• Agni

Jag är en biomamma!!

Har precis läst tråd efter tråd efter tråd på forumena här på FL. Mycket om biomammor, bonusbarn, bonusmammor osv. Varför blir allt ett sånt stort problem? Om förhållandet inte funkar mer kan man ju inte göra annat än att gå ifrån varandra. hur dum, ego och elak man än känner sig mot sina barn, så kanske det inte finns andra utvägar?! Och går man ifrån varann så får man oftast bonusar med på köpet så småningom!

Jag vet att det är många som läser här och jag skriver inget personligt till nån. Jag skriver överlag och drar oss alla över en kam.

Om alla bara kunde ha ett sunt förnuft och respektera andra, skulle det inte vara enklare då? Att bråka och tjafsa sårar ju bara barnen. Barnen väljer inte dom här situationerna. Dom blir bara måltavlor för pajkastning. Kan ni inte inse att barnens bästa går före allt och sluta kasta skit på varann?

Ni som bonusföräldrar, ni måste inte älska era bonusbarn. Men ni måste acceptera dom och respektera dom. Precis som att bonusbarnen måste inte älska er heller, dom väljer inte er. Men dom måste lära sig att acceptra, respektera och leva med sin bioförälders val. Och om dom sedan älskar. se det som en bonus!

Dom flesta trådarna handlar om arga bonusmammor som gnäller och kastar skit hit och dit om ders bonusbarns biomammor. Kan ni inte förstå att det är inte så enkelt att vara biomamma heller. Det är inte å enkelt att veta att barnet delvis tas omhand av en annan kvinna. Det är inte alltid så lätt att som biomamma anpassa sig.

Ni tycker att vi lägger oss i och att vi bestämt si och så. Vi, alle fall jag vill inte lägga mig i. jag gör som jag gör här och dom gör som dom gör där. Sen så fort det handlar om nåt annat rörande min dotter så disskuterar vi det osv.

Men det finns gränser även för er bonusmammor. Såna som ingen ska behöva ta upp eller berätta för er. Sånt som man bara ska veta ändå.

Jag ska skriva ett par exempel, en kom ihåg lista både ur min egen siuation och mycket baserat på det jag läst på FL.

-Klipp och gör inget som inte lätt kan åtgårdas med våra barns/era bonusars hår!
    -Gå inte på våra barns/era bonusars föräldrarmöten, föräldrarkvartar utan att faktiskt fråga biosen först! Enligt lag får ni heller inte det om inte båda vårdnadshavarna tycker att det är ok.
    -Skriv inte under några papper gällande ditt bonusbarn. tex dagis, myndigheter, läkare osv...
    -Gå inte med våra barn på deras vänners barnkalas, framför allt inte om den som har kalaset är en god vän till biosen.
    -Sätt er inte över beslut angånde vistelsen hit eller dit. Förhoppningsvis har vi redan kommit fram till en bra lösning innan du som bonus kom in i bilden.
    -Kom gärna med goda råd osv men acceptera om det inte blir som du vill.
    -Om bonusbarnet har tutte, snutte, suger på tummen osv. Skit i det du. Det är inte din sak att avgöra när det ska slutas och inte.
    -Klaga inte och gnäll om vi ringer max en gång/dag för att se att våra barn mår bra osv, speciellt i början.
    -Du får absolut inte köpa eller what so ever lägga dig i vad våra barn ska ha på sig första dagen i skolan!
    -Helt enkelt, lägg dig inte i mer än vad som är nödvändigt. Och vill du eller blir det aktuellt att "lägga sig i" så fråga biosen. Då är det dessutom säkert ok om du visat den respekten att biosen själv får välja om du ska gå med på tex föräldrarmötet eller inte.

Finns säkert en massa mer. Jag menar inte att gå på hårt och jag menar inte att jag är bättre än nån annan. Jag kan säga att jag som biomamma även håller stenhårt på det här gentemot min sambo. Jag är mitt barns mamma och det kommer han aldrig att bli. Han får gärna älska, tycka om, ställ upp och även bli älskad om det finner sig så. Men aldrig sätta sig över mig. han skulle aldrig få gå med nånstans gällande min dotter om inte hennes far skulle ge sit samtycke INNAN. Varför kan ni biopappor försöka tänka likadant. Om ni la er i lite mer om hur saker och ting ska skötas så kanske det inte skulle bli så mycket problem?

Själv är jag ganska lyckligt lottad. Oftast inga problem. Jag och min dotters far kommer bra överens. Även jag och bonusen. Visst har man kännt sig överkörd ibland. Men det är väl olika från person till person. Vissa vet mer om respekt och hänsyn än andra. Och ibland kanske jag oxå går hårt på. MEN så länge det handlar om min dotter och hennes välmående så kommer jag alltid att sätta det i första rummet och då skter jag i vem jag kör över och inte. Jag är nog själv för tillfället mer tyst än klagande. Och vill inte vara den där elaka biosen. Men självklart ibland lär man kanske rensa luften om det finns såna behov.

Det finns ju även trådar om arga biosar och det ska jag inte sticka under stolen med. Men ett råd till er från mig. Oroa er inte. Era barn är era barn. Och just ditt barn kommer alltid (med rätt förutsättningar) att älska dig och sin far/mor mest. Hur snäll och hur bra än bonusföräldern är. Så är du ALLTID mamma/pappa och det kan ingen ändra på!

Ingen är perfekt, inte jag heller!

Lovas mamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 19:54:30:
    Kul att min tråd blev så populär. För vad ni än säger tjejer..så heta diskussioner älskar vi alla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 20:58:11:
    Obs! Gäller er bonusmammor med virrpannor till män!
  • Svar på tråden Jag är en biomamma!!
  • Teskedsmamman

Blir faktiskt lite skrämd av det jag läser... i ditt inlägg degraderas jag till en person som inte har rätt att säga ifrån eller ha ett jämställt förhållande i vårt eget hus!

ALLA barn inom våra väggar behandlas på samma sätt, har samma regler osv... det har jag alltså inte rätt till?! Skall jag och våra gemensamma barn degraderas till varelser som inte får säga ifrån till våra bonusar/halvsyskon?!

Skall inte samma regler gälla för alla barn?! Inga barn ska särbehandlas anser jag.

Jag är inte mina bonusarns mamma, det är jag helt på det kalra med, men när de är här så infaller de under samma levnadsregler som alla andra barn i hushållet, de är varken mer eller mindre värda eller skall särbehandlas för att de har en annan mamma!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.18) BF - 070724
  • Agni

Nej var det nån som skrev det? Att det skulle särbehandlas? Allt det jag skrivit handlade om respekt... att visa respekt inte att särbehandla någon...och poängen var lite att det är inte bara biosar som inte visar pespekt..o ja tack vi får ta myyycket skit i många trådar..där all bonusmammor blottar och kastar skit på sina biosar! Jag kastade ingen skit och jag skrev ingentng om nån särbehandling...!

Lovas mamma
  • Teskedsmamman

Men ändå så är det en lista på att du som bio ändå ska bestämma i en annan människas hem?!

Vissa saker håller jag med om men inte andra... Oavsett hur mycket bio man är så kan man aldrig bestämma hur det ska göras i en annan människas hem, precis som jag kan ha en åsikt om att jag tycker vår bio behandlar sina barn fel, men jag kan ändå inte ha mer än en åsikt, jag kan inte bestämma hur en annan människa gör i sitt hem.

• Agni

Jag har inte skrvit nåt om hur det ska gå till i någon annans hem. Vart står det? Jag kanske kan förklara för du verka missförstå?!

1,Inte klippa håret på mitt barn? =Det rör inte ditt hem

2,Du får inte gå på min dotters föräldrarmöten..=det rör inte ditt hem

3,Du skriver inte under några papper som gäller min dotter , såna papper kräver en underskrift av vårdnadshavarna inte av nån annan. =Rör inte ditt hem

4,Du behöver helst inte gå på mina barns vänners kalas..det vill säga att föräldrarna är vänner till mig , inte till dig.= Det rör inte ditt hem
    Om man tex har varannan vecka och far och barn mår bra av det..ändra inte det då...till det sämre menas. =Rör inte ditt hem utan det du kommer till
    5,Kom med goda råd angåenda uppfostran etc =Rör inte ditt hem så länge det inte handlar om hur barnet uppför sig hos er där gäller givetvis även dina regler.
    6, Om min dotter har tutte, låt mig eller pappan och dottern avgöra när det ska slutas med det =Rör inte ditt hem
    7, I början får du leva med att jag kanske ringer en gång/dag för att höra att allt gått bra, iofs lite att göra med åldern på barnen..men jag menar små barn. Det är svårt att va ifrån sitt barn i början-
    8, Ta inte ifrån mig känslan att få köpa min dotters klädr till 1:a dagen i skolan = Rör inte ditt hem alls

Vad här har jag menat att du inte får bestämma i ditt hem? Förklara är du snäll...

Lovas mamma
  • Ess

Nu är min mans barn stora så dessa punkterna är inte aktuella för oss, men iallafall om barnet bor varannan vecka så måste ju pappan ha nåt att säga till om tex. köpa kläder till första skoldagen och han väljer kanske att skicka mig och barnet att handla.
    Pappan kan tycka håret är risig och ber mig ringa frisören och även skjutsa dit.
    Om barnet blir bjudet på kalas vår vecka ska vi då ringa dig så du kör dit och hem igen?

Mycket av detta löser man genom en dialog oss vuxna emellan, men det är också där det oftast skiter sig om mamman och pappan inte talar med varann. Men vad jag vill ha sagt är att man försöker att fördela ansvaret i familjen även om du kanske inte vill att jag åker och klipper din dotter så har pappan samtyckt till det och det väger lika tungt som ditt ord.

Bor barnet bara varannan helg hos oss så tycker jag att du har störst rätt att ta alla beslut eftersom det huvudsakliga ansvaret då ligger på endast dig, men det ska ändå finnas en dialog mellan dig och pappan så att han vet vad som sägs på möten mm.

• Teskedsmamman

Vad som skulle kunna pågå i min och min mans hem...
    -Klaga inte och gnäll om vi ringer max en gång/dag för att se att våra barn mår bra osv, speciellt i början. - Telefonen finns i vårt hem (inte för att jag skulle klaga på att bion ringde, men ändå)

-Gå inte med våra barn på deras vänners barnkalas, framför allt inte om den som har kalaset är en god vän till biosen. - Om man har en del gemensamma vänner då? Är man portad för att man råkar vara kompis med samma människa? Det är väl i slutändan den som har kalaset som bestämmer eller? Även om jag nu inte är kompis med människan men bonusen vill att jaggår med och det är ok för den som har kalaset, då får jag alltså inte göra det?

Om ni la er i lite mer om hur saker och ting ska skötas så kanske det inte skulle bli så mycket problem? Jag hävdar fortfarande att det som sker under vårt tak osv, sker under vårt tak... personligen gör jag aldrig något med bonusarna som inte även biopappan är med på, om man nu ska gå på det du har skrivit så kan jag alltså inte klippa bonusarnas hår om pappan har bestämt det, jag kan alltså inte skriva på papper även om pappan vill att jag gör det osv...

Jag kan bara gå på det du skriver och jag har en åsikt precis som du och precis som du så är jag en mamma... jag hade varit överlycklig bara ungarna hade fått en bonus som brydde sig om dem, vad de gör medan barnen är där är upp till dem... Pappan kan också bestämma! Om något händer medan barnen är där så är det pappan som får stå för det... oavsett vem som hade utfört saken.

• Agni

Nej men nu var det inte gemensamma vänner jag pratade om

Det jag menar med att pappan skulle lägga sig i lite mer, mena jag mer att om det är så att kanske bonusmamman beter sig illa eller liknande så finns det månag pappor som tyst ser på. Som kanske inte säger ifrån osv. Men jag skrev klart och tydligt att jag inte menade alla eller nån specifik.

Och nej ingen får klippa våran dotters hår. Utan att vi mamma och pappa har diskuterat det tillsammans. Alle fall inte så länge hon är liten och kan bestäma själv. Det skulle göra mig jätteledsen om min dotter kom hem och hade klippt av sig sitt långa hår för att nån tyckte det var risigt osv. Men jag har tur och det har jag och mitt ex kommit överens om att håret låter han bli . Och jag skulle heller inte göra nåt drastiskt utan att prata med honom först. Men det beror väl på lite vilken relation man har och har haft.

Och jag hävdar oxå att det som sker hemma hos mig sker hemma hos mig och vice versa..bara inte nån klipper hennes hår och så länge man behandlar varann med respekt och kan föra en dialog med varandra så borde det inte vara nå problem.

Men jag lär oxå tillägga att alla dom här sakerna jag har skrivit har inte eller händer mig. Jag har en ganska bra situation. Jag drog bara alla över en kam som jag skrev. Så "listan" var mer ett sammandrag av alla klagtrådar ...om ni förstår vad jag menar

Ess- Ja självklart ska pappan oxå vara med om kläder och sådant om han har det intresset. Men nu råka det va så att mitt ex har noll koll . Och har inte handlat eller valt åt henne tidigare...dålig formulering av mig . Just därför poängterade jag att jag gärna vill göra det, ingen annan..vare sig min sambo, hans sambo elle dylikt

Lovas mamma
  • Yohanna85

Det är olika från familj till familj! Låter som att du är en biomamma, reglerna ser mest ut att vara åt bonus, vad de inte ska göra!

Lite skrämmande att se att bonus inte har så mycket att säga. Men ändå ska de ställa upp så himla mycket! vart ska bonusförälder sätta sig? det är en så hårfin balans!

Tur så har mitt bonusbarns mamma inget emot mig. Vi har inga gemensamma vänskaps kretsar! pojken har inte många vänner som han leker med på fritiden. För många föräldrar är äldre och tar inte kontakt med oss. Förns nu så kom det över en mamma till en pojke som ska ha kalas =) Mitt bonusbarn vart jätteglad, vi bor i samma område! Vi vart jätteglada. Han är hos oss denna vecka, så jag följer självklart med min sambo och hans son till kalaset. Eftersom vi är en familj de veckorna han är här!

Jag och min sambo bestämmer regler vad som gäller i huset tillsammans, mest är det jag som kommer med exmpel och frågar min sambo vad han tycker!

Dagiset vet att de är separerade och de ville först ha ett möte med biomamman, och sen ordna de ett möte med min sambo och mig. Berätta hur det gick för honom på dagis. Min sambo ville så gärna att jag skulle med.

Bonusen slog upp kinden en gång när han var hos oss, jag hitta honom där gråtandes på golvet och det rann en massa blod. Vi bestämde oss för att åka in till akuten. Vi ringde hans biomamma och hon kom också! vi satt där och väntade på läkaren tillsammans, och biomamman var inte alls störd av situationen. Jag är den enda som hade körkort, sen åkte vi hem allihopa. Vi skjutsa även hem biomamman och sonen hem till de eftersom de var början av hennes vecka!

Det är inte lätt att veta hur mycket man ska lägga ner arbete på sitt bonusbarn! man ska inte särbehandla men inte lägga sig i. Jag har bara gjort det som har fört mig, växt in i rollen ... men enligt oss så är det vi som är familj när han är här. Och sedan har han en till familj hos sin mamma och hennes sambo. Men när det gäller att klippa håret så har vi lärt oss att höra av sig och fråga! och med andra saker som vi anser att båda föräldrar ska vara med att bestämma. Men vad som sker här som familj sker här.

• gumsan76

Det hade varit intressant att få en kom-ihåg-lista på vad man FÅR göra som bonus. Får vi reagera över något vi inte tycker fungerar? Får vi ha synpunkter? Får vi vara med och bestämma vad som ska gälla i VÅRT hem, där bion INTE är en medlem? Jag menar, släpp kontrollen lite för bövelen!!! Ingen tar ifrån er mamma/pappa-rollen men när man som bonus gång på gång degraderas till en andra klassens människa av en del biosar så blir jag både ledsen och förbannad. Det värsta är att min mans ex låter precis som du, och med henne har vi ett helvete. Men hon gömmer sig ju bakom "Jag gör bara det som är bäst för mitt barn" BULLSHIT, säger jag.

• SofiaOlava

ojojoj vilken hemsk bonus morsa jag måste vara!!!!

-Klipp och gör inget som inte lätt kan åtgårdas med våra barns/era bonusars hår! Det har jag gjort!!! både klippt själv och gått iväg till frisören, hjälp bonusen att färja håret en gång t o m (annars hade hon troligtvis gjort det själv, med ett hemskt resultat)

-Gå inte på våra barns/era bonusars föräldrarmöten, föräldrarkvartar utan att faktiskt fråga biosen först! Det har jag oxå gjort, varken mamman eller pappan hade tid, men jag frågade inte mamman.

-Skriv inte under några papper gällande ditt bonusbarn. tex dagis, myndigheter, läkare osv...
    Jag skriver under läxpapper,och skolpapper om det behövs (men självklart bara om pappan inte har möjlighet)

-Gå inte med våra barn på deras vänners barnkalas, framför allt inte om den som har kalaset är en god vän till biosen.
    ok, där är jag oskyldig!

-Sätt er inte över beslut angånde vistelsen hit eller dit. Förhoppningsvis har vi redan kommit fram till en bra lösning innan du som bonus kom in i bilden.
    Japp! det påverkar hela min familj. Men självklart är det mamma och pappa som beslutar hur det ska vara.

-Kom gärna med goda råd osv men acceptera om det inte blir som du vill.
    Vi behandlar alla barnen lika, här hemma! Vad biomamman gör i sitt hem skiter jag faktiskt i!

Svar på tråden Jag är en biomamma!!