärva allergier sa är det tydligen bättre att vänta tills de är 6 manader innan de far testa riktig mat.

@JeaW - vi hade en svensk au-pair ett par manader innan hon fick san hemlängtan att hon akte hem igen Det berodde nog dels pa att hon inte släppte kontakten med sin familj (de chattade varje dag) och dels pa att hon inte lärde känna andra nordiska au-pairer här. Sa om ni vill ha en svensk tjej, försök hitta andra nordiska au-pairer, hon fick nämligen kontakt med en del ryska au-pairer men det räckte tydligen inte... Lycka till, det är ju en smidig lösning när man trivs med varandra (vilket vi gjorde).

• Anme

Hejsan,

ja, synd att vädret är sämre igen, K. älskar sandladan i trädgarden, framförallt den fiiinaaa grävskopan. Tur att vi har lite böcker med traktorer att läsa istället.

InesOchMamma: Ahh vad skönt att vara sa länge pa västkusten i sommar. Jag blir lite avundsjuk...

Kornblume: Grattis till kommande babyn! Din sjukförskring kan säkert säga om du maste betala eller inte, jag tror inte det men det är ju bättre att veta Hm, men eftersom du är självständig har du väl en privat försäkring? Jag tror att det är möjligt att ha en privat "hemmafruförsäkring" när man är hemma med barn. Den kostar kring 200 Euro i manaden, sa fraga efter det.

NovaUniuqe: Ja, vi far väl skjuta pa promenaden tills ni är tillbaka i Bremen för före pask blir det lite stressigt. Naja, Rhododendronbuskarna blommar ju i maj ocksa Ha det skönt i Sverige!

• Anme

Hejsan,

sa pasken är "avklarad", svärmor var pa besök Nä, hon är väldigt trevlig men kan prata mycket sa man blir lite övermättad ibland.

Katjis: Jag har hitintills bara skickat deklarationen (alltsa det besked över inkomstskatt som man far fran Finanzamt när man gjort sin Steuererklärung. Ni far väl sno pa med den... Eller om du översätter det intyg som du redan fatt, det kan ju nagon annan bevittna da kanske de ger med sig).

Oui: www.opodo.de är nog ganska bra tror jag. Vet dock inte hur man hittar bra och barnvänliga hotell, vi har hitintills bara bott nagon natt pa vanligt hotell eller hos vänner och familj.

• Anme

Hm, idag är det vanlig var igen, dvs. man behöver jacka och riktiga skor. Men det hade kanske varit lite väl häftigt med sommar redan i april...

londonfredrika: Jag bor i Bremen sa nagon träff i Ulm kan det tyvärr inte bli.

katinka1: Jag är nog inte registrerad hos svenska kyrkan i HH. Men vi har varit där pa Luciafirande när vi bodde i HH och det var trevligt. Men i juni har jag universitetskurser pa lördagarna sa vi aker nog inte dit.

Vi har faktiskt köpt solkrämen i Sverige pa apoteket. Men även tyskarna är väl ganska förtjusta i Weleda, det passar ju in i konceptet med örtteer och naturprodukter. Har testat deras babysalva och fet kräm för att förhindra förfrysta kinder men tycker inte att de är bättre än andra billigare märken...

Apeltoss: Bra tips med IKEA. Jag fasar för bilfärden hem i sommar, vi kommer nog att ta färjan mellan Travemünde och Trelleborg för att fa lite paus. Typisk situation med Kindergarten-föräldramötet. Liknande har jag ocksa upplevt, och jag stör mig pa all reklam typ "Mütter wissen warum". Varför inte säga "Eltern"? Du far väl öva upp lite fler snälla skällsord för det är ju viktigt i vardagsvokabularen - vad sägs om Vollhorst, Blödmann eller Zicke? Idiot gar ju annars alltid bra

• Anme

Angaende "tyskt familjeliv" sa kan ni försöka med det här:
    www.eltern.de/foren/ Det hör till tidskriften Eltern som väl är den mest etablerade typ "Vi föräldrar" om den nu fortfarande finns. Fast det kanske finns bättre?

• Anme

@schnatte: Mit man som är tysk tycker att svenskarna är väldigt enhetliga - typ att allt maste vara samma för alla och man är medveten om vad man har för kläder, sa alla har samma mode pa sig. Och att de (hm, nej, vi maste jag väl säga) är väldigt ordentliga och gör som myndigheterna säger. Haller du med om det?

Idag var jag och hälsade pa dagmamman där K. skall börja i höst. Hon är väldigt trevlig sa det blir nog bra. Vi var ute i trädgarden där de förutom sandlada och gungor hade en massa marsvin. Rena paradiset för barn och ända känns det lite läskigt att lämna bort honom... Är det nagon här som har barn som redan gar i Kindergarten?

• Anme

@schnatte: haha, det stämmer att en del tyskar nog hade sett bättre ut om de hängde med mer i modesvängen Och du har nog rätt att det är olika mentalitet pa landet och i städerna. Jag tycker ocksa att det är en viss skillnad mellan norra och södra Tyskland. Gäller säkert för Sverige ocksa, själv är jag skaning och de har ju inte sa gott rykte...

@lena79: Jag saknade inte heller lustgasen här, fick en spruta med nagot milt bedövande medel, och när det inte räckte en pda/eda. Tänk bara pa att ta med intyg fran försäkringskassan om att du är försäkrad i Sverige för det underlättar byrakratin.

@Apeltoss: Gar inskolningen bra? Vàr framtida dagmamma menade att det blir svarare ju äldre de är. Här verkar de dock ha ganska fasta rutiner om dagarna, men det är kanske för att det ju är yngre barn som "behöver" det mer. Kan man väl diskutera ocksa förstas...

• Anme

Ja,ja cortegen... fast karnevalen i Lund var nog bättre Vi grillade med vara grannar i trädgarden igar. Och da kom jag pa en annan specialgrej med tyskarna - deras kärlek till Aldi. Vilket iof inte är nagot fel kanske, de har ju manga bra och billiga saker. Men just den där blinda övertygelsen att Aldi alltid har det bästa är nog ganska speciell...

Far väl fortsätta storstädningen, mina föräldrar kommer till helgen för att gulla med sitt barnbarn (som driver oss till vansinne pa kvällarna han vill a b s o l u t inte sova trots att han är jättetrött).

• Anme

Kornblume: Ja Kreuzberg är väl en ganska speciell stadsdel... min svägerska bor i Berlin (fast i en lugnare del, minns inte vad den heter, Hansaviertel? kanske) sa vi har varit där nagra ganger. Fast de där valdsbenägna autonoma typerna kan ju sla till även i andra städer om man har otur.

Nova Unique: Ha, jag var faktiskt ocksa i Rhododendronparken i söndags, med mina föräldrar som är ganska trädgarstokiga. Men usch vad fullt det var! Naja än blommar inte allt sa säsongen är ju i full gang. Men vi far nog sikta pa nästa vecka, för jag far besök i morgon (igen). Kan ju höra av mig till helgen. Och glöm inte att rösta i Bremen! Du far ju även om du förmodligen inte är tysk medborgare.

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)