• Agni

Jag är en biomamma!!

Har precis läst tråd efter tråd efter tråd på forumena här på FL. Mycket om biomammor, bonusbarn, bonusmammor osv. Varför blir allt ett sånt stort problem? Om förhållandet inte funkar mer kan man ju inte göra annat än att gå ifrån varandra. hur dum, ego och elak man än känner sig mot sina barn, så kanske det inte finns andra utvägar?! Och går man ifrån varann så får man oftast bonusar med på köpet så småningom!

Jag vet att det är många som läser här och jag skriver inget personligt till nån. Jag skriver överlag och drar oss alla över en kam.

Om alla bara kunde ha ett sunt förnuft och respektera andra, skulle det inte vara enklare då? Att bråka och tjafsa sårar ju bara barnen. Barnen väljer inte dom här situationerna. Dom blir bara måltavlor för pajkastning. Kan ni inte inse att barnens bästa går före allt och sluta kasta skit på varann?

Ni som bonusföräldrar, ni måste inte älska era bonusbarn. Men ni måste acceptera dom och respektera dom. Precis som att bonusbarnen måste inte älska er heller, dom väljer inte er. Men dom måste lära sig att acceptra, respektera och leva med sin bioförälders val. Och om dom sedan älskar. se det som en bonus!

Dom flesta trådarna handlar om arga bonusmammor som gnäller och kastar skit hit och dit om ders bonusbarns biomammor. Kan ni inte förstå att det är inte så enkelt att vara biomamma heller. Det är inte å enkelt att veta att barnet delvis tas omhand av en annan kvinna. Det är inte alltid så lätt att som biomamma anpassa sig.

Ni tycker att vi lägger oss i och att vi bestämt si och så. Vi, alle fall jag vill inte lägga mig i. jag gör som jag gör här och dom gör som dom gör där. Sen så fort det handlar om nåt annat rörande min dotter så disskuterar vi det osv.

Men det finns gränser även för er bonusmammor. Såna som ingen ska behöva ta upp eller berätta för er. Sånt som man bara ska veta ändå.

Jag ska skriva ett par exempel, en kom ihåg lista både ur min egen siuation och mycket baserat på det jag läst på FL.

-Klipp och gör inget som inte lätt kan åtgårdas med våra barns/era bonusars hår!
    -Gå inte på våra barns/era bonusars föräldrarmöten, föräldrarkvartar utan att faktiskt fråga biosen först! Enligt lag får ni heller inte det om inte båda vårdnadshavarna tycker att det är ok.
    -Skriv inte under några papper gällande ditt bonusbarn. tex dagis, myndigheter, läkare osv...
    -Gå inte med våra barn på deras vänners barnkalas, framför allt inte om den som har kalaset är en god vän till biosen.
    -Sätt er inte över beslut angånde vistelsen hit eller dit. Förhoppningsvis har vi redan kommit fram till en bra lösning innan du som bonus kom in i bilden.
    -Kom gärna med goda råd osv men acceptera om det inte blir som du vill.
    -Om bonusbarnet har tutte, snutte, suger på tummen osv. Skit i det du. Det är inte din sak att avgöra när det ska slutas och inte.
    -Klaga inte och gnäll om vi ringer max en gång/dag för att se att våra barn mår bra osv, speciellt i början.
    -Du får absolut inte köpa eller what so ever lägga dig i vad våra barn ska ha på sig första dagen i skolan!
    -Helt enkelt, lägg dig inte i mer än vad som är nödvändigt. Och vill du eller blir det aktuellt att "lägga sig i" så fråga biosen. Då är det dessutom säkert ok om du visat den respekten att biosen själv får välja om du ska gå med på tex föräldrarmötet eller inte.

Finns säkert en massa mer. Jag menar inte att gå på hårt och jag menar inte att jag är bättre än nån annan. Jag kan säga att jag som biomamma även håller stenhårt på det här gentemot min sambo. Jag är mitt barns mamma och det kommer han aldrig att bli. Han får gärna älska, tycka om, ställ upp och även bli älskad om det finner sig så. Men aldrig sätta sig över mig. han skulle aldrig få gå med nånstans gällande min dotter om inte hennes far skulle ge sit samtycke INNAN. Varför kan ni biopappor försöka tänka likadant. Om ni la er i lite mer om hur saker och ting ska skötas så kanske det inte skulle bli så mycket problem?

Själv är jag ganska lyckligt lottad. Oftast inga problem. Jag och min dotters far kommer bra överens. Även jag och bonusen. Visst har man kännt sig överkörd ibland. Men det är väl olika från person till person. Vissa vet mer om respekt och hänsyn än andra. Och ibland kanske jag oxå går hårt på. MEN så länge det handlar om min dotter och hennes välmående så kommer jag alltid att sätta det i första rummet och då skter jag i vem jag kör över och inte. Jag är nog själv för tillfället mer tyst än klagande. Och vill inte vara den där elaka biosen. Men självklart ibland lär man kanske rensa luften om det finns såna behov.

Det finns ju även trådar om arga biosar och det ska jag inte sticka under stolen med. Men ett råd till er från mig. Oroa er inte. Era barn är era barn. Och just ditt barn kommer alltid (med rätt förutsättningar) att älska dig och sin far/mor mest. Hur snäll och hur bra än bonusföräldern är. Så är du ALLTID mamma/pappa och det kan ingen ändra på!

Ingen är perfekt, inte jag heller!

Lovas mamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 19:54:30:
    Kul att min tråd blev så populär. För vad ni än säger tjejer..så heta diskussioner älskar vi alla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 20:58:11:
    Obs! Gäller er bonusmammor med virrpannor till män!
  • Svar på tråden Jag är en biomamma!!
  • Benke

du cyklar vilse snart jussan! Jag trode vi diskuterade att styvisen köpte kläder till bonusen? Du tjatar om att biosen köper och den andra biosen blir uprörd av det. Det finns säker en sån tråd här någonstans. Och allt handlar inte om kläder......det handlar om mysiga stunder med sitt barn vid olika tillfälen och då menar jag inte måndag till söndag 52 veckor!

Jag vet bara att den dagen jag får barn komme jag att vilja göra saker med barnet och får bonusen göra det istället för mig bara för att barnet är där den veckan kommer jag bli väldigt ledsen. Det e skitbra om bonusen vill göra bra saker för mitt barn tex vid speciela tillfällen, det betyder att bonusmorsan/farsan bryr sig om mitt barn och det e jättebra men bioföräldrarna har första prio vid de speciela tillfälerna och kan inte bonus förstå det är det nog inte bio som har för stort kontrolbehov.

Sen vet jag att det finns många bonusar som kanske får göra dessa saker för att den motsatsa bion inte vill göra det så e det skitbra.......försök att förstå mig rätt nu!

• Agni

Men gubben lilla.... Har jag inte uppfostrat dig väl nog? Om man märker att loppet är dökört är det lika bra att ge upp Och fler ilksna fruntimmer att dividera med är väl det sista du behöver

Jag vet inte om jag ska orka att ens försöka ta mig ner till vissas diskussionsnivåer i den här tråden. Att dividerar med personer med låg intelligensnivår är inte min grej... (gäller inte alla i tråden)

Men jag är glad att vissa här inne inte vill ha mig som biomamma till sina bonusar. Och tro mig jag är lika glad att jag inte behöver ha med er att göra. För hur gårna ni än vill så får ni inte ta min dotter till frsören utan att rådfråga mig först. Inte heller fylla i papper avsedda för min underskrift. Inte heller se er som givna på min dotters föräldrarmöte. Då jag ersonligen anser att det endast rör vårdnadshavarna. Men frågar ni mig eller helt enkelt vet att jag tycker det är ok, så självklart får ni gå. Det handlar inte bara om föräldrarmöten. Det handlar om att man inte ska ta varann för givet. Inte heller se sig själv som given. Desamma gäller mig. Om jag inte kan gå så tar inte jag för givet at bonusmamman ska gå istället för mig, utan jag frågar henne om hon vill och om det är ok! Är det så fel menar ni?

Dessutom är jag glad över att min dotters bonusmamma visar mig samma respekt som jag visar henne. Om min dotter behöver klippa sig så brukar vi disskutera det innan. Hon har själv en dotter så hon vet väl hur det är. Sen om min dotter klipper sig när hon är hos mig eller hos sin pappa, det kvittar. Min dotters bonusmamma köper ofta och mycket fina kläder till henne. Och det är jag glad över. Glad över att hon är fin även när hon är där. Men det finns vissa tillfällen som kanske inträffar när min dotter är där då hon förstår att jag kanske vill välja och köpa ihop med min dotter. Är jag ett kontrollfreak för det?
    Jag lägger mig inte i överhuvudtaget hur dom sköter allt hema hos dom, jag ringer nån gång under veckan och pratar med min dotter och får höra att allt är ok. Precis som hennes pappa ringer hem till oss ibland för att tex säga god natt till sin dotter. Är det oxå fel? Sen när det kommer till dom andra sakerna på listan så har jag inget att tillägga där heller för dom gäller inte mig/oss eller min dotters bonusmamma. Men vissa av dom är självklara från bådas håll.

Det var som sagt ett sammandrag som jag skrivit 10 ggr tidigare. Bl a så finns det en tråd gällande hårklippning, underskrifter osv. Därifrån kommer exemplena!

Jussan

Klart han blir irriterad det fattar ju vem som helst. Du går ju omvägar runt dig själv hela tiden och verkar ju inte ens förstå vad han skriver eftersom du hela tiden svara om nåt helt annat

Lovas mamma
  • monaliza77

underbart skrivet ts!!!! instämmer i allt du skrover!

• Jussan

Jasså då kanske du vill fortsätta att "dividera" med mig iallafall Agni! Jag råkar ha en IQ långt över medel. Har du?

Frågan är om det är någon idé att skriva i denna tråden som domineras av två ganska oerfarna föräldrar.

Jag hoppas bara att ni vettiga styvföräldrar där ute inte bryr er om denna tråd. Jag trodde i min enfald att det gick att diskutera med Agni och Benke. Tyvärr går inte det så länge man inte applåderar deras inlägg. Tråkigt, för då blir det ju bara pajkastning.

Hoppas ni inte använder er av samma form av kommunikation irl.

Det som denna tråd gett mig är att jag nu uppskattar mitt bonusbarns mamma än mer! Vilken himla tur jag och hela mina familj har haft. TACK Agni och Benke!!!

• trolltagen

Agni , skönt att du kunde bena ut det ordentligt! Tack!!

Man försöker men det har kanske inte gått lika bra med det.
    Sen är det ju så här att varför måste en bonusförälder absolut tycka att de skall göra det som bioföräldern alltid gjort och vill göra för sitt barn, det är ju det som skapar konflikter!
    Om nu bioföräldern inte vill nått heldre låt människan göra det, hitta på nått annat för barnet istället.
    Kom inte och säg att bion är den som skapar konflikter när h*n bara gör det som h'n vill för just sitt eget barn. Det blir bonusen som skapar konflikten när bonusen absolut måste göra det som bion vill.
    Fortfarande så är det ju bions barn, man är ju förälder alla tider på dygnet även om barnen inte är hemma.
    Jag är deras mamma iallafall och vill vara det och jag är så glad att mitt ex inte tycker nått annat än att de är vi som är föräldrar och thats it!

Detta kan man argumentera till dödagar om man vill men hur man än vänder så har man ändan bak.

Så hur bonusföräldrar än vrider och vänder på saker och ting så är det inte vårdnadshavare och de har inga sådanna rättigheter.

• Benke

jussan. Jo det är rätt svårt att diskutera denna tråd när du läser inlägen lite som du vill. Fösök att läsa vad som står utan att du tar åt dig och inbillar dig att jag har skrivit något annat!

• chicago1

Ja bio mamma och bio pappa är dom som bestämmer.
    Men biopappa och sambo brukar väl vara överens om saker och ting så det är väl biopappa som säger att det ska handlas, klippas mm.
    Jag kan säga att jag som trebarns mor många gånger skulle tycka att det var jätte skönt att inte jämt behöva tänka på fyra barn, men då blir det ju fel. Jag förstår att bio vill göra det extra med sitt barn har aldrig sagt något annat, utan det jag vill säga att ibland precis som bonusmamma får göra kan biomamma låta bonus göra det lilla extra utan att bli arg eller sårad.
    Ett exempel på vad jag menar- Biomamma planerar semester ska åka iväg på något riktigt roligt och spännande, bara hon och dotten. Utan att veta om planerna bestämmer biopappan och bonusmamman att deras familj också ska iväg fast förre biomammans resa på samma roliga resa med sina barn och bonusbarnet.
    Så hur ska man göra då åka utan bonus för att mamman ska få göra resan- Hur förklara man det för ett barn? eller låta barnet åka på rean två gånger.
    Då biopappan har en annan familj blir det ju så att han och bonusmamman också vill göra lite extra saker med barnet. Så vem har rätt att göra det lilla extra.
    För även om det är jag som handlar kläder mår ju min man bra av att veta att han betalat kläderna till första skoldan, han får se när det provas och planeras och han känner att den personen han älskar bryr sig om hans barn. Så varför är det bara biomamman som ska få det lilla extra.

• Agni

Jussan..Varför är jag en oerfaren förälder? För att jag vill välja kläder till min dotters skolstart? Nej när jag nämde IQ var jag helt OT...att känna för saker, ha respekt för andra människor och förstå andra inte bara se i sitt eget tunnelseende som du..handlar inte om IQ. Jag diskuterar gärna med dig. Men håll dig till ämnet. Kan du inte bara säga att dina bonusars mammor inte får välja kläder till sina barn till skolstarten då? Att dom inte får vara med och bestämma frisyrer på sina egan döttrar? Att dom inte behöver skriva under papper från myndigheter som är avsedda för dom? Om det är att köra över dig som bonusmamma och bestämma över ditt liv och vardag. Så BER JAG OM URSÄKT!

Och med ditt tack Agni och Benke så lämnade du den här tråden va...tack själv!

Vart tog mina rättigheter som förälder vägen?

Trolltagen..jag har nog sagt det förut och jag säger det igen...dina ord och perpektiv föyller den här tråden

Lovas mamma
  • Jussan

Bra skrivet Chicago!

(Nu läser jag bara sansade och vettiga inlägg i denna tråden.)

Svar på tråden Jag är en biomamma!!