• TexasPecan

Bra bostadsområden i Umeå?

Behöver lite tips på bra bostadsområden i Umeå som är barnvänliga. Vi har planer på att eventuellt flytta til Umeå till hösten men har ingen aning om hur det ser ut i Umeå eller vart man kan tänka sig att bo. Det får bli lägenhet för hus har vi inte råd med än.

• Svar på tråden Bra bostadsområden i Umeå?
  • Tös

Mariedal och Marieberg, allt enligt sambon som är född där.

• snillis

Jag bor i Umeå.

Tomtebo är väldigt barnvänligt, det bor nästan bara barnfamiljer där. Där finns både lägenheter, radhus och villor.

Haga är barnvänligt och mer centralt.

Umedalen är mycket natur. En liten bit från stan dock fast stadsbussarna går dit så det är inte sååå långt.

Teg är fint fast kanske mest villor när jag tänker efter.

Själv bor jag på Carlshem och här är såklart bäst

Lycka till!

• snillis

PS. flytta INTE till Ålidhem för där bor det i stort sett bara stundenter med allt som hör till. Fest fest och åter fest.

• Cilota

Trots att jag inte bor där måste jag säga Tomtebo. Jättefint område

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Cilota

En av anledningarna för barn att bo på Tomtebo: www.tellus.no/umea/prod.asp&pr=144_1431_10

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Pokergirl

Barnvänligt, de flesta områden som finns är helt okej, det är snarare era behov som kanske styr. Ska ni ha nära till city, sjukhuset, universitetet, tillgång till nattdagis, lätt att handla?

Kan ni tänka er att bo utanför i ett närliggande samhälle rekommenderar jag Holmsund varmt, där skulle jag gärna se mina barn växa upp, tryggt och harmoniskt och där har ni råd med radhus!

• TexasPecan

Tack för era tips. Vi behöver inte bo jättenära centrum, bara det finns bra förbindelser till centrum och universitet. Vi såg en fin bostadsrätt i radhusliknande hus på Östra Ersdal men som sagt så vet ju inte alls hur det ser ut. Vi bor just nu 10 mil norr om Göteborg så det är lite långt att bara åka upp och kolla runt.

• TexasPecan

snillis: Tack för tipset om vart vi inte ska flytta, vill inte bo i en studentfest!!

• tutim

Jag är väl den ende men jag skulle rekommendera Ersboda som i de flesta fall har oförtjänt dåligt rykte. Det finns några områden som är värre än andra men det det område vi bor i är underbart - mest barnfamiljer och jättelugnt och fint.  Antingen västra eller östra, västra Ersboda är liiiite närmare stan men det är obetydligt.

Antar att du menade Östra ersboda där ni sett ett radhusliknande hus? Vilken väg låg det på?

• Pokergirl

Inte östra ersboda, isf västra ersboda om ni ska flytta dit, betydligt bättre område! Vill ni undvika studenttäta områden så skippa ålidhem och nydalahöjd.

Svar på tråden Bra bostadsområden i Umeå?