• Malla85

Ont mellan revbenen

hej!
    jag har börjat få jätteont mellan revbenen där de slutar, på framsidan alltså.... ihållande smärta och gör även ont när jag trycker. Vet någon vad detta är? har prova ätit gaviscon, novalucid och novalucol för att jag trodde det var magkatarr men utan förbättring...

• Svar på tråden Ont mellan revbenen
  • mammapåheltid

vilken vec e du i??

• Tabasco

Jag hade också ont där men jag bara antog att det var bebisen som tryckte emot hela tiden så att det började mola. Det kändes som magkatarr också.
    Hon låg högt upp också, så jag är ganska säker på att det var hon.

• Tisan

Jag hade också ont på samma ställe i morse. Undrade själv lite, men eftersom jag ligger i feber o hosta så antog jag att det hade med det att göra.
    Hoppas någon annan har ett bra svar att ge dig!!

• mammapåheltid

det är då revbenen töjs för att ge barnet mer plats. barnet ligger sen precis under dem sista benen på en när den har växt färdigt. det kan hända osså att dem har sparkat så att man har brutit revbenet så detta är normalt

• Malla85

oj det där med att de kan bryta ett revben lät inte mysigt men då behöver jag alltså inte vara orolig....tackar!

• Tisan

Jag vill inte skrämma dig, men var inne på growingpeople.se för egen del och kollad rubriken havandeskapsförgiftning. Ett av symptomen var ont i övre delen av buken, speciellt under höger revbensbåge. Alltså inte i mitten, men får du känningar som drar sig åt höger kan du ju alltid kolla med läkare. Som jag skrev tidigare hade jag samma känsla i morse, även lite flimmer för ögonen. Har en tid bokad hos Barnmorska i morgon och tänkte då passa på att fråga.
    Lycka till!!

• Malla85

det smärtar mera åt det högra hållet men ändå på mitten, om du förstår hur jag menar... kanske ska ringa å höra imorn..

• Nettis1975

Om det är HF så ska man ha högt blodtryck och äggvita i urinen.

Man kan spekulera i mycket så jag fortsätter med det jag med.

Gallsten är mycket vanligt hos gravida och hos dem som nyligen fått barn. Gallblåsan sitter åt höger. Man kan känna smärta precis där du känner Malla85 samt även ut i ryggen.

Ställ lite frågor om du vill. Jag har haft både HF och gallsten.

• Malla85

ryggsmärtor har jag börjat få mer å mer...oxå på den högra sidan på mitten av ryggen...samma ställe som mellan revbenen på fransidan faktist nu när du säger det....har aldrig tänkt på det...ska läsa lite om gallsten på google.....

• Malla85

inget ovanligt alls... har haft den här smärtan till å från flera veckor men det har blivit oftare de senaste dagarna, idag har den hållt i sig sen lunchtid....har aldrig hållt i sig så länge förr....

• Nettis1975

Ok.

Vad jag har förstått är gallsten ganska svårt att upptäcka. Jag var in många vändor på akuten innan man tillslut tog ett blodprov. Innan hade man skickat hem mig med diagnosen magkatarr som kan ge liknande symtom.

Har man magkatarr kan man reagera på gröna äpplen, ägg, gurka, fet mat bl.a.

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen eller kontakta akuten, idag. Om det nu skulle vara gallsten är det inte bra att gå med smärta för länge.

• Malla85

Nu har jag vaknat och har inga smärtor...kan med andra ord inte vara gallsten kanske?

• Nettis1975

Jovisst kan det vara gallsten. Gallstensanfall kommer efter att man ätit något som kan utlösa anfallen, som de exempel jag skrev tidigare. När det var som värst för mig kunde jag inte ens dricka vatten.

Det kan gå flera dagar och veckor mellan anfallen, så man kan som sagt vara symtomfri länge.

Men detta är ju jag som spekulerar så mitt råd är att vända dig till sjukvården för provtagning.

• Jozzan79

Hej! Jag har haft ungefär samma problem som du, till och från under hela graviditeten. Ibland triggas smärtan igång då jag ligger på sidan och ibland finns den kvar även då jag sätter mig upp. Jag har pratat om detta med barnmorskan, antagligen beror det på att barnet trycker på revbenen eller att inälverna trycks upp mot revbenen vilket orsakar smärtan. Smärtan som jag har är molande och det ömmar när man palperar stället. Har läst ngnstans att man kan få inflammation i revbenen, vilket inte är så konstigt eftersom man har ett barn som växer i ens mage och som trycker upp mot revbenen.

Jag själv känner mig inte orolig över detta!

MVH Josephine

Svar på tråden Ont mellan revbenen