• NovaUnique

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Jag har försökt förut - fick tag i några av er - men har tappat bort er!
    Jag försöker igen!

Finns det några andra svenska mammor/pappor eller svenska blivande mammor/pappor heller ja, svenska personer på vift här i Tyskland som vill hålla lite kontakt? Jag vill det! Jag bor f n lite då och då i Bremen och känner mig eeeeensaaaaaam!

Hojta till här i tråden så kan vi väl babbla lite?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 11:51:43:
    Nu är det hög tid för en ny tråd!
    Här har ni länken:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m20507086.html

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)
  • schnatte

inesochmamma: Ojdå, jag har inte läst era kommentarer om tyskarna än, men det mesta stämmer säkert! Vi tyskar är ju knepiga!!! Och knäppa! Men många är trevliga, det måste jag säga efter några dagar i det soliga Berlin. När jag flyttade därifrån för 9 år sedan tyckte jag inte alls att Berlin och tyskarna var trevliga!!

• InesOchMamma

Så stygga har vi faktiskt inte varit Vi har bl.a. bara kommenterat de röda fondväggarna, som alltid görs i alla dessa "göra-om-hemmet"-programmen. Vad duktig du e på svenska förresten!

• Anme

@schnatte: Mit man som är tysk tycker att svenskarna är väldigt enhetliga - typ att allt maste vara samma för alla och man är medveten om vad man har för kläder, sa alla har samma mode pa sig. Och att de (hm, nej, vi maste jag väl säga) är väldigt ordentliga och gör som myndigheterna säger. Haller du med om det?

Idag var jag och hälsade pa dagmamman där K. skall börja i höst. Hon är väldigt trevlig sa det blir nog bra. Vi var ute i trädgarden där de förutom sandlada och gungor hade en massa marsvin. Rena paradiset för barn och ända känns det lite läskigt att lämna bort honom... Är det nagon här som har barn som redan gar i Kindergarten?

• katinka1

Inte att förglömma: Jag var hos en kompis som hade malat om. Gissa vilken färg fondväggen hade

EU-kortet gör de likadant med överallt. De kort som gar ut, ersätts med ett nytt KK-Kort som inkluderar EU-kortet.

Till dopet rekommenderar jag ocksa urbia.de

Ha en underbar dag!

• schnatte

anme:
    Ja, väldigt enhetliga, det håller jag med om. Jag vet dock inte hur det är "ute på landet" i Tyskland, folk där kanske gör likadan? I Berlin finns det många olika stilar och jag måste säga att det är rena ögonfröjden när man kommer tillbaka, efter all enhetlighet. MEN inte att förglömma: många tyskar har - hur ska jag säga - väldigt dålig klädsmak/stil (ibland inklusive mig själv , jag är helt enkelt inte bra på detaljer...). Som yngre tyckte jag alltid att det var intressant att åka till Sverige och kolla vad folk hade på sig: ett tag var det väldigt röda kläder som var inne, måste ha varit någon gång på 1990-talet. Nu är det de där superstora glasögonen, hihi, alla ser ut som flugor...

Ja, svenskarna kanske är ärligare... man kanske är folk mindre ärlig i städerna och mera ärlig på landet, men det skulle gälla för Tyskland då också. Det finns alltid sådana och sådana... Själv tror jag att jag är ärligare i Sverige än i Tyskland pga. att alla verka vara ärligare i Sverige och jag vill ju anpassa mig till omgivningen. Men samtidigt blir man kanske ärligare med åren?

Intressant tråd det här!

• Lenab79

Tänkte fråga en sak.... Jag ska till Tyskland på bröllop slutet av juni 2008... Jag och min j kommer börja försöka få barn nu... OM jag skulle få BF runt datumet för bröllopet hur funkar det om jag åker och bebbe vill komma när jag är i Tyskland?? Ni kanske inte vet men tyckte att det var störst chans att få svar här....

*8-10 juni hotell... Ägglossning... Bebbe???*
  • KaBi

Är du säker pa att du kommer att aka till bröllopet om det sammanfaller med BF?? Jag hade INTE gjort det - jättejobbigt att aka bil, flyga far man inte och man är ju inte sitt smidigaste och mest festliga jag runt BF...

Annars tror jag nog att det bara är att uppsöka närmsta sjukhus, dom kommer knappast att säga nej och sjukvarden här är oftast bättre än hemma. Största skillnaden jag vet (har jämfört lite med kompisar hemma) är att man inte använder lustgas här - anses förlegat och skadligt för barnet. Nagon med en annan asikt??

• Lenab79
    KaBi skrev 2007-04-24 18:46:54 följande:
    Är du säker pa att du kommer att aka till bröllopet om det sammanfaller med BF?? Jag hade INTE gjort det - jättejobbigt att aka bil, flyga far man inte och man är ju inte sitt smidigaste och mest festliga jag runt BF...Annars tror jag nog att det bara är att uppsöka närmsta sjukhus, dom kommer knappast att säga nej och sjukvarden här är oftast bättre än hemma. Största skillnaden jag vet (har jämfört lite med kompisar hemma) är att man inte använder lustgas här - anses förlegat och skadligt för barnet. Nagon med en annan asikt??
    Jag kommer åka då det är en kompis till mig som gifter sig och jag har väntat på hennes bröllop i snart 5 år.... Jag hoppas att jag redan har min bebbe när det är dags för bröllopet....
  • FiL81
    KaBi skrev 2007-04-24 18:46:54 följande:
    Största skillnaden jag vet (har jämfört lite med kompisar hemma) är att man inte använder lustgas här - anses förlegat och skadligt för barnet. Nagon med en annan asikt??
    Har inte fött barn, men kommer kanske, om allt går som det ska, att föda i Tyskland. Tycker det verkar som om alla här på FL lyfter lustgasen till skyarna. Lite läskigt då att den inte används i Tyskland. Hur är era upplevelser, ni som har fött barn här?
  • Lenab79

Ursäkta att jag snodde eran tråd lite.... men kände att det var här jag kunde få bäst svar på min fråga...

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)