• FiL81

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Tjenahej!
    Va kul med en Tysklandstrad! Bor med min man i Frankfurt sedan 1 1/2 ar tillbaka. Inga barn ännu, men är verkligen toksugen! Tycker mig ständigt se barn och barnvagnar :)

• FiL81

Nagon som sag pa Bundesvision? Vad tyckte ni om vinnarlaten? Lite Lordi-inspirerat (utan masker dvs...)

• FiL81

vill oxå veta mer om Krabbelgruppe!

e det samma sak som Kinderkrippe?

Antar att det finns ställen dit man går barn + förälder, men har även hört att det finns ställen där man tidigt (före tre års ålder kan lämna sina barn - typ som vår svenska förskola) För på Kindergarten måste väl barnen vara över tre år?

//Hon som kanske planerar barn här i Tyskland, men samtidigt vill kunna kombinera detta med arbete...*svårt*

• FiL81

Tack för all info med Kinderkrippen! Sa bra med en san här Tysklandstrad där man kan fa tipps av andra!

Vad kan Kinderkrippen kosta ungefär?

Kinderkrippen som föräldrakooperativ - hur funkar det?

• FiL81

...och ytterligare en fraga fran fragvisa jag...

har hört att man inte far ha lustgas under förlossningen i Tyskland. Stämmer det? Vad tycker ni annars som har fött barn i Tyskland om att föda här?

• FiL81

Ja, riktigt grymt bra med en farmor som kan hjälpa till! Kul oxå med jobbet! Grattis!

*suck* Känns som om det kan bli riktigt kämpigt att få en knodd här i Tyskland. Visserligen låter det riktigt bra med bemötandet från barnmorska och så, men att sedan kunna kombinera det med arbete...jisses! Nu, sedan årskiftet finns ju iaf det nya Elterngeld då man får ut 69% av sin lön som mammaledig i 12 månader. Hjälper även pappan till kan man tillsammans få ytterligare två månader (om jag minns rätt). Sedan vill ju jag successivt börja jobba igen - och då verkar det som om det kan bli kämpigt med plats på Kinderkrippen. Dessutom, då vi båda är svenskar, har inte vi några far- eller morföräldrar här som kan hjälpa till med barnet vid sjukdom och så... hm, riktigt kämpigt detta. Får väl vänta med barn tills vi flyttar tillbaka till Sverige. När nu det blir.

"Deutschland braucht neue Kinder" - jo visst...

• FiL81

JPMum2B: Sag oxa pa Goodbye Deutschland igar! Kul med kontasten Pajala vs Indonesien...hihi..

Lottschen: Later inte sa dumt det där med en Farmor som tar langpass sa man kan fa aka pa semester :)

• FiL81

oh yes, bara nagra timmar till pa jobbet och sedan väntar hemfärd - inte hem till Sverige, utan hem till vaningen i Frankfurt, för här är ju "hemma" nu :)

Ack sa underbart med Fredag!

Trevlig helg pa er!

• FiL81

Hej på er!

Från att tidigare ha ställt frågor om hur det är med dagis och förlossning i Tyskland går jag nu över till att fråga om p-piller...jo, knaprar fortfarande, men har bara tre kartor kvar och ingen chans att komma till Sverige och få nya. Måste således ordna nya här i Tyskland. Någon som vet hur detta funkar? Har bokat tid hos en Frauenärztin. Där hoppas jag kunna få nya utskrivna - och helst av samma typ som jag äter nu (Desolett). Kan det kanske bli knepigt att få samma typ? Tror ni min Krankenkasse står för kostnaden?

lite undrande bara... fast å så sugen jag är på att sluta med pillrerna i juni!

Trevlig fortsatt helg!

• FiL81

Välkommen till traden KaBi! Kul FL-namn du har - samma som företaget där jag jobbar pa :)

Trollet 73 & Katinka1: Tack för tipsen om P-piller!

• FiL81

Katjis: Joda, jag betalar till CSN, men de har ännu inte fragat efter natt Skattebesked fran Finanzamt...

• FiL81
    londonfredrika skrev 2007-04-15 13:43:45 följande:
    hej igen, vet inte om det var någon som såg mitt förra medelande eller om det helt enkelt inte finns någon svensk nära ulm. kommer tillbringa 2 veckor där nu i slutet av april och skulle gärna träffa någon för en fika, min dotter är nu 4 månader..hoppas någon bor i närheten :) ha en bra vecka!
    hejhej! Tyvärr inte jag, bor i Frankfurt.

Åh jösses vad varmt vi har här denna helgen! 28 grader visar termometern nu på! Var och solade i bikini och badade i vårt Freibad igår. Härligt!
  • FiL81
    Appeltoss skrev 2007-04-19 12:43:32 följande:
    Idag ska vi träffa prästen för att planera lillebrors dop. Tänkte fråga honom om det är ok att vi läser en dikt för David och undrar därför om det är någon av er som känner till en fin dikt på tyska eller om det finns något liknande familjeliv på tyska? Jag kan visserligen "rappa" de tyska prepositionerna men det kanske inte är så fint på ett dop...
    Ah, skulle axa vilja veta om det finns ett "tyskt familjeliv"?
  • FiL81
    KaBi skrev 2007-04-24 18:46:54 följande:
    Största skillnaden jag vet (har jämfört lite med kompisar hemma) är att man inte använder lustgas här - anses förlegat och skadligt för barnet. Nagon med en annan asikt??
    Har inte fött barn, men kommer kanske, om allt går som det ska, att föda i Tyskland. Tycker det verkar som om alla här på FL lyfter lustgasen till skyarna. Lite läskigt då att den inte används i Tyskland. Hur är era upplevelser, ni som har fött barn här?
  • FiL81

hörrni alla tysklandsbrudar - borde vi inte starta en ny trad snart? den här har ju varit igång snart i tre månader. Om jag minns rätt, så är väl det maxlängden på en tråd?

brukar inte göra så många inlägg här - men känns skönt att veta att ni finns därute om man skulle ha lite frågor om livet här i Tyskland

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)