• TexasPecan

Bra bostadsområden i Umeå?

Behöver lite tips på bra bostadsområden i Umeå som är barnvänliga. Vi har planer på att eventuellt flytta til Umeå till hösten men har ingen aning om hur det ser ut i Umeå eller vart man kan tänka sig att bo. Det får bli lägenhet för hus har vi inte råd med än.

• Svar på tråden Bra bostadsområden i Umeå?
  • tutim

Jag tycker Östra är jättefint jag, det beror faktiskt lite på var skulle jag vilja påstå. Längst nere vid kolbäcksvägen är det otroligt fint.

Som sagt; i vissa fall oförtjänt dåligt rykte.

• Pokergirl

Fint ja, men bo granne med kriminella och psykfall vet jag inte om jag skulle rekommendera... Dom tog ju bort en bomb där bara för ett par veckor sedan!

• TexasPecan

Ja, Ersboda var det ju!! Blandade ihop det med något annat. Inte Östra iaf, vaför är det inte så populärt där? Det förklarar ju varför bostadsrättspriserna var ganska låga där jämfört med övriga ställen.

tutim: På Mjölkvägen var det.

• Cilota
    TexasPecan skrev 2007-02-15 22:16:49 följande:
    Ja, Ersboda var det ju!! Blandade ihop det med något annat. Inte Östra iaf, vaför är det inte så populärt där?
    Tror att det beror på att soc har (haft?) väldigt många lägenheter där och placerat ut "alla" invandrare där utan att kolla etnisk bakgrund. I alla fall när jag bodde där så det var en hel del gängbråk. Det bor en del drogmissbrukare också i soc-lägenheterna.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Cilota

invandrare = flyktingar så klart

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Pokergirl

Östra ersboda är granne med både anstalten och psykets alla boenden, ingen höjdare!

• tutim

Pokergirl; har bott här i ganska många år och inte märkt av något alls.

Soc har nog sina lägenheter uppe vid Centrum och bakom Konsum osv - till och med där gick det att bo

Kanske bara haft tur?

• Cilota
    tutim - jag har bott på Spanngränd och nog kände jag mig rätt otrygg ibland. Men jag kanske hade otur
  • Pokergirl

tutim: då har du haft tur! Rättspsyk har ju sin verksamhet där också, och på krukgränd bor det många mysiska människor. Jag bodde på mjölkvägen men hade en så pass otrevlig granne att jag skyndade mig att flytta.

• tutim

Kruk-Spann-Hinkgränd är exakt de ställen jag menar med "sämre" så det är sant det ni säjer. Dock - området längst ner vid Kolbäcksvägen (inkluderat det nya villaområdet) är supertrevligt och framförallt lugnt

Rent allmänt kan man ju säja att rötägg finns överallt, även på de områden i stan som anses som "bättre" (löjlig benämnelse men tyvärr sann)

Fast jag kanske återigen bara har tur

Gonatt och lycka till, texaspecan!

• TexasPecan

Jag får tacka för alla tips och era åsikter. Jag antar att vi får åka uppåt över någon helg och kolla runt lite ändå så att vi får se lite hur det ser ut. Även om det blir en lång och dyr resa så kan det nog vara värt det. Det är ju viktigt att vi kommer att trivas om vi flyttar dit.

• listo

Vi bodde på Carlshem när vi bodde i Umeå. Jag tyckte det var himla trevligt där

• Lin80

Instämmer i att tomtebo är ett fantastiskt fint område. Nytt och fräscht och lugnt.

Mariedal är ett annat område jag varmt kan rekommendera. Lugnt o barnvänligt och "mysigt".

Lycka till

• Inexsana

Jag har bott i nästintill hela umeås områden, och de områden jag har trivts bäst, är böleäng, teg, och ersboda, då har jag bott på både östra och västra, då jag bodde på västra fanns det knappt invandrare alls i stan, men de få som fanns bodde då på östra. Nu är de spridda över hela ersboda.
    Västra ersboda har nära till allt, du har coop willys, mekonomen, rusta, div andra butiker, apotek, systembolag, osv. knallar du bara över E4 så har du en fsb där åxå. och barnens hus, och jysk.

Ersboda skulle jag nog återvända till om jag var tvungen att flytta från huset vi har nu.
    Bor man där behöver man sällan åka in till stan, eftersom de flesta butiker finns nära.
    både h&m och kappahl ligger bredvid coop.

Du har två ögon, två öron men bara en mun, så titta och lyssna innan du säger något.
  • Lestat73

Hej kan bara rekomendera Östra Ersboda. Bor där själv och det är riktigt lungt. Vi bor längst uppe på östra. Ser rätt mkt i mitt arbete och kan säga att det finns konstiga m-skor på rätt många av umeås "finare" områden som du inte vill möta. Umedalen händer det rätt mycket på när det gäller droger m.m. Är det prisvärt och barnvänligt så är Östra ett bra alternativ. Lycka till.

Svar på tråden Bra bostadsområden i Umeå?